Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skåne är ju lite väl långt, ja...

Jag är i färdigrättsträsket, dvs dumplings ;) :D Nej, det är inget bra att inte äta tillräckligt... och det är inte någon ätstörning som tittar upp för har jag sällskap äter jag. Men själv blir jag inte hungrig eller sugen på något. Min aptit är som sagt påverkad av mina mediciner så det är sas "lätt" att bara låta bli att äta när man ändå inte känner "åh, DET vill jag ha".

p.s Lite långt, annars är du välkommen. 😊
 
Gjorde en jätteladdning med Morotssoppa ikväll.

Första gången jag gav mig på det, så efter att ha öst i salt, citron och paprikapuré blev den riktig god.

Kokade även kyckling i buljong för att höja proteinhalten i soppan. Drog isär köttet med gafflar och la i tallriken vid servering.
När soppan nu ska i matlådor förstärker jag den nog med matvete för att jag ska orka på jobbet.
 
Och så himla gott det blev! 😊
 

Bifogade filer

  • IMG_20190713_200153_183.jpg
    IMG_20190713_200153_183.jpg
    356,6 KB · Visningar: 63
Vi har köpt ny grill och nya trädgårdsmöbler och var naturligtvis tvungna att inviga båda två. Det blev grillad marinerad lammfilé, pitabröd, tzatziki och sallad på rödbeta, fetaost, spenat, mint och riktigt god olivolja. Åts i trädgården till ljudet av grannens tjuriga femåring som INTE ville gå och lägga sig.
 
33131

Har väntat sååå länge på att kunna ta denna bild! :D

Åt ej denna kantarell utan spaghetti bolognese till middag, och hallon-blåbärspaj till efterrätt. Nu sitter vi hos grannen och lider av dålig musik men blir bjudna på skatter ur hens vinkällare. Det onda med det goda osv.
 
Jag känner mig aldrig så tjusig som när jag dricker vatten med en mycket tydlig smak av gin & tonic ur min vattenflaska i parken.
Just den termosen har en lång historia. Jag fick den när jag hade fått bebis för 29 år sedan, av en rutinerad moder som visste nyttan av att ha varmt vatten till hands. Sen har det varit ungens termos, som man inte fick ha kaffe i. Jag trodde att den flyttade hemifrån med nänmda bebis, och jag blev lite rörd när jag såg den.
 
Crepesbrunch på någon sorts "grekiskt" fik. Grekiskt på samma vis som billigaste möjliga när man tågluffar som nittonååring, om ni frågar mig. Men det har ju också sin charm. Partner och jag och bakfull son. Buffen var mycket bra bakfullmedicin i alla fall.

Har tänkt gå dit i evigheter, tydligen säljer de ett fantastiskt saffranste som jag fick prova i vintras!

Jag gjorde rimmad torskrygg i ugnen idag, med citron och salt och peppar bara. Sedan en röra på hackade räkor, dill, rivet hårdkokt ägg, citron och riven färsk pepparrot som bands samman med lite brynt smör. Typ 20 g kanske, så bara en hint av smörsmak men så gott! Färsk sparris och haricots verts från frysen till det. Torsken är fångad i Nordnorge av pappa eller en fiskekamrat förra våren.

 
Har tänkt gå dit i evigheter, tydligen säljer de ett fantastiskt saffranste som jag fick prova i vintras!

Jag gjorde rimmad torskrygg i ugnen idag, med citron och salt och peppar bara. Sedan en röra på hackade räkor, dill, rivet hårdkokt ägg, citron och riven färsk pepparrot som bands samman med lite brynt smör. Typ 20 g kanske, så bara en hint av smörsmak men så gott! Färsk sparris och haricots verts från frysen till det. Torsken är fångad i Nordnorge av pappa eller en fiskekamrat förra våren.

Jag tänkte på dig. De säljer en del trevliga grejer, men serveringen imponerar inte. Engångsgrejer som servis och ja, rätt simpelt. Men vi hade trevligt.
 
Middag: rabarbercurry med lammfärsbollar i plus basmatiris med bondbönor och dill. Pinot noir till, efter goda råd från @Hyacinth s ringmärkte. Mycket gott vin, som funkade, men inte helt mötte syran från rabarbern.

Men jag fattar att det är rätt svårt att tipsa om vin till rabarbercurry.
 
Middag: rabarbercurry med lammfärsbollar i plus basmatiris med bondbönor och dill. Pinot noir till, efter goda råd från @Hyacinth s ringmärkte. Mycket gott vin, som funkade, men inte helt mötte syran från rabarbern.

Men jag fattar att det är rätt svårt att tipsa om vin till rabarbercurry.

Spännande! Du skulle gått på halvtorr riesling säger pippin i emfas.
Hur blev rabarbercurryn?
 
Spännande! Du skulle gått på halvtorr riesling säger pippin i emfas.
Hur blev rabarbercurryn?
Halvtorr är lite svårt pga diabetes i hushållet. Riesling är svårt pga neuroser i hushållet.

Rabarbercuryn blev toppen! Lammet räddade den.

Jag har googlat. Det finns holländska recept på rabarbercurry, men jag orkade inte kämpa mig igenom dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 125
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 192
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp