Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lammet! Ville dricka skyn.
 

Bifogade filer

  • 302B3BCF-B559-4A72-AF74-750685EFBC04.jpeg
    302B3BCF-B559-4A72-AF74-750685EFBC04.jpeg
    271,9 KB · Visningar: 20
Middag på hotellet i Bremen var god!

Sparrissoppa med soltorkad tomat i (tror jag), kyckling med potatis, sås och grönsaker (rustikt!) och någon liten tiramisu-aktig efterrätt med en sorts bärkompott med stjärnanis.

53EB62FF-CEBC-4378-B51C-5515E67CFF73.jpeg


Tror att minst efterrätten var samma som jag fick på samma hotell i juli förra året. Får se om vi får samma igen på vägen hem på tisdag!
 
Står djupfryst vid grillen. Men solen skiner och det är lördag och då ska det fanimej grillas!

Marinerat en fläskfilé, baconinlindad sparris, röd paprika, zuccini, potatisgratäng med ädelost, vitt vin och vitlök och en aioli till köttet.

Hoppar nog vinet idag. Satt och nattsuddade hos brorsan till sent igår så det känns inte så lockande idag :angel:
 
Vi har också grillat idag - bara för att det var lite sol liksom :D
Kyckling marinerat i chili, spiskummin och fänkål samt rödlök på spetten. Till det couscous och en salsa med gurka, salladslök, avokado, mango (jag går all in på klimatförstörande mat! ), salladslök, chili och lime. Allt detta skulle ätas i salladsblad men eftersom jag är sämst på att plocka isär ett isbergs-huvud så blev det mest salladsstrimlor vid sidan av :angel:
 
Vi har också grillat idag - bara för att det var lite sol liksom :D
Kyckling marinerat i chili, spiskummin och fänkål samt rödlök på spetten. Till det couscous och en salsa med gurka, salladslök, avokado, mango (jag går all in på klimatförstörande mat! ), salladslök, chili och lime. Allt detta skulle ätas i salladsblad men eftersom jag är sämst på att plocka isär ett isbergs-huvud så blev det mest salladsstrimlor vid sidan av :angel:
Fast kyckling? Ska du förstöra klimatet får du allt satsa på nötkött!

Pizza från riktig restaurang, inte pizzeriapizza. Och lådvin. En klar standardhöjning efter Club Privado.
 
VÅREN har anlänt och detta skulle firas. Skaldjurssoppa med räkor, buljong kokt på räkskalen, grädde, vin, smör, krispiga grönsaker som bara precis blivit förvällda i buljongen, och lättstekta kammusslor (:love:). Lokala lilla coop hade Msc-märkta musslor så man måste passa på att stödköpa.. :angel:

Plommonclafoutis (typ ugnspannkaka med bär och snitsigt pudrat florsocker) till efterrätt, man behöver ju förutom vin och smör även kolhydrater för en komplett måltid.

Jag har förutom detta även ätit en liten, ljuvligt god semla i solen, samt en helt ok men rätt ospännande fryst färdigmat från affären.
 
Idag har jag bjudit föräldrarna på grönsakssoppa. Bas på umamibuljong, sesamolja, ingefära, vitlök, limeblad, torkade trattkantareller, citron, lime, chili och soja. Broccoli, spenat och sparris som utfyllnad.

Därefter detta vin:
DSC_0016.JPG
som förutom att ha en eminent etikett passade alldeles utmärkt att sippa på i kvällssolen i växthuset.

Nu ska jag fixa frasvåfflor enligt mormors recept till efterrätt.
 
Gjorde scones till frukost. Sedan var jag utomhus flera timmar, cyklade och red. Därefter åkte jag hem och duschade. Orkade inte laga mat utan mikrade en fryst Coop pastarätt.
Nu ska jag äta en örtbulle och sedan Marabou choklad.
 
Har varit på Keukenhof (ja, världens roligaste ord om man är lagd åt det hållet) hela dagen, massor av frisk luft och promenad - gott med god middag på kvällen, alltså!

5C06F63E-8CA2-4B5B-BE3F-BA189F74A49B.jpeg


Getost med honung och valnötssallad, lax med rödbetor och andra betor samt vitvinssås (och tjocka pommes och förstås majonnäs för den hågade) och en skojig liten frusen vaniljdessert med mandelparfait och ett trevligt kex!
 
Igår lagde jag och storasyster canneloni efter @Killaloe s recept, dock med långkokt tomatsås istället för köttfärssås. Egenimporterad nebbiolo till. Picards crème brûlée till dessert, den funkade helt okej.

Idag åt jag matig sallad från Urban Deli till lunch, och när jag anlände i Malmö hade SAMBO lagat halloumi stroganoff!
 
Ikväll åt vi skaldjurspasta som förra söndagen typ. Barilla no 5 med räkor, vanamei-räkor, kammusslor, vitt vit, charlottenlök, vitlök, citron, kryddor och till det en massa parmesan. Jääättegott nu med!

Igår gjorde vi köttfärsbiffar med lte smågrekisk kryddning som vi grillade. Grillade också bakad potatis och åt med sås gjord på fetaost, turkisk yoghurt, citron, svartpeppar och vitlök. Till det sallad och vinägrett också. Jättegott!
 
Jag har grillat. Ovanligt, eller hur? :D

Först kamben som förrätt med min magiska rub och mina borrare höll på att dö av glädje (jag bröt sista hålet idag och då har vi finmiddag med rätt mycket alkohol så var vänliga ursäkta mina eventuella stavningsproblem :angel:).

Sedan blev det oxfilé, majs, fyllda champinjoner, tzatziki och potatisklyftor. Ingen efterrätt, det fanns inte plats för det.

Jag är fan inte nykter någonstans. Skål!

Edit: Borrarna hade gärna velat ha bara kamben, så magisk är rubben :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 842
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 180
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 113
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp