Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var vi i skärgården och grillade korv till lunch. Tänk vad gott sånt kan vara när man är sas på sjön.

Till middag gjorde vi som några korvliknande saker av köttfärs, ägg, lite vitlök, ströbröd och kryddor penslade med chiliolja som vi grillade.
Till det äntliiiigen kokt kronärtskocka med smör och havssalts-flakets.
Älskar kronärtskocka och har väntat på att säsongen ska starta.
 
Finns det onaturligt/syntetiskt protein?
Det går en annons då o då på 4an, de påstår att deras kvarg innehåller naturligt protein.
 
Det är ett under om jag inte förvandlas till en vandrande Aperol Spritz efter den här helgen.

20190420_143550.jpg
 
Finns det onaturligt/syntetiskt protein?
Det går en annons då o då på 4an, de påstår att deras kvarg innehåller naturligt protein.
Ja, man kan skapa syntetiskt protein i labb och liknande. Det görs dock främst inom medicinbranschen, såvitt jag vet. Men här tror jag att de mest är ute efter att mejeri av gemene man anses vara en naturlig proteinkälla, liksom kött, medan t.ex. baljväxter är mindre accepterade på det sättet (än så länge). Naturligt protein är det som säljer allra bäst, så det är väl därför de kommunicerar om det antar jag. De syftar säkert även på att de inte behövt tillsätta något (t.ex extra vassleprotein) för att nå upp till de där 15 grammen protein eller vad det nu kan tänkas röra sig om, utan det fanns där naturligt.
 
Ätit idag igen. Resterna från påskbordet till lunch, tårtan till eftermiddagskaffet. Och så en middag på det:
Konjaksflamberade kräftstjärtar med liten grönsallad till förrätt, tjälknöl på älginnanlår med rödvinssås, smör-och vitlöksbakade potatisskivor, ugnsbakade tomater och Harry kuvert till huvudrätt. Jag fixade efterrätten, gino på svarta vinbär och björnbär toppade med vit choklad och mandelspån, serverad med LJUVLIG vaniljglass från lokal liten producent. Nu är jag mätt igen. (Råkade skriva "nätt" först, men autocorrect förstod att så inte var fallet.. :cautious:)
 
Idag var vi bjudna på påsklunch hos mor och far. Var ålagd att göra en omelett med nån ärtröra ovanpå, men fick smått panik av tanken på den ganska tunga maten som skulle serveras. Pajer, ägghalvor, potatissallad etc, ja ni vet. :grin:
Så jag gjorde myteri och spontanade ihop en sallad på hyvlad zucchini, silverlök, citronzest, citronsaft, olivolja och rostade hackade mandlar. SÅ JÄKLA GOTT!! :love::love::d
Blev inte kölhalad, och salladen var väldigt uppskattad. Slutet gott, allting gott. :)
 
Idag var vi trötta och rotade fram några färdiga dumplings. Det var en ny sort som såg ut som några små minisombreros. Det var ingen sås med. Så jag drog ihop någon med sesamolja, vitvinsvinäger, soja, chiliolja och mortlade sesamfrön. Hade även mer sesamfrön på.
Helt ok!
 
Jag känner mig inte heller helt övertygad om kombinationen saffran-svamp.
Kombinationen är inte mitt påhitt, utan är inte helt ovanligt förekommande i Italien. Så var tvungen att prova, men kommer inte göra det själv igen. Dock hade jag gärna beställt in det på restaurang någon gång för att testa igen.
 
Grillat idag också. Vi tänkte att vi får passa på, för imorgon ska det bara bli 20 grader och sedan går det ner till 17 på onsdag :nailbiting: I alla fall, vi började med baconlindade dadlar som inte var alls lika gott som jag mindes det. Sedan blev det rödbetsburgare med halloumi vilket som tur är var godare än dadlarna. Nu pastel de nata som min kollega, som kom med flyget från Portugal i eftermiddags, hade med sig till mig. Det är något av de godaste jag vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 438
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 167
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 011
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp