Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag säger vin! Ligger själv redan i sängen och hann aldrig med Proseccon som ligger på kylning innan det var sovdags för somliga, så du får ta ett glas för mig med!

Ikväll åt vi SALLAD, med avokado, kallrökt lax och matvete, bland annat (dock ingen majs, så det var ju ingen regelrätt SALLAD). Till dessert smågodis (främst lakrits och så en Ferraribil och lite choklad).
Det är ju FREDAG! Va fasen, jag slår till på en bitterfitta! Jag fick en flaska prosecco av en vän som var här och hälsade på mig, som jag inte har öppnat än.

Vad är det för typ av dressing till/i SALLAD?
 
Det är ju FREDAG! Va fasen, jag slår till på en bitterfitta! Jag fick en flaska prosecco av en vän som var här och hälsade på mig, som jag inte har öppnat än.

Vad är det för typ av dressing till/i SALLAD?
Heja, så ska det se ut! Friska upp mitt minne - vad är det i en bitterfitta?

I SALLAD är det traditionellt balsamvinäger och olivolja samt salt och peppar. Ikväll citron, dijon och olivolja samt en hel del färsk basilika. Vi tänjer gränser, minsann!
 
Heja, så ska det se ut! Friska upp mitt minne - vad är det i en bitterfitta?

I SALLAD är det traditionellt balsamvinäger och olivolja samt salt och peppar. Ikväll citron, dijon och olivolja samt en hel del färsk basilika. Vi tänjer gränser, minsann!
Bitterfitta: prosecco och limoncelli. Och beroende på hur full man /inte/ vill bli, mer eller mindre typ vichyvatten. (Jag har någon sorts tonic water pga ingen visste vad vichyvatten heter på italienska.)
 
Bitterfitta: prosecco och limoncelli. Och beroende på hur full man /inte/ vill bli, mer eller mindre typ vichyvatten. (Jag har någon sorts tonic water pga ingen visste vad vichyvatten heter på italienska.)
Jamen det är ju alldeles utomordentligt passande! Du får både vin OCH limoncello!
 
Gulaschsoppan blev succé, båda barnen åt glatt, så även vi vuxna. Kvällen har gått åt till att baka kärleksmums inför släktfika imorgon för att fira äldsta barnets födelsedag, och koka tomatsås och göra pizzasallad till de som vill stanna och äta efter fikat.
 
Jordnötssmör har en tendens att kunna bli lite jolmigt, det stämmer! Originalgrytan har fisksås och chili, så jag skulle prova med det. Eller lime? Snarare än citron. (Fast jag är aspetig med smaker, det funkar säkert med citron också. Till jordnötter så ska det gärna vara en lite skarpare syra en citron, tycker jag). Tomatkross är rätt surt redan, därför tänker jag fisksås och chili för att skärpa smakerna ett snäpp.

Jag också:D jag tänkte att lime kan bli lite parfymerat, om man inte ökar chilistyrkan mer ön en tvååring klarar?
 
Jag också:D jag tänkte att lime kan bli lite parfymerat, om man inte ökar chilistyrkan mer ön en tvååring klarar?
Lime funkar bra med jordnötter, den där lite tydligare syran piggar upp. Beror lite på hur känslig tvååringen är, men ett alternativ är att servera hot sauce till, som de vuxna kan stänka på sin portion? Och en skvätt fisksås i grytan, då.
 
Här om dagen käkade vi borstj.
Dagen efter det korv stroganoff med ris.
Idag hade vi småplock med lite libanesisk touch. Vinbladsdolmar, hummus, bön-röror, marinerade grönsaker etc. Helt ok alltihopa.
 
Jag gjorde om torsdagens lunch till tidig middag (partner tittade förbi på väg till jobbet, därav tidig) i form av fyllda paprikor igår. Det var inte alls dumt egentligen men paprikorna var så fjuttiga (hemleverans, så hade inte valt själv).

Till kvällen präktade jag till det ordentligt med grönsaksdipp.

77838237-35D1-478F-8188-40B055CDAAFC.jpeg
 
Här om dagen käkade vi borstj.
Dagen efter det korv stroganoff med ris.
Idag hade vi småplock med lite libanesisk touch. Vinbladsdolmar, hummus, bön-röror, marinerade grönsaker etc. Helt ok alltihopa.
Åh! Vinbladsdolmar har jag varit sugen på länge nu. Jag och en vän pratade om att göra såna snart, kanske blir bra som söndagsmiddag med tillbehör till.
Det är ju så gott!
 
Kan ingen bukefalist komma hem till mig och laga lite mat? Eller typ skicka ett care package?


Ska inventera sparkontot och förhoppningsvis köpa indiskt ikväll, annars.
 
Åh! Vinbladsdolmar har jag varit sugen på länge nu. Jag och en vän pratade om att göra såna snart, kanske blir bra som söndagsmiddag med tillbehör till.
Det är ju så gott!

Ja, det är gott! Hade också varit sugen på det lääänge.

Vad brukar ni ha till då?
Kände att vi kunde haft fler kul tillbehör om vi planerat shopping och letat recept innan. Vore kul med tips!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 772
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 019
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp