Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du såpass lång lunch att du hinner promenera ut till Saltimporten för lunch så kommer du vara ruskigt nöjd!

Annars är mitt tips i de kvarteren Saluhallen, satsa gärna på Pink Head Noodle bar för stans bästa ramen, eller Hedvigsdals pizzor.

Ramen. Jag älskar ramen.
 
Idag hade sambon rotat fram rester av en grillad fläskfilé inlindad i bacon och kryddad lite halvspicy med chiliflakes och lite sweet. Till det gjorde han någon varm variant med spenat, gröna ärtor, rödlök och kryddor som han sen gräddstuvade iom att det blev lite spicy för min magkatarr.
Älskar spenat! Och ärtor!
 
I måndags fyndade jag chicken nuggets i frysen, med någon god krispig panering på och som liksom inte smakade friterat fast det säkerligen var det. Körde dem i ugnen och så stekte jag blomkålsris med rökt paprikapulver och gjorde en mycket pico de gallo-inspirerad sallad. Srirachamajonnäs som "dipp".


Igår var vi iväg med jobbet hela dagen och fick käka lunch på ett mycket trevligt ställe. Jag valde raggmunk med fläsk, för jag älskar raggmunk men lagar det aldrig själv pga avsaknad av köksfläkt. Man steker inte gärna sådant då... eller jag gör inte det, i alla fall. Till middag stekte jag broccoliris denna gången, med grönkål, zucchini och någon skojig alg i (från Garant, frysdisken), piffade upp resterna av pico de gallo-salladen och ugnsstekte en bit torskrygg med dill, lime och lite smör.

 
I måndags fyndade jag chicken nuggets i frysen, med någon god krispig panering på och som liksom inte smakade friterat fast det säkerligen var det. Körde dem i ugnen och så stekte jag blomkålsris med rökt paprikapulver och gjorde en mycket pico de gallo-inspirerad sallad. Srirachamajonnäs som "dipp".


Igår var vi iväg med jobbet hela dagen och fick käka lunch på ett mycket trevligt ställe. Jag valde raggmunk med fläsk, för jag älskar raggmunk men lagar det aldrig själv pga avsaknad av köksfläkt. Man steker inte gärna sådant då... eller jag gör inte det, i alla fall. Till middag stekte jag broccoliris denna gången, med grönkål, zucchini och någon skojig alg i (från Garant, frysdisken), piffade upp resterna av pico de gallo-salladen och ugnsstekte en bit torskrygg med dill, lime och lite smör.

Jag ska skyndsamt kolla upp den frysta algen! Har snöat in lite på "ny" sjömat.
 
Försöker mig på en kylskåpsrensning i form av beet bourguignon. Huruvida det blir gott återstår att se, det är åtminstone vackert än så länge.
 

Bifogade filer

  • DSC_3159.JPG
    DSC_3159.JPG
    247,6 KB · Visningar: 11
Det blev bröd till, det kändes som ett bra val. Det hela smakade dock lite väl mycket rödbeta för min smak. Jag tenderar att glömma bort att jag egentligen inte gillar rödbetor, när jag ser lovande recept. Dessutom hade jag inget riktigt rödvin, utan hällde i vad jag hade kvar av en flaska early harvest-vin-isch som är sötare och mindre syra än vin. Jag vet ju egentligen att rödbetor kräver rejäl syra för att bli ätliga, så det borde jag ha kunnat lista ut. :cautious:

Slutresultatet blev i alla fall fullt ätligt, räcker till flera matlådor, och jag blev av med diverse slattar.
 
Det blev bröd till, det kändes som ett bra val. Det hela smakade dock lite väl mycket rödbeta för min smak. Jag tenderar att glömma bort att jag egentligen inte gillar rödbetor, när jag ser lovande recept. Dessutom hade jag inget riktigt rödvin, utan hällde i vad jag hade kvar av en flaska early harvest-vin-isch som är sötare och mindre syra än vin. Jag vet ju egentligen att rödbetor kräver rejäl syra för att bli ätliga, så det borde jag ha kunnat lista ut. :cautious:

Slutresultatet blev i alla fall fullt ätligt, räcker till flera matlådor, och jag blev av med diverse slattar.

Kanske testa att ha i lite balsamvinäger för att få upp syran? :)
 
Inga havskräftor :cry: De hade bara haft några anemiska rackare till överpris så det blidde inga. Jag börjar faktiskt bli lite desperat, typ vem ska jag behöva ligga med för att få bra havskräftor?! :confused:

Särbon garvade häcken av sig när jag sa det (han var i telefonen) och den potentielle leverantören blev lite stött tror jag, han var bredvid mig :rofl:

Middagen blev deppiga frysräkor men det var nog lika bra, smaklökarna är inte i form. Kisse blev dock nöjd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
7 898
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 186
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 120
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp