Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst känns inte kikärtsspad som en given hit i en dessert?
Det smakar iofs ingenting :) Jag gjorde kladdkaka på kikärtsspad (istället för ägg då) och för att vara första gången blev den ändå helt rimlig tycker jag. Kanske inte superkladdig men smaken var ungefär som en vanlig kladdkaka. Den största förlusten är liksom smör tycker jag, inte ägg :)

Annars testade jag även det här receptet på vegansk kladdkaka med vit choklad och mandelmjöl i somras som var riktigt bra :)
 
Det smakar iofs ingenting :) Jag gjorde kladdkaka på kikärtsspad (istället för ägg då) och för att vara första gången blev den ändå helt rimlig tycker jag. Kanske inte superkladdig men smaken var ungefär som en vanlig kladdkaka. Den största förlusten är liksom smör tycker jag, inte ägg :)

Annars testade jag även det här receptet på vegansk kladdkaka med vit choklad och mandelmjöl i somras som var riktigt bra :)
Burkkikärtor smakar ju lite burk, just. Så det tänker jag att spadet också smakar? Men jsg har hittat en grej att baka nu och har övergått till att fundera på topping/sås på kokos och mango och nåt. Mycket oklar inre bild hittills.
 
Burkkikärtor smakar ju lite burk, just. Så det tänker jag att spadet också smakar? Men jsg har hittat en grej att baka nu och har övergått till att fundera på topping/sås på kokos och mango och nåt. Mycket oklar inre bild hittills.
Kanske beror på vad för kikärtor en använder? Jag tycker inte dom i tetra är så burkiga, men generellt använder jag sällan metallburkar eftersom jag tycker det smakar metalliskt :o :D Så att eh, min erfarenhet handlar om kikärtor på tetra!
 
Kanske beror på vad för kikärtor en använder? Jag tycker inte dom i tetra är så burkiga, men generellt använder jag sällan metallburkar eftersom jag tycker det smakar metalliskt :o :D Så att eh, min erfarenhet handlar om kikärtor på tetra!
Även de på tetra är lite burkiga före sköljning, tycker jag. Men det kan vara placebo orsakad av kikärtor i metallburkar.
 
Insåg just att jag ätit kex med världens vitlökigaste vitlöksost (Boursin - har ni inte redan testat den så marsch pannkaka till affären!) en timme innan jag ska ha kundmöte. Hoppsan då.

Till detta blev det i alla fall en riktigt god kantarellsoppa och jag känner mig mer än redo att ta helg nu.
 
Är på resande fot och kan meddela omvärlden att det irländska köket verkar innebära pommes till det mesta. Till och med om folk beställer en pizza tar de en skål pommes att ha till. Snart är hela jag friterad. :D Plus att jag snart kvalar in som domare i sconesbakartävlingar. Just en sådan ska jag på i morgon för övrigt. Det finns flera klasser. Med och utan russin t.ex.

Dock har jag ätit väldigt goda musslor kokta i något gräddigt som var väldigt gott men lite ogripbart. Detta enda rätten där pommes inte ingick, viket kändes lite märkligt med tanke på moules frites.
 
Är på resande fot och kan meddela omvärlden att det irländska köket verkar innebära pommes till det mesta. Till och med om folk beställer en pizza tar de en skål pommes att ha till. Snart är hela jag friterad. :D Plus att jag snart kvalar in som domare i sconesbakartävlingar. Just en sådan ska jag på i morgon för övrigt. Det finns flera klasser. Med och utan russin t.ex.

Dock har jag ätit väldigt goda musslor kokta i något gräddigt som var väldigt gott men lite ogripbart. Detta enda rätten där pommes inte ingick, viket kändes lite märkligt med tanke på moules frites.

Nu blev jag, helt osokt, orimligt sugen pa poutine :crazy:
 
Tror du att det är det alla förpackningar av brunsås som står på borden här används till? Har undrat så vad dessa mängder av brunsås ska vara till.

Det later helt rimligt ... aven om det inte blir "riktig" poutine utan ost. Om de nu har fries till det mesta i livet ar nog inte bristen pa lite ost en "deal breaker". :p
 
Idag ska det fuskas!

Mattipset i Skara har en fredagsgourmet dvs en förlagad 2-rätters som man tar hem och värmer efter instruktioner hemma i lugn och ro. Ruggigt bra. Första gången de är igång nu i höst och då erbjuds detta:

30/8 Black & White. Marinerad fläskfilé och Rostas (nötfilé), mustig rödvinssås, bearnaisesås med tryffel, rökt lökkräm, minihasselback, nattbakad tomatsalsa

Dessert: Vitchokladmousse på kladdig chokladbotten, blåbärspannacotta toppad med brynt vit choklad

:d Matlagning ett minimum
 
Är på resande fot och kan meddela omvärlden att det irländska köket verkar innebära pommes till det mesta. Till och med om folk beställer en pizza tar de en skål pommes att ha till. Snart är hela jag friterad. :D Plus att jag snart kvalar in som domare i sconesbakartävlingar. Just en sådan ska jag på i morgon för övrigt. Det finns flera klasser. Med och utan russin t.ex.

Dock har jag ätit väldigt goda musslor kokta i något gräddigt som var väldigt gott men lite ogripbart. Detta enda rätten där pommes inte ingick, viket kändes lite märkligt med tanke på moules frites.
Det hette Moules Frites på menyn, men serverades inte med pommes frites? Det låter ju lite konstigt, även om jag inte direkt tycker att det behövs pommes frites till musslor. Förutom sconestävlingarna (!?!?) kunde en tro du är i Nederländerna. Någonstans i trakterna av Wageningen fick man in ett litet ställ med tre sorters potatis (tex stekt, potatisbollar och pommes frites) till allting, förutom den sorts potatis som ingick i själva rätten (tex potatisgratäng).
 
Jag har gjort chokladmousse på kokosgrädde med gott resultat! Man får med fördel använda en ganska bitter choklad för att det inte ska bli sliskigt, och gärna servera något surare bär till.
Det gjorde vi nån gång när SONEN fyllde år, tror jag. Jag gjorde även på vit (vegan) choklad. Det blev mycket äckligt pga den vita vegana chokladen var mycket äcklig. (Riktigt mörk choklad är vanligtvis vegan, så där är det inget problem.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 502
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 130
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp