Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svampfrossa de Luxe. @Killaloe :heart lämnade en ENORM påse på min trappa. Det blev risotto med karljohan, blodsopp, kantareller och kanske ännu någon sorts sopp. Alltså, mer svamp än ris i risotton. Imorgon blir det INFLUERAD tortellini med resten av svampen. Vilket kommer att betyda mer svamp än tortellini.

Partner och jag är i himlen.
Du behöver alltså ingen svampmamma, du har ju en svamp- @Killaloe :love:
 
Lagar lunch på lite av svampen jag fick igår. 😍
Obs! Här redan urvattnad!
20190825_145823.jpg
 
Wienerschnitzel med råstekt potatis, skysås och massor av kapris. Lunch bestod av en bit prinsesstårta med frost-tema (filmen frost, alltså) på barnkalas. På ett lekland, en introvert mammas värsta mardröm. Men tack vare vädret var det helt folktomt, tack och lov. De 4 barn som hörde till kalaset var helt ensamma där inne, ljuvligt!
 
Sitter med hastigt påkommet sjukt barn i soffan, äter KRIGSRUSSIN och inväntar avlastningen som är med stora barnet och badar så jag får mat.
Det vankas min ömma moders köttfärssås som hon skickat hit med bud tidigare, den har bidat sin tid i frysen. Så jävla gulligt!
 
Nu har jag gjort kryddblandningen till min "Cuban" flask bog. Da manga ville ha recept, men "vad gor vi i dag" traden ror sig for fort for ett recept som tar fleara dagar fortsatter jag har. :p

Det ska altsa bli Cubanos, typiska Cubanska "sandwiches" med flask bog. Jag har en 2.5 kilos benfri bog som jag tog ut ur frysen i gar kvall och la in i "svalen" sa den ar lite tinad i ytan i dag.

Kryddblandning:

Jag brukar ta ett huvud garlic, men hade en stor jumbo garlic och tog tva stora klyftor som jag rev pa fina sidan pa rivjarnet.
2 tea skedar salt
1 tea sked mald svart peppar
1 tea sked mald kummin
1 tea sked torkad oregano
1 tea sked mald coriander

3 mat skedar lime juice
3 matskedar apelsin juice (det blev nog narmare 4)
3 matskedar olive oil
1 1/2 tesked vitt vin vinegar

Blanda den forsta gruppen med kryddor till en smet. Ta halva smeten och gnugga in i skarorna i kottet och runt hela.
Vispa sedan resten av kryddblandningen "smooth" med vatskorna och hall det over kottet.
Det basta ar att ha en stor plastpase och lagga det i, men da mina tagit slut och jag inte har kopt nya annu (2 gallon zip-lock pasar (7.5 liter visade det sig nar jag fragade Google:p) sa rubbade in kryddorna, knot ihop kottbiten och la den i en skal tills jag har kopt mina pasar dar jag kan trycka ut luften och vatskorna "omsluter" kottet battre.
Nu ska det ligga i kylskapet i en himla massa timmar. Minst 12 timmar (sa jag har tid att kopa mina plastpasar) men kan ligga uppemot 24 timmar.

Nu tanker jag gora den Sous Vide, i 18 timmar 145*F om man vill skara den (vilket man vill med Cubanos) eller 165*F i 18-24 timmar om man gor pulled pork. (till pulled pork anvander jag dock helt annan kryddning)

Torka av kottet nar du tar ut det ur pasen, spara garna juicerna till en god sas.
Sedan anvander jag grillen, men har gjort den i ugnen ocksa, 300*F (eller sa?) i en och en halv timma ungefar tills den ar caramelized pa ytan. MUMS!

Jag alskar "riktig" Cuban brod, men da min mage inte gillar brod valjer jag ett brod som ar sour dough och en blandning mellan majsmjol och vetemjol som fungerar riktigt bra om jag inte ater det for ofta. Cubanskt brod har blandningen med majsmjol, men sour dough ar battre for min mage :confused:.

Dela brodet (formen av sma fransk brod) och smorj pa senap, lagg pa ost, attiks (eller dill) gurka, en skiva kott, ost, (osten funkar som lim) och avsluta med majonas eller mer senap pa toppen. Om det behovs lite salt och peppar emellan kan det vara en bra ide ocksa. Det blir SUPER gott om man "bloter" kottet i juicen den har kokat med (om sous vide, koka ihop pa spisen) Gott men kladdigt.
Lagg hela sandwichen i en stekpanna pa medelvarme och stall en annan panna (och tyngd) uppe pa och cook i 3-5 minuter, eller sa, per sida.

YUM!
Visa bifogad fil 35568

Nar jag korde forbi affaren for att handla lite skinka i dag kom jag pa att jag glomt det i det har receptet.
Man lagger en, eller ett par, skivor skinka i lagren av grejor i smorgasen ocksa. och det ar en hojdare att blanda mayonnaise och senap till bada broden.
Jag ar hungrig :cautious: men det drojer ett par timmar tills det ar dags att ata. :arghh:
 
Herregud, nästan två DYGN sedan senaste uppdateringen! Pågår det någon slags Buke-fasta som jag missat eller?

Jag har i alla fall ätit vegetariska gyoza och ramen-nudlar till lunch. Nudlarna kändes skrämmande lika spaghetti, men eftersom det hela inhandlades på mycket autentiskt nyöppnat ställe litar jag på att så inte var fallet. Gyozan var i alla fall jättegod, så det blev lyckat och jag kan lägga till ännu en restaurang på listan över bra lunchställen i närheten av kontoret.

Ikväll ska jag göra grönsaksrisotto.
 
Herregud, nästan två DYGN sedan senaste uppdateringen! Pågår det någon slags Buke-fasta som jag missat eller?

Jag har i alla fall ätit vegetariska gyoza och ramen-nudlar till lunch. Nudlarna kändes skrämmande lika spaghetti, men eftersom det hela inhandlades på mycket autentiskt nyöppnat ställe litar jag på att så inte var fallet. Gyozan var i alla fall jättegod, så det blev lyckat och jag kan lägga till ännu en restaurang på listan över bra lunchställen i närheten av kontoret.

Ikväll ska jag göra grönsaksrisotto.
Jag skulle kunna leva på gyoza och ramen. Sjukt avundsjuk på min vän som var i Japan en månad, typ det enda han pratade om när vi pratade under resan var maten.
 
Herregud, nästan två DYGN sedan senaste uppdateringen! Pågår det någon slags Buke-fasta som jag missat eller?

Jag har i alla fall ätit vegetariska gyoza och ramen-nudlar till lunch. Nudlarna kändes skrämmande lika spaghetti, men eftersom det hela inhandlades på mycket autentiskt nyöppnat ställe litar jag på att så inte var fallet. Gyozan var i alla fall jättegod, så det blev lyckat och jag kan lägga till ännu en restaurang på listan över bra lunchställen i närheten av kontoret.

Ikväll ska jag göra grönsaksrisotto.

Nä, snarare för mycket att göra och för tråkig mat:D

Potatis eller gröna linser med spiskummin och vitlök, lammfärsbiffar och stekt kål var kvällens fest.
 
Här åt större delen av familjen korv stroganoff utom jag, som åt en sallad på lite kål, broccoli, morötter osv samt långkokt högrev som jag fryst in för sådana här tillfällen, när resten av familjen vill äta något oätligt :p plus världens godaste dressing med mängder av ingefära och lime!
 
Jag smälter bort i värmen. Äter kall, fransk potatissallad med en side dish av vattenmelon typ. Till alla mål mat.

Imorgon gör vi ett sista litet semesterryck och åker till Bornholm, kanske blir lite ordning på mattorpet då!
 

Jag gillar inte skysas ... det ar det man vanligast far har i US. :cautious: Jag ater det motvilligt nar andra gor det, men avstar nar jag ar ute.
Jag har inte bestamt mig annu. Jag funderar pa att oppna en flaska vin och gora vinsas ... ELLER att avreda (majs starkelse) och anvanda en sorts "not gradde" som inte smakar notter och fungerar bra som "gradde" i saser och liknande. Jag anvander det sa oerhort sallan att det ar lite kul nar det hander.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 885
Senast: MJLee
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
578
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 196
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp