Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Avkalkning, diskande, ugnsstädning och allmän sortering av matvaror. Nu är fonden till räksoppan reducerad, Skagen och laxtoasten förberedd, och ribsen kokade i julmusten med diverse kryddor, och chokladmoussen satt. Dags för dukning om en stund efter en stund med espresso och bok. (Förmiddagen ägnades åt rörmokande, dörrsnickrande, limmande av trasiga prylar och plåtlagande - så några minuters lugn verkar som en god idé)
 
Skriver inte här så ofta men idag känns det som en bra dag!
Gjorde älggryta med morot och rotselleri och gratinerat potatismos med parmesan. :d Till detta stekt rosettkål med mandlar och en dressing med bland annat pepparrot, citron och chili. :d
Till efterrätt amerikansk pumpapaj med vispad grädde. :d

Fantastiskt.
 
Idag blev det pizzarester till lunch. Modern hade frysfyndat en päronkaka och piffat upp denna med lite frosting, mycket bra fika. Sedan visade det sig att ingen planerat middag, så då gjorde fadern dovhjortsfärsbiffar med konjakssås, parmesangratinerad purjolök, stekt rotselleri, smörbakade svartrot och rönnbärsgelé. Sedan lite mer alpostar, och nu nattar jag mig själv med lite mer kaka. Typiskt bra matdag.
 
Lagat stroganoff på quorn, blev ok men fick bara 3 av 5 stjärnor av det närvarande bonusbarnet. Tror svärmor brukar göra på ketchup, blir lite sötare då, jag gjorde på tomatpure. Vitkålssallad med vinägerdressing med vitlök och senap samt lite äpple för att muntra upp det hela. Morotstavar och basmatiris var det också till. Nu har jag ätit ett halvt paket ballerina och druckit två koppar te.
 
Min vän gjorde en quinua-sallad med fänkål och grejs i som vi åt med vegansk majonnäs (74% rapsolja i, blev väldigt lite av den för min del..) och tortillabröd. Till det drack vi cider. Länge sedan jag åt fänkål, så det var gott! 🙂
 
I ugnen står nu klyftpotatis, fetaostfyllda småpaprikor och veganska nuggets.

I kväll samlas minst 18 personer för skaldjursfest, får se om jag ansluter till efterrätten.

Jag valde att stanna hemma med katten och äta yoghurt med granola, men mamma tog hem äppelkaka och chokladkaka (som hon bakat) till mig och jag åt en liten bit av varje till förfrukost. Om en stund blir det risgrynsgröt.
 
Lagat stroganoff på quorn, blev ok men fick bara 3 av 5 stjärnor av det närvarande bonusbarnet. Tror svärmor brukar göra på ketchup, blir lite sötare då, jag gjorde på tomatpure. Vitkålssallad med vinägerdressing med vitlök och senap samt lite äpple för att muntra upp det hela. Morotstavar och basmatiris var det också till. Nu har jag ätit ett halvt paket ballerina och druckit två koppar te.
Det finns ett recept på halloumi stroganoff som är underbart god.
 
9F886571-4591-4776-81A3-F816EBE76047.jpeg


Kyckling Alfredo med blomkål. Riktigt gott, faktiskt!
 
Åter i stallet efter fyra veckor på Sicilien. Allt som är viktigt föt hästvälfärden var under perfekt kontroll. Mina pedantgrejer var det däremot inte. Glad att det inte var omvänt.

Pållan kändes välriden! Fasen vad duktiga ridskoletjejer det finns!

Sju timmar senare har jag landat i badet med mitt mellanmål: rosa smågodis.
 
I gar blev det pulled pork och en hel massa olika pajer till efterratt. Gott!
Nu vantar en stadig frukost med bacon och agg ... eller vad man vill ha, allt fran "chicken fried steak", "steak", och vad man kan tanka sig vilja ha till frukost, serveras i lodgen pa Sondags mornar. Da vi fortfarande star har med husbussen blir det for ovanlighetens skull frukost aven for oss. :p
 
Jag lagade vegansk kobideh, basmatiris med bondbönor, dill och saffran (det heter något på persiska) och så tänkte jag laga någon aubergine- och tomatsås till, men det fanns ingen aubergine i närmaste affär. Så det blev tomatsås med kidneybönor. Alt blev gott.
 
Jag lagade vegansk kobideh, basmatiris med bondbönor, dill och saffran (det heter något på persiska) och så tänkte jag laga någon aubergine- och tomatsås till, men det fanns ingen aubergine i närmaste affär. Så det blev tomatsås med kidneybönor. Alt blev gott.

Hur gör du riset?
Kokar och blandar ihop när det är klart?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
9 195
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
647
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 327
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Flytta eller ej?
  • Hämta eller sälja? Toyota Auris

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp