Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh, ja, ungefär tre världsdelar och ett okänt antal kulturella traditioner kommer att vara samlade runt bordet. Alla fem modersmålen.

Så jag gör som jag tycker. Tänker sill, lax, sparris och ägg som tema. Inte så radikalt, men gott.
 
Dags att ladda för påsk, hörni!

Min ömme FADER fyller 83 på Långfredagen och jag ska laga påskbuffé till oss 8 närmaste. Ja, jag har väl nämnt att allting i min ÄLSKADE FAMILJ firas genom att jag lagar något?

Desserten är klar: påskgodis!

Vad ska ni i övrigt äta i påsk?

Picklade ägg, picklad lax, picklad västerbottenspaj och picklad sill!

Och sparris. Picklad och nyskördad.
 
749EB2E6-475B-4FC5-BCA2-AC89B3DE3860.jpeg

Bavettepasta (fördel med sjukt Barn; vi åt vanlig pasta istället för glutenfri), med ramslökspesto gjord på pistagenötter. Extremt enkelt och gott. En folköl (folkis?) till.
 
Jag funderar på att äta betor och ev röding eller lax med ramslöksaioli, fast det bygger lite på att fadern lagar maten :angel:

Annars är jag mycket inne på att äta purjolöksmajonäs, oklart vad som ska vara till - men det är så väldigt gott och grönt och vårigt!
Hm! Vad är purjolöksmajonnäs närmare bestämt?
 
Ikväll grillade vi spare ribs som vi gjort lite smokey, honey barbeque med lite örter typ. Vi grillade också folieknyte med knipplök, smör och kryddor och gemsallad penslade med apelsin-olivolja och saltade. Så jäkla gott!
Till efterrätt fick vi 3 olika sorters glass: blåbär, Himelsk röra och en dansk glass med äpple/kanel-smak. Den sista är bland det godaste jag ätit på år och dagar. Måste köpa hem mer!
 
Åt avsmakningsmeny på Adam/Albin igår. Först en grape GT till snacksen, sedan vin och dessertvin. Allt var så vackert och gott! :love: Höjdarrätterna var kammusslan med spritsade ärter, och vårlamm med ramslök. Och kalvbräss.
 

Bifogade filer

  • 33F04681-E535-4B26-814A-561E38AEB5CB.jpeg
    33F04681-E535-4B26-814A-561E38AEB5CB.jpeg
    263,1 KB · Visningar: 30
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 210
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 342
Senast: Acto
·
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
325
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp