Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lärt mig av kurdiska bekanta, men ungefär så här: https://zeinaskitchen.se/baghali-polo/

Följdfråga. Jag har gasspis, och blev nödgad att köpa riskokare efter att ha dödat en kastrull eller två eller tre. Det är hopplöst att få en tillräckligt låg temperatur så jag Inter bränner riset. Lyckas jag bränns det ändå på sidorna av kastrullen.
Logiskt borde inte gasspis vara ett hinder. Vad tror du om att förkoka i riskokaren och sen använda en teflonbelagd kastrull?
 
Följdfråga. Jag har gasspis, och blev nödgad att köpa riskokare efter att ha dödat en kastrull eller två eller tre. Det är hopplöst att få en tillräckligt låg temperatur så jag Inter bränner riset. Lyckas jag bränns det ändå på sidorna av kastrullen.
Logiskt borde inte gasspis vara ett hinder. Vad tror du om att förkoka i riskokaren och sen använda en teflonbelagd kastrull?
Ingen aning. Jag har aldrig använt något med teflon. Ej heller riskokare.

Jag använder gjytjärn till basmatiris.

Men kokningen kan du väl utan vidare göra på gasspis?

Min kurdiska kompis mamma lagade all mat över öppen eld.
 
Ingen aning. Jag har aldrig använt något med teflon. Ej heller riskokare.

Jag använder gjytjärn till basmatiris.

Men kokningen kan du väl utan vidare göra på gasspis?

Min kurdiska kompis mamma lagade all mat över öppen eld.

Allt blir så jäkla varmt, jag bränner vid saker stup i kvarten helt plötsligt. Framför allt ris.
Jag får testa lite...
 
Igår blev det rester av älggrytan men ihop med kokt potatis, nybakt focaccia med pumpa, havssalt och timjan, samt en vanlig sallad med rostade solroskärnor. :d Mumsigaste helgen på länge. Älskar verkligen focaccia, borde baka det oftare!

Och så åt vi såklart resterna av pumpapajen till efterrätt. :d
 
Jag har varit i Hufvudstaden under helgen, mycket trevligt. Vågade mig till och med på att testa våffeljärnet på frukosten ;)

I fredags åt jag väldigt god hamburgare i hotellets bistro, som bland annat serverades med grillad vattenmelon! Mycket gott.

I lördags åt vi vietnamesiskt på ett hak i Gamla Stan, först sommarrullar som faktiskt inte innehöll glasnudlar utan massa grönsaker i julienneformat, samt mango. Jättegott. Sedan var det phó, som jag ju sällan kan motstå :D

Igår blev det burgare på Prime Burger, då fästmannen inte åt burgare i fredags och jag offrade mig och ställde upp ;) Riktigt gott! Men jag är fortfarande mätt efter all god mat :D
 
I fredags lagade PARTNER en marockansk tagine med bland annat högrev, haricot vertes och saffran. Couscous till. Vi åt rester av den även i lördags, när vi stupade hem trötta och blöta efter vandring på Söderåsen i dimregn och absolut inte orkade laga mat.
Igår hade vi vänner på middag och bjöd på ugnsbakad laxsida, pappas fisksås, olika sorters ris och haricot vertes.
 
Till middag fick det bli inspiration av en kompis lunch, rostade gula ärtor med ris, fänkål och spenat. Till det en kall sås med havre fraiche och persilja. Gott!!
 
Vi har gäster av det extremt vinkunniga och generösa slaget.
Vi frossar.

9C11FC5E-3D25-416D-AA06-491FE20651D1.jpeg


Jag köpte 20 champagner för 100-200 kr, detta är näst sista flaskan och en fullträff.
 
Tomatsoppa med broccoli, solrosfrön och turkisk yoghurt. Med pannstekt bröd som är så himla gott att jag lätt skulle kunna leva på det i tre veckor.

p.s Bara en squash kvar
 
Frysfyndad rödbetspaj till lunch. Prokrastinerade sedan exjobbsskrivande alldeles för länge så middagen fick bli nödmat i form av en burk frysfyndad pesto blandad med nykokt linguine och lite parmesan på toppen. Jag blir lika förundrad varje gång över hur mycket lyxigare linguine känns jämfört med spaghetti.
 
Jag gjorde en variant på pokébowl ikväll, risnudlar marinerade med sesamolja och soja i botten, sedan hackad rå morot och gurka, massor av gröna sojabönor, kycklingbitar och chilistekt mango. Rostade sesamfrön, lite srirachamajonnäs och pressad lime uppepå!

D71CA627-8D8C-40EE-8674-6EC41629F5C8.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
10 114
Senast: Enya
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
594
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 472
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp