Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skåpsrensning - brynt kycklingfilé, rester av tomatsås, mozzarella och kronärtskockkräm sen i lördags, vitlök och lite pinjenötter. Fick gosa ihop sig i ugn, och åts tillsammans med klyftpotatis och en sallad med mestadels vitkål.
 
Fisksoppa! Fänkål, vitlök, purjo, tomat, saffran och lite crème fraîche, och lax och torsk. Och dill förstås. Serverades med grekiskt lantbröd, mycket gott och kändes lyxigt trots varken tidskrävande eller speciellt dyrt.

87B14A92-2898-4ED2-A1C0-B4E295789497.jpeg
 
ta en spetskål - klyv den på hälften.
Ta bacon (jag har från en glad grissom bodde hos min kompis) tärna. Ställ spetskålen med platta sidan uppåt. Strö bacon och riven parmesan på den platta sidan. Häll på grädde, gärna in i vecklingarna. Ställ in i 170 grader i ugnen i kanske 30 minuter - ös lite emellanåt.

Idag hade jag egentligen dåligt med grädde så det blev en skvätt grädde, en skvätt mjölk, en skvätt creme fraiche med smak av paprika och chili.
Tack, det låter kanongott!
 
Vi gjorde jättegod höstig pasta igår! Kan verkligen rekommendera Ica Selection papardelle med ägg:
7318690087762.jpg

Supergod och väldigt matig/mättande, låt den koka 5 min istället för rekommenderade 6-8, och blanda ned den i såsen en minut precis innan servering.. :d
Såsen bestod av lök, vitlök, massa chili, fint strimlad svartkål som fräses i mycket smör. Hällde på någon dl vatten och fiskfond och lät det reducera ned. Någon matsked tomatpuré, ett halvt gram saffran, creme fraiche, och sista minutrarna: lax i stora kuber, citronskal och citronjuice och klippt dill. Hett, mustigt och höstigt!
 
Någon här som har ett bra brunsås/gräddsås- recept utan köttsaft i?
Ska ätas med hasselbackspotatis, vinbärsgele, något kött till de som äter det, quornfilé till mig.
Eller ska man ha en ädelostsås?
 
Någon här som har ett bra brunsås/gräddsås- recept utan köttsaft i?
Ska ätas med hasselbackspotatis, vinbärsgele, något kött till de som äter det, quornfilé till mig.
Eller ska man ha en ädelostsås?
Jag gjorde en bejublad vegan brunsås för ett tag sedan. Jag hade stekt vegfärsbiffar och så stekte jag lök och svamp i samma panna. Sen hällde jag på oatleys imat (matlagningsgrädde, inte den som är som creme fraiche) och så god vegfond (jag gillar den som heter brynt lök, på flaska), soja, salt, peppar. Typ så. Kolla Jävligt gott-bloggen också.
 
Någon här som har ett bra brunsås/gräddsås- recept utan köttsaft i?
Ska ätas med hasselbackspotatis, vinbärsgele, något kött till de som äter det, quornfilé till mig.
Eller ska man ha en ädelostsås?

Håller med @Petruska om Brynt chalottenlöks-fonden!
Annars, kan du göra en variant på brunsås? Svampsås? Grönpepparsås med konjak? Tror det är enklare att få den god om det är något mer i som steks först, typ svamp, lök osv än att försöka göra en brunsås utan något som grund, men det kan också vara jag som är dålig på sås ;)
 
Någon här som har ett bra brunsås/gräddsås- recept utan köttsaft i?
Ska ätas med hasselbackspotatis, vinbärsgele, något kött till de som äter det, quornfilé till mig.
Eller ska man ha en ädelostsås?
Smula gärna i lite torkad svamp också, förutsatt att inga kräsna barn går i taket av det.
 
Någon här som har ett bra brunsås/gräddsås- recept utan köttsaft i?
Ska ätas med hasselbackspotatis, vinbärsgele, något kött till de som äter det, quornfilé till mig.
Eller ska man ha en ädelostsås?
Jag brukar göra på grädde, buljongtärning (smulad), lite soja sås och någon matsked bärgele.
 
I dag bjöd jobbet på lunch, bulgur med grönsaker, fetaost, oliver, bröd och något jag tror var kyckling (åt inte det).
Nu har jag ätit 145 g choklad, och senare blir det nog en risifrutti och ett knäckebröd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
7 662
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
635
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 997
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp