Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde sambon en paella-liknande rätt med risoni. Jag tror den är från Melkers kokbok. Det är väl någon lök, vitlök, paprikor, majs, zucchini, chili som fräses upp lite lätt och fortf är krispiga. De åker sen ner i lite buljong, kyddor, tomatsås och så steker man chorizo, kycklinglårsfileer, bläckfiskringar, räkor, vanamei-räkor, kammusslor och kokar risonin med saffran och slänger ihop allt med färsk hackad baasilika och persija. Älskar det!
Efterrätt prinsess-tårta.. Juuum!
 
Jag har grillat. Ovanligt, eller hur? :D

Först kamben som förrätt med min magiska rub och mina borrare höll på att dö av glädje (jag bröt sista hålet idag och då har vi finmiddag med rätt mycket alkohol så var vänliga ursäkta mina eventuella stavningsproblem :angel:).

Sedan blev det oxfilé, majs, fyllda champinjoner, tzatziki och potatisklyftor. Ingen efterrätt, det fanns inte plats för det.

Jag är fan inte nykter någonstans. Skål!

Edit: Borrarna hade gärna velat ha bara kamben, så magisk är rubben :D

Har du något recept på din magiska rubb?
Jag tar gärna ett PM på den om du vill dela med dig :) Jag är ju en rubbare och ratar grilloljor på kött.
 
Har du något recept på din magiska rubb?
Jag tar gärna ett PM på den om du vill dela med dig :) Jag är ju en rubbare och ratar grilloljor på kött.

Klippt från ett av mina tidigare inlägg:

1 msk salt
I msk svartpeppar
1,5-2 tsk örter (ska eg bara vara rosmarin men ta det man tror passar köttet bäst, jag hade ca hälften rosmarin och hälften timjan den här gången)
3 tsk lökpulver (jag föredrar att blanda torkade bitar av vanlig lök och schalottenlök men de kan vara svåra att får tag på)
1,5-2 tsk ingefära (kan hoppas över, det passar inte till allt tycker jag)
1 tsk senapspulver (jag tar oftast mer)
chili efter smak (jag använde ca en msk hel ancho och en skvätt De Arbol)

Mixa allt ovanstående till ett pulver. Tillsätt 0,5 dl farinsocker och 0,5 dl vanligt socker och mixa igen så allt blir ett pulver. Strö på och gnid in så mycket som fastnar på spjällen.

Ursprunget Memphis dust innehåller också paprikapulver men jag tål ju inte paprika. Vill man kan man absolut tillsätta det i en lämplig mängd. För fyra tunnspjäll gick det åt ca 5 satser av ovanstående. Blandningen går att spara en tid men då kan man gärna förvara den i kylen så håller den smaken längre.

Det går naturligtvis att mixtra med receptet hur mycket som helst. För nöt/älgkött rekommenderar jag att man drar ner på sockret så det inte blir fullt så sött. Jag gjorde en sats med mindre socker och tillsatte lite kakaopulver som blev perfekt till ryggbiff.

Edit: Sedan freestylar jag som f-n, jag häller i det jag känner för. Tex torkade äppelbitar :D
 
Klippt från ett av mina tidigare inlägg:

1 msk salt
I msk svartpeppar
1,5-2 tsk örter (ska eg bara vara rosmarin men ta det man tror passar köttet bäst, jag hade ca hälften rosmarin och hälften timjan den här gången)
3 tsk lökpulver (jag föredrar att blanda torkade bitar av vanlig lök och schalottenlök men de kan vara svåra att får tag på)
1,5-2 tsk ingefära (kan hoppas över, det passar inte till allt tycker jag)
1 tsk senapspulver (jag tar oftast mer)
chili efter smak (jag använde ca en msk hel ancho och en skvätt De Arbol)

Mixa allt ovanstående till ett pulver. Tillsätt 0,5 dl farinsocker och 0,5 dl vanligt socker och mixa igen så allt blir ett pulver. Strö på och gnid in så mycket som fastnar på spjällen.

Ursprunget Memphis dust innehåller också paprikapulver men jag tål ju inte paprika. Vill man kan man absolut tillsätta det i en lämplig mängd. För fyra tunnspjäll gick det åt ca 5 satser av ovanstående. Blandningen går att spara en tid men då kan man gärna förvara den i kylen så håller den smaken längre.

Det går naturligtvis att mixtra med receptet hur mycket som helst. För nöt/älgkött rekommenderar jag att man drar ner på sockret så det inte blir fullt så sött. Jag gjorde en sats med mindre socker och tillsatte lite kakaopulver som blev perfekt till ryggbiff.

Edit: Sedan freestylar jag som f-n, jag häller i det jag känner för. Tex torkade äppelbitar :D

Det fick bli en skärmdump.
Jag förväntade mig nästan att den skulle innehålla något magiskt grus från en hemlig gruva :D

Nått speciellt senapspulver? Jag har Colmans hemma.
 
Flyttkaos. Tycker ändå att vi har klarat oss rätt bra vad gäller maten den här veckan (läs: det har inte blivit hämtmat varje dag i alla fall), men nu blev det kris och panik på riktigt när jag insåg att vi packat ner chokladen. Chokladen! Tur att jag 1) fortfarande har tillgång till VLINET och 2) bor nära en mataffär så att jag raskt kunde pila ner för att åtgärda saken. Krisen är över, för den här gången.
 
Jag har tänkt ut en påsklunch som.jag ska laga idag ity min FADER fyller 82.

Grön ärtsoppa i glas, med lite grekisk yogurt med pepparrot i på toppen.
Ägg i cocotte med spenat och tångkaviar.
Några vanliga köpta sillsorter.
Danskt rågbröd.
Varmrökt lax med mangosalsa.
Sparris med citronzest.

Öl. Jag hade "tur". Den hipstriga påskölen var slut igår, så jag kom billigt undan!
Hallands fläder.

Godis efteråt.

Det låter väl rätt bra?
 
Jag har tänkt ut en påsklunch som.jag ska laga idag ity min FADER fyller 82.

Grön ärtsoppa i glas, med lite grekisk yogurt med pepparrot i på toppen.
Ägg i cocotte med spenat och tångkaviar.
Några vanliga köpta sillsorter.
Danskt rågbröd.
Varmrökt lax med mangosalsa.
Sparris med citronzest.

Öl. Jag hade "tur". Den hipstriga påskölen var slut igår, så jag kom billigt undan!
Hallands fläder.

Godis efteråt.

Det låter väl rätt bra?
Det låter fantastiskt, och då gillar jag inte ens påskmat! Hur gör du/tänkte du göra mangosalsan till den varmrökta laxen? Det låter som en väldigt god kombination.
 
Det låter fantastiskt, och då gillar jag inte ens påskmat! Hur gör du/tänkte du göra mangosalsan till den varmrökta laxen? Det låter som en väldigt god kombination.
Lite oklart ännu. Jag köpte fryst mango i bitar. Tänker att de får förbli hela, och så salladslök och kanske kokosbitar (även frysta, de blir trevligt mjuka tinade, jämfört med såna där typ kokoschips), salt, peppar och sen beror det på hur sött det känns. Jag vacklar mellan pressad lime, granatäppelsirap, vitvinsvinäger eller balsamvinäger.

Häromåret lagade jag lax med mango, kokos och chili i olika versioner. Det är det jag tänker på nu. Lite chili i salsan också!
 
Jag äter för övrigt regnbågsfärgade bagels till frukost och laddar upp för att packa ihop ett rum till innan det blir picnic och häng i parken i några timmar. Ikväll hoppas vi kunna inviga vår nya trädgård och tillika grill. PARTNER hade den goda smaken att köpa hem både Aperol och prosecco igår, så jag ser framför mig hur jag sitter med årets första Aperol Spritz och trycker undan alla tankar på allt som fortfarande behöver göras.
 
Jag äter för övrigt regnbågsfärgade bagels till frukost och laddar upp för att packa ihop ett rum till innan det blir picnic och häng i parken i några timmar. Ikväll hoppas vi kunna inviga vår nya trädgård och tillika grill. PARTNER hade den goda smaken att köpa hem både Aperol och prosecco igår, så jag ser framför mig hur jag sitter med årets första Aperol Spritz och trycker undan alla tankar på allt som fortfarande behöver göras.
Alltså. Premiär på trädgård, grill och Aperol Spritz samtidigt! En del är snuskigt bortskämda!


😍
 
Förresten! Nu när klimatångesten firar triumfer, borde det inte inom kort komma en massmedia tsunami av bra vegetariska grilltips?

Förra sommare grillade jag aldrig, pga torkan. Men nu vill jag vegogrilla!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 850
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 180
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 116
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp