Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår kväll bakade vi pizza och på min halva hade jag het tomatsås, små klickar av PåMackan och portabello, samt efter gräddning hårt och oljigt stekt aubergine, squash och fänkål. Toppade dessutom med rostade pumpafrön och ruccola. Konstigt nog blev denna ostlösa pizza en av de godaste hittills. Eller också var jag bara mycket hungrig. Tyvärr blev inte surdegsbotten helt optimal, men mjöl finns att köpa i obygden, dit vi nu styr kosan, och vår ugn i stugan går nästan till 300 grader och källaren är kall och bra för långsam jäsning, så den närmsta veckan ska vi felsöka, öva och optimera pizzabakandet!
 
Det är en sak jag inte fattar med vin. När jag tänker på maten, så är min känsla ofta att jag vill att vinet är lite tvärtom mot maten. Men jag vet ju av erfarenhet, att om maten tex är lite syrlig, så är det bra om det finns hyfsad syra i vinet. Jag tycker det är jättekonstigt. När det gäller själva maten, tänker jag ju tvärtom. Jag serverar inte vanligen något syrligt tillbehör till en redan något syrlig maträtt. (Lingon till köttbullar med gräddsås, torde illustrera detta föredömligt.)
 
Sitter på båt hem från skärgården. Har bjudit folk på middag kl 19 och måste hinna sanera mig själv hjälpligt innan. Bra planerat ;)
Hursom. Har alltså ej tid att handla.
Har hemma: tonfiskfilé, sparris, potatis, parmesan.
Funderar på att lätthalstra tonfisken, tror jag har sesamfrön att vända den i. Sparris kan ju smörstekas och parmesan hyvlas över? Hur göra med potatisen? Potatismos?
 
Blev bortskämd hemma hos föräldrarna i helgen. I fredags åt vi ugnsrostade rotsaker med grillad fläskytterfilé, tzatziki, ugnsrostad spetskål med citronskivor (varm citron! SÅ gott!), basilikaolja, pinjenötter och småtomater. Rosé till. I lördags åt vi ugnsbakad lax med färskpotatis, smarrig fisksås och chardonnay till. Jordgubbsfrossa med vispad grädde till dessert. I söndags vita pizzor med ricotta, sparris, hyvlad zucchini, citronskivor (igen! Gott!), vitlök, vårlök och persilja. Bra mathelg.
 
Sitter på båt hem från skärgården. Har bjudit folk på middag kl 19 och måste hinna sanera mig själv hjälpligt innan. Bra planerat ;)
Hursom. Har alltså ej tid att handla.
Har hemma: tonfiskfilé, sparris, potatis, parmesan.
Funderar på att lätthalstra tonfisken, tror jag har sesamfrön att vända den i. Sparris kan ju smörstekas och parmesan hyvlas över? Hur göra med potatisen? Potatismos?

Jag hade hellre haft couscous till tror jag.
 
Sitter på båt hem från skärgården. Har bjudit folk på middag kl 19 och måste hinna sanera mig själv hjälpligt innan. Bra planerat ;)
Hursom. Har alltså ej tid att handla.
Har hemma: tonfiskfilé, sparris, potatis, parmesan.
Funderar på att lätthalstra tonfisken, tror jag har sesamfrön att vända den i. Sparris kan ju smörstekas och parmesan hyvlas över? Hur göra med potatisen? Potatismos?
Jag hade stekt sparrisen i olivolja istället. Känns mer rimligt ihop med parmesan osv.
 
Har varit på herrgårdssafari och ätit 3-rätters. Ibland (rätt ofta) irriterar det mig när matställen låtsas vara finare än vad de är. Jag föredrar ställen där de slänger fram vällagad mat som smakar bra utan några krusiduller. Ska de hålla på att presentera rätternas olika beståndsdelar och ha tjusiga vinpaket till så måste smakerna hänga med. Tycker inte att det är så värst ofta de faktiskt gör det.

Så kände jag verkligen igår när förrätten bars in - sparrissoppa med pocherat ägg och nåt knäcke med jämtländsk ost ovanpå. Till det ett vitt vin som serverade drygt rumstempererat (det var väldigt varmt igår). Det är möjligt att soppan haft kontakt med sparris, men jag är skeptiskt. Det smakade åtminstone inte så och konsistensen var av typen diskvatten. :( Alltså om jag skulle göra en fin soppa med sparris skulle jag åtminstone ha med några sparrisknoppar som dekoration. Det kändes direkt löjligt att det dök upp en extra serviötr som hällde upp diskvattnet ur en liten kanna ovanpå det pocherade ägget

Fick in svalare vin efter gnäll och det smakade då toppen. (reine juliette picpoul)
Huvudrätten var betydligt bättre - nån sort puck av vildsvin med potatispuré, kantareller och vinsås. Efterrätten var väldigt god, så då var jag glad igen. Fläderparfait med chokladmaräng och hallonsås.:d
 
Har varit på herrgårdssafari och ätit 3-rätters. Ibland (rätt ofta) irriterar det mig när matställen låtsas vara finare än vad de är. Jag föredrar ställen där de slänger fram vällagad mat som smakar bra utan några krusiduller. Ska de hålla på att presentera rätternas olika beståndsdelar och ha tjusiga vinpaket till så måste smakerna hänga med. Tycker inte att det är så värst ofta de faktiskt gör det.

Så kände jag verkligen igår när förrätten bars in - sparrissoppa med pocherat ägg och nåt knäcke med jämtländsk ost ovanpå. Till det ett vitt vin som serverade drygt rumstempererat (det var väldigt varmt igår). Det är möjligt att soppan haft kontakt med sparris, men jag är skeptiskt. Det smakade åtminstone inte så och konsistensen var av typen diskvatten. :( Alltså om jag skulle göra en fin soppa med sparris skulle jag åtminstone ha med några sparrisknoppar som dekoration. Det kändes direkt löjligt att det dök upp en extra serviötr som hällde upp diskvattnet ur en liten kanna ovanpå det pocherade ägget

Fick in svalare vin efter gnäll och det smakade då toppen. (reine juliette picpoul)
Huvudrätten var betydligt bättre - nån sort puck av vildsvin med potatispuré, kantareller och vinsås. Efterrätten var väldigt god, så då var jag glad igen. Fläderparfait med chokladmaräng och hallonsås.:d
Jag åt på en kursgård där de hyr in kockar. Förrätten var en liten, liten tomatsoppa med en konfiterad körsbärstomat med ett litet sockerarbete där karamellen var riktigt bitter. Gott men...snopet
 
Har varit på herrgårdssafari och ätit 3-rätters. Ibland (rätt ofta) irriterar det mig när matställen låtsas vara finare än vad de är. Jag föredrar ställen där de slänger fram vällagad mat som smakar bra utan några krusiduller. Ska de hålla på att presentera rätternas olika beståndsdelar och ha tjusiga vinpaket till så måste smakerna hänga med. Tycker inte att det är så värst ofta de faktiskt gör det.

Så kände jag verkligen igår när förrätten bars in - sparrissoppa med pocherat ägg och nåt knäcke med jämtländsk ost ovanpå. Till det ett vitt vin som serverade drygt rumstempererat (det var väldigt varmt igår). Det är möjligt att soppan haft kontakt med sparris, men jag är skeptiskt. Det smakade åtminstone inte så och konsistensen var av typen diskvatten. :( Alltså om jag skulle göra en fin soppa med sparris skulle jag åtminstone ha med några sparrisknoppar som dekoration. Det kändes direkt löjligt att det dök upp en extra serviötr som hällde upp diskvattnet ur en liten kanna ovanpå det pocherade ägget

Fick in svalare vin efter gnäll och det smakade då toppen. (reine juliette picpoul)
Huvudrätten var betydligt bättre - nån sort puck av vildsvin med potatispuré, kantareller och vinsås. Efterrätten var väldigt god, så då var jag glad igen. Fläderparfait med chokladmaräng och hallonsås.:d
Jag blir lite sur när maten presenteras med högre svansföring än de ger skäl för.
 
Jag är en vända i Skåne. Igår åt jag helt magnifika moules frites till sen lunch:


Och på kvällen var vi på rökeriet i marinan. Jag åt först små rågbrödsmackor med snurrad rökt lax kring pepparrotsfärskost, och så ”sillamacka”, aka smörgås med fantastisk stekt strömming på.


Satt fint efter mycket bad (ja, det var svalt) och promenad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
7 728
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp