Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Något av en fullträff om vi ska köra höstfärgtema!

Jag har bara ett par dagar kvar här nu, och rensade kylskåpet till lunch. Inte färgglatt, men en rätt ok omelett med lite blandad svamp (champinjon, något okänt och karljohan), och lite mozzarella ovanpå. Inte särskilt färgglatt, men höstigt med svampen.
Försöker att så gott det går äta färgglad mat, inbillar mig att jag då får i mig alla vitaminer och grejs jag behöver. Bortsett från det rent estetiska då.
 
Försöker att så gott det går äta färgglad mat, inbillar mig att jag då får i mig alla vitaminer och grejs jag behöver. Bortsett från det rent estetiska då.
Men hemkunskapslärare sa att en ska äta en röd och en grön grönsak om dagen. Jag tycker att det låter rätt lite, men det är samma princip. Jag är också lite stolt när jag äter sådant som har starkt avvikande färg från det mesta annat man äter, tex blåbär. Inbillar mig att det är extremt nyttigt.
 
Men hemkunskapslärare sa att en ska äta en röd och en grön grönsak om dagen. Jag tycker att det låter rätt lite, men det är samma princip. Jag är också lite stolt när jag äter sådant som har starkt avvikande färg från det mesta annat man äter, tex blåbär. Inbillar mig att det är extremt nyttigt.
En vän får ångest om han inte äter blåbär varje dag och tror att han ska dö av brist på antioxidanter. Efter ett otal antal frukostar hos honom har det smittat av sig, så nu äter jag blåbär till frukostmüslin varje dag och känner mig nyttig.
 
En vän får ångest om han inte äter blåbär varje dag och tror att han ska dö av brist på antioxidanter. Efter ett otal antal frukostar hos honom har det smittat av sig, så nu äter jag blåbär till frukostmüslin varje dag och känner mig nyttig.
Klokt. Det är bra för blodsockret också.
 
Svängde ihop en nudelsoppa med definitiv inspiration av Vietnam. Hade lite allt möjligt som behövde användas ty jag ska åka till hufvudstaden i helgen och det blev bra!

6C5D0880-8BC1-492B-B538-C7B2B27BA6F8.jpeg
 
Krisar lite över nära förestående hemfärd. Satte mig längst in i hörnet i den murrigaste vinbaren och åt ostsorter och oliver. Sen lite mer vin på min balkong i mörkret. Bitterljuvt.
 
På hak visserligen, så inte mitt kök, men nu så! Ölfärgad öl (gul, inte mörk). Bröd med rökt aubergine, rucola, torkade tomater, ost och lite annat. Mycket färg! Och rätt höstigt pga hällregn utanför.
 
Det var så nära att det blev första bästa hämtmat idag, men jag tog mig samman i sista stund och lagade en krämig kycklinggryta med vitvin, lagerblad, rosmarin och svarta oliver. Otroligt gott! Nya Zeeländskt Sauvignon Blanc till. Det mest färgglada i tillställningen var väl tomatsalladen 🤷‍♀️

Nu Oreo-glass och te. Inte heller särskilt färgglatt!
 
Var ut och åt vegansk hamburgare. De hade varnat oss veganer för att den skulle smaka kött, men jag var modig och beställde den ändå. Ångrade mig sedan. Trots att det är nästanär 20 år sedan jag åt kött så kände jag igen konsistensen och färgen. Mådde rätt illa, fick i mig halva. Min veganska vän åt dock glatt upp resterande halva medan jag tröstade mig med den tillhörande bönsalladen.

Nu sitter jag hemma och äter veganska banankakor med choklad i som en vän bakat till mig. Blev bra till slut ändå alltså.
 
Våldgästar föräldrarna. Igår lagade jag pizza blanco åt oss. Crème fraîche och mozzarella på båda, sedan vitlök, tryffelolja, tunnskivlad rotselleri och smörstekt karljohan på den ena, rökt lamm, rödlöksmarmelad, rostade pinjenötter och ruccola på den andra. Gott men inte sådär magiskt som jag tänkt mig.

Då lokala ICA inte hade någon ekomozzarella passade jag på att jämföra märkesvariant med ICA basic. Märkesvariant var lite syrligare, men annars ingen större skillnad.

Idag inleder jag med gruyèreprovning då FADERN varit i storstaden och hamnat på ostbutik.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
7 706
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 010
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp