Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har legat i demonförkylning från Hades i några dagar och mest ätit glass och sorbet. Vilket i och för sig är gott, men inte så substantiellt.

Men igår! Keldas ekologiska tomatsoppa och kantarelltoast. Idag är jag (nästan) frisk ;)

mobiluppladdning_5d5e5035e087c301c9775b24.jpg
 
Kantareller! Om jag ändå hann och orkade plocka kantareller!

Igår köpte jag av misstag sjögräsnudlar. Om en vill att maten ska påminna om mat, samt ge viss mättnad, avråder jag från sjögräsnudlar. Tofu, salladslök och edamamebönor till. Och såna där gula groddar man köper färska.
 
En klassisk köttfärssås med lite röda linser i, som fick stå och koka nästan hela dagen igår. Idag orkar jag inte laga mat så det blir rester!
 
Kantareller! Om jag ändå hann och orkade plocka kantareller!

Igår köpte jag av misstag sjögräsnudlar. Om en vill att maten ska påminna om mat, samt ge viss mättnad, avråder jag från sjögräsnudlar. Tofu, salladslök och edamamebönor till. Och såna där gula groddar man köper färska.

Jag plockar kantareller i Hemköps grönsaksdisk ;) 169:- / kg är inte så blodigt ändå, tillräckligt för två rejäla mackor kostade 30:- ungefär.
 
Jag brukar vänta på att mamma ska plocka, sedan i förbigående nämna att jag inte har något bra svampställe här nere i söder... :angel: brukar komma en påse på posten nån vecka senare :love:
Mvh inte vuxen alls.
Jag är inte säker på att min mamma känner igen kantareller. Mulleskolan var aldrig riktigt hennes grej.
 
Jag är inte säker på att min mamma känner igen kantareller. Mulleskolan var aldrig riktigt hennes grej.
Det är definitivt min mammas grej, vi var ofta ute i skogen och vandrade när jag var liten. Hennes bröllopspresent till oss var en vandring i fjällen. Är lite ledsen varje höst att jag inte kan gå ut och plocka svamp med henne, jag bor för långt bort.
 
Hälften av det pris jag har sett! Jag gillar också att plocka svamp i butiker annars.

Ja jag såg att Stigbergstorget tar 279:- och tyckte att jag såg ännu mer skymta förbi någonstans häromdagen, kanske var det här till och med. Men om du har vägarna om Högsbohöjd (varför du skulle ha det är en gåta) så är det en trevlig disk att plocka svamp i! De är annars helkassa på frukt och grönt, men just kantarellerna kan jag inte klaga på!
 
Ja jag såg att Stigbergstorget tar 279:- och tyckte att jag såg ännu mer skymta förbi någonstans häromdagen, kanske var det här till och med. Men om du har vägarna om Högsbohöjd (varför du skulle ha det är en gåta) så är det en trevlig disk att plocka svamp i! De är annars helkassa på frukt och grönt, men just kantarellerna kan jag inte klaga på!
När en avslöjar sina svampställen.
 
Vad är skillnaden mellan en torr och en halv-torr cider? Jag ska göra en gryta och där står det halv-torr äppelcider men den jag hittade som säljs på mitt Systembolag är torrt. De flesta andra måste man beställa och jag vill göra grytan imorgon.

Tror ni det går med torr cider? Iofs kommer jag redan att byta från fläskfilé till karré (experiment ja) och grubblar hur jag ska skära den.
 
Tonfisk (stekt) med couscous och sallad på rivna morötter, böngroddar, salladslök, mynta och hjärtsallad, dressing på pressad lime. Hackade jordnötter ovanpå och en klick matyoughurt :):dEnkelt och gott! Recept från veckans matkasse.
 
Vad är skillnaden mellan en torr och en halv-torr cider? Jag ska göra en gryta och där står det halv-torr äppelcider men den jag hittade som säljs på mitt Systembolag är torrt. De flesta andra måste man beställa och jag vill göra grytan imorgon.

Tror ni det går med torr cider? Iofs kommer jag redan att byta från fläskfilé till karré (experiment ja) och grubblar hur jag ska skära den.

Jadå! Lagade ofta fläskkött med Strongbow när jag bodde i England, det går finfint.
 
Jag skrev i en annan tråd om en av mina favoriträtter, en gryta med dumplings, och även om det blir en liten tidsresa en vecka tillbaka så måste jag dela med mig! I receptet används get, vilket är fantastiskt gott men rätt svårt att få tag på, så den här gången körde vi kanin som säkert går att ersätta med kyckling av bra kvalitet(t ex REKO). Den enda ändring vi gjorde i receptet i övrigt var att enbart ha fransk dragon i själva grytan och timjan i dumplingsen. Använder man mer smakrikt kött funkar säkert originalkryddningen bra.

Slow-cooked Goat Stew with Beery Dumplings
 
Jag blir idag serverad köttfärssås på anammas formbara till middag. GODE GUD så skönt att vi hamnat på banan igen. Jag har nu ”pluggat” i en vecka och häpp blev livet enklare. Hemmafrulivet är förödande för jämställdheten, livet och relationen. Alla mycket nöjdare såhär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 519
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 960
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp