Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kors i taket jag har lagat mat, för det mesta äter jag något prefabhoppkok hos svärmor. Men nu är svärmor bortrest och sambon var iväg överdagen hemma boende bonusbarnet hos sin mamma så jag var ensam hemma. Passade därmed på att länsa kökslandet innan allt där går hädan. Således blev det hemodlade ungsgrönsaker med hummus, det var vad skåpen erbjöd. I ungen åkte en stackars miniatyrkålrabbi, några små knotor till rotselleri, en tråd rotpersilja, en fådd kålrot, ett litet stånd svartkål, en helt normalstor rödbeta (!) och en smal purjo samt en bit vitlök. När grönsakerna var nästan färdiga så petade jag in lite klyftat äpple (köpt, förutom att jag bara har ett mycket ungt äppelträd så verkar inga träd i trakten ge några äpplen får) och lite pumpa frön även de köpta. Men i övrigt känner jag mig mäkta stolt över att ha skrapat ihop nästan en hel måltid av mina skruffiga grönsaker.
 
Ikväll friterade vi sötpotatis-pommes och tog farväl av grillsäsongen med en sista grillning. Vi grillade entrecote och hade till det både extrakryddad bea och chili-bea, båda färdig-köpta.
Till efterrrätt åt vi en kaka med riven mandelmassa, kardemumma och kanelrullade äpplen tillsammans med vaniljsås.
Maten var fantastiskt god!
Efterrätten så där tycker jag. Men sambon fyllde år och fick välja.
 
Vi har nu varit pa "October fest" men en riktigt Tysk middag. :d Allt fran surkalen till stekt kal (farskt fran odlingarna i narheten) och bratwurst. Sjalvklart med en "Apple strudel" som desert (Yes I know ... apple strudel ar egentligen fran Osterike ... men det ar definitivt nara nog. :p
 
Idag var jag modig och gav mig i kast med kulturen på allvar. Lokal salsicchia, och spenat för balansens skull.

Annars äter jag caprese nästan dagligen. Så även till lunch idag.
20191020_195527.jpg
 
Apropå indiskt, så är jag förtvivlad över att Thali plötsligt stängde.

Har du någon lokal favorit bland indier?
Egentligen ingen favorit direkt, men brukar äta på den som ligger i en källare på Vasagatan. Har nog mer blivit en vana att gå dit då den ligger nära min institution.
Men gillar Masala då man kan få alla rätter som innehåller färskost med tofu istället. Älskar tofu. 🙂
 
Jag funderar pa att stanna till vid bondgarden pa vagen ut i eftermiddag och kopa fask "sweet corn" for att gora "Elote" Mexikanska "street" majskolvar. :d Lokala majsen har nyss skordats sa det finns hur mycket som helst och den ar sa himla god ...
Da blir det nog "street tacos" till det ... Synd det ar sa langt till middag. :angel:
 
Jag var hos mamma och pappa igår, vi åt kyckling med massor av grönsaker och basmatiris.

Vi har ju pratat här i tråden om avsaknaden på riktigt bra frysta grönsaker sedan de där käcka påsarna som hette "bra till" eller "perfekta till" eller "goda till" eller vad det nu var, försvann. (Vet att @Petruska var ett fan.) Jag kan tipsa om en frysvara som heter Grillgrönsaker ur Lidls frysdisk som strålande bra alternativ! Det var aubergine, squash, paprika, några potatisklyftor och... ja, andra grejer som jag såklart inte kommer ihåg. Vi hävde i en extra trött röd paprika och några nävar strimlad vitkål som hade sett bättre dagar och de var verkligen supergoda. Jag stekte dem och de höll sig fantastiskt bra, men man kan köra dem i ugnen också.
 
Avis på caprese-luncherna @Petruska !

Igårkväll lagade vi höstig blomkålssoppa, toppad med rostade pumpakärnor och parmesanchips. Varma mackor med trattkantarellstuvning och västerbottenost på till, samt resterna (varsin bottenskyla typ..) av det kraftiga rödvinet från i fredags. Mycket gott och trösterikt allt!
 
Igår skrev jag högskoleprovet, sen var jag slut som artist och drack rödvin och pluggade körkortstori.
 
Avis på caprese-luncherna @Petruska !

Igårkväll lagade vi höstig blomkålssoppa, toppad med rostade pumpakärnor och parmesanchips. Varma mackor med trattkantarellstuvning och västerbottenost på till, samt resterna (varsin bottenskyla typ..) av det kraftiga rödvinet från i fredags. Mycket gott och trösterikt allt!
Det är för tomaternas skull en åker till Sicilien!

Nu: espresso doppio och gelato di pistacchio i skuggan. Råkade välja perverst dyrt fik på grund av akut värmeslag.

ABBA-medley i bakgrunden ger hemtam känsla av ridsportevent.
 

ta en spetskål - klyv den på hälften.
Ta bacon (jag har från en glad grissom bodde hos min kompis) tärna. Ställ spetskålen med platta sidan uppåt. Strö bacon och riven parmesan på den platta sidan. Häll på grädde, gärna in i vecklingarna. Ställ in i 170 grader i ugnen i kanske 30 minuter - ös lite emellanåt.

Idag hade jag egentligen dåligt med grädde så det blev en skvätt grädde, en skvätt mjölk, en skvätt creme fraiche med smak av paprika och chili.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 680
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 007
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp