Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi åt SÅ god mat i Palma igår. OMG.
En liten relativt nyöppnad restaurang som drivs av två ungerska bröder. Hungry heter den.
Åt Alfredo utan kyckling, syster min åt med, en i sällskapat åt sesampanerad tonfisk med rödbetsris (så jäkla gott). Sen åt broder pork loin med fikonmajonas (OMG igen), skaldjur med potatis åt de äldre.
Förrätt var vitlöksbröd, popcornkyckling med broccoli slaw samt sallad.

Gott rosévin till samt torrt vittvin, efterrätterna var goda, men inte lika Amazing som maten. Lätt cheesecake med blåbär, apelsinfromage med någon form av crumbles på, ungersk crepe med hazelnötschoklad.
Kan vara så att jag var lite väl mätt när efterrätterna serverades.

Fem bläckfiskar av fem.
 
33445


Schnitzel på torget i Feldkirch igår kväll. Annars har vi mest ätit snabbmat av varierande kvalité och buffé i torsdags kväll efter ankomst till Hannover rätt sent.

Men nu har vi korsat italienska gränsen så jag räknar med att lunchen som strax ska inmundigas är fantastisk ;) Det är den säkert inte för vi äter utmed motorvägen men kanske lite roligare än i Tyskland.
 
Jag har lagat mat, kors i taket! O_o Jag måste ju se till att slav... eh, ASSISTENTEN inte svälter ihjäl :D

65847321_360268511258487_5045557201712013885_n.jpg


Lokalt odlad ryggbiff, majs, tomatsallad (det är stora mängder tomat och rödlök under bladen) samt krossad potatis med smör, parmesan, vitlök, örtsalt och svartpeppar. Vansinnigt gott om jag får säga det själv :d Assistenten verkar vara nöjd också, han orkade inte med någon melon till efterrätt efter som han, citat "var spymätt" :rofl:
 
Sambon rasade in från en v turnerande i DK ikväll. Min bästa vän är här fortf. Så vi hjälptes åt och gjorde gaspacho på recept vi fick en spansk kock som såg ut som någon i gudfadern. Den är gryyym! Till det hade vi uppskurna tärningar pata negra, röd spetspaprika, silverlök att strössla i och hemgjort vitlöksbröd.
Här var jag spymätt. Då kom skaldjurs- och bläck-fisk-pasta inpåbordet. Fantastiskt gott! Men jag orkade knappt ngt.
Vi har inmundigat en hel del rosé och aperol spritz nu i 3 dagar. Min magkatarr kommer typ kräva yoghurt en v. 😂
 
Jag har gjort hemgjord pizza för första gången sedan jag var typ 10. Jag underskattade gravt hur mycket den skulle jäsa i ugnen och det blev mer som focaccia med topping än något annat, men det slank ner (och följdes av en enorm kolhydratskoma)! Till efterrätt blev det helt fantastiskt perfekta små röda vinbär som åts bara som de är och smakade som min bardoms somrar :love:
 
Jag är gränslöst avundsjuk på alla som tycker om
1. Krusbär
2. Röda vinbär

Beträffande 2, gjorde partner galetter häromdagen. Det blev helt okej, men oss emellan, kära mattrådsvänner, så har alla hens andra galetter de senaste 20+ åren varit ännu godare.

Beträffande 1, så är dagens projekt att plocka dem. Tursamt nog vill min pappa ha de flesta. Men har någon en idé om något att göra med krusbär som jag kanske kan tycka om?
 
Jag är gränslöst avundsjuk på alla som tycker om
1. Krusbär
2. Röda vinbär

Beträffande 2, gjorde partner galetter häromdagen. Det blev helt okej, men oss emellan, kära mattrådsvänner, så har alla hens andra galetter de senaste 20+ åren varit ännu godare.

Beträffande 1, så är dagens projekt att plocka dem. Tursamt nog vill min pappa ha de flesta. Men har någon en idé om något att göra med krusbär som jag kanske kan tycka om?
Krusbär är är inte ätliga. De smakar som bebiskräks luktar. Det enda jag lyckats få i mig är krusbärslikör. Men det är kanske tack vare spriten :)

https://www.matklubben.se/recept/krusbaerslikoer-71205
 
Första kvällsmåltiden i Italien var god! Först en bit focaccia med tomat, oliver, kapris och sardeller. Sedan en liten portion som jag tror var penne puttanesca, sedan en fiskfilé med några tunna potatisskivor över och rostade grönsaker (zucchini, morot och säkert något mer, det står still) och så en sorts äppelkaka på något som liknande smördeg men inte smakade det, den var inte söt. Små käcka portioner av allt och det får det ju gärna vara när man ska äta fyra rätter i värmen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 662
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 015
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp