Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Något märklig matordning idag. Det började ordentligt med knäckemacka med leverpastej och min inlagda gurka. Sedan var jag tvungen att äta upp en överbliven crème brûlée på förmiddagen, vilket hade en påtagligt dämpande effekt på aptiten vid lunchtid. Alltså blev det lunch efter stallet vid 17-tiden, och rostad bröd med god ost samt en chokladbit som kombinerad middag/kvällsfika.

Förtydligande; en chokladbit är naturligtvis inte EN enstaka chokladbit. Så kan man ju inte göra. Men det var mindre än en hel chokladkaka i alla fall.
 
Också gräsänka. Passade på att äta bakpotatis med skagenröra, en anrättning som sambon absolut inte gillar. Drack dyrt vin till, finns kvar till imorgon med :D Gjorde en liten äppelpaj till mig själv också. Den blev semibränd, ty i vårt hushåll är det inte jag som håller reda på ugnstider.
 
Jag gjorde pumpasoppa igår, med morot och ingefära och grejer. Lite krispigt bacon strösslat uppepå och grekiskt lantbröd med prästost till.

6212090C-F04A-449D-A177-832E10D1C58B.jpeg
 
Stora gräsänkekvällen idag ser jag! Själv festade jag till det med chokladflingor, dagen till ära. Har sällan känt mig så vuxen.
Min kusin hängde hos mig ett tag i somras och är betydligt yngre. När det kom till att inhandla frukost så tog hen plikttroget nyttiga och flingor och chokladflingor.
När hen åkte hem åt jag åt upp chokladflingorna och har fortsatt med chokladflingor sedan dess.
 
När jag var på Sicilien åt jag lyxfrukost på hotell ett par gånger. Där fanns bland mycket annat just chokladflingor. Men jag avhöll mig från dem utan nämnvärd svårighet. :D
Men jösses kvinna! Chokladflingor är ju bland det BÄSTA med hotellfrukostar! Möjligtvis näst efter den färska frukten, eller om de har pannkakor förstås. Har de pannkakor är allt annat överflödigt.
Min kusin hängde hos mig ett tag i somras och är betydligt yngre. När det kom till att inhandla frukost så tog hen plikttroget nyttiga och flingor och chokladflingor.
När hen åkte hem åt jag åt upp chokladflingorna och har fortsatt med chokladflingor sedan dess.
Chokladflingor is da shit! För mig handlar det nog nästan mer om nostalgi än om själva smaken. När jag var liten fick vi bara äta söta flingor på lördagar eller när vi var på semester, och den regeln har jag försökt upprätthålla (vi ser ju hur bra det gick i går :o), så det känns alltid lite extra speciellt när jag unnar mig en skål :)
 
Men jösses kvinna! Chokladflingor är ju bland det BÄSTA med hotellfrukostar! Möjligtvis näst efter den färska frukten, eller om de har pannkakor förstås. Har de pannkakor är allt annat överflödigt.

Chokladflingor is da shit! För mig handlar det nog nästan mer om nostalgi än om själva smaken. När jag var liten fick vi bara äta söta flingor på lördagar eller när vi var på semester, och den regeln har jag försökt upprätthålla (vi ser ju hur bra det gick i går :o), så det känns alltid lite extra speciellt när jag unnar mig en skål :)

Jag har aldrig ätit chokladflingor. Borde jag det alltså?

Fick Havrekuddar som liten. Eller Kelloggs.
 
Men jösses kvinna! Chokladflingor är ju bland det BÄSTA med hotellfrukostar! Möjligtvis näst efter den färska frukten, eller om de har pannkakor förstås. Har de pannkakor är allt annat överflödigt.
Precis så! Är inte så noga med resten av frukosten egentligen, bara jag får bra kaffe och chokladflingor :D (även om bra hotellfrukost är fantastiskt såklart och jag blir lika glad varje gång det är bra frukost - men om det finns chokladflingor är det mesta förlåtet om frukosten är dålig)
 
Jag har aldrig ätit chokladflingor. Borde jag det alltså?

Fick Havrekuddar som liten. Eller Kelloggs.
När min mamma inte var hemma, fick jag honungspuffar, eller vad de hette. Min pappa gillade dem, men de levde inte upp till min mammas idé om lämplig frukost.

Som vuxen tycker jag helt enkelt inte om honungspuffar längre. Chokladflingorna har jag aldrig smakat på. Men är det inte jättetrist choklad?

Som danskt barn har jag ju ätit många smörgåsar med dels Nutella, dels påläggschoklad. Men först tvingades jag alltid äta en rågbrödssmörgås med ost.

Det är konstigt att det som man tvingade mig till som barn, nu är det jag väljer. Mig har de verkligen lyckats med, eller?
 
Jag har aldrig ätit chokladflingor. Borde jag det alltså?

Fick Havrekuddar som liten. Eller Kelloggs.
Helt ärligt är det nog inte något som är värt att prova i vuxen ålder, jag vet inte hur imponerad man blir om man inte har de där nostalgiska associationerna som jag har. De enda chokladflingor jag faktiskt älskar smaken av finns inte i varken Sverige eller UK av någon anledning, de är typ som Special K men ungefär var tionde flinga är doppad i mörk choklad. De är goda på riktigt! :d

Honungspuffarna (kalaspuffar!) som @Petruska nämner tycker jag också om på riktigt, men det är ju lite ont om choklad i dem... (dock inte socker)
 
När min mamma inte var hemma, fick jag honungspuffar, eller vad de hette. Min pappa gillade dem, men de levde inte upp till min mammas idé om lämplig frukost.

Som vuxen tycker jag helt enkelt inte om honungspuffar längre. Chokladflingorna har jag aldrig smakat på. Men är det inte jättetrist choklad?

Som danskt barn har jag ju ätit många smörgåsar med dels Nutella, dels påläggschoklad. Men först tvingades jag alltid äta en rågbrödssmörgås med ost.

Det är konstigt att det som man tvingade mig till som barn, nu är det jag väljer. Mig har de verkligen lyckats med, eller?

Ett praktexemplar👍
 
Helt ärligt är det nog inte något som är värt att prova i vuxen ålder, jag vet inte hur imponerad man blir om man inte har de där nostalgiska associationerna som jag har. De enda chokladflingor jag faktiskt älskar smaken av finns inte i varken Sverige eller UK av någon anledning, de är typ som Special K men ungefär var tionde flinga är doppad i mörk choklad. De är goda på riktigt! :d

Honungspuffarna (kalaspuffar!) som @Petruska nämner tycker jag också om på riktigt, men det är ju lite ont om choklad i dem... (dock inte socker)
Nej, tillverkarna av honungspuffar snålar verkligen inte med sockret!
 
Men jösses kvinna! Chokladflingor är ju bland det BÄSTA med hotellfrukostar! Möjligtvis näst efter den färska frukten, eller om de har pannkakor förstås. Har de pannkakor är allt annat överflödigt.

Chokladflingor is da shit! För mig handlar det nog nästan mer om nostalgi än om själva smaken. När jag var liten fick vi bara äta söta flingor på lördagar eller när vi var på semester, och den regeln har jag försökt upprätthålla (vi ser ju hur bra det gick i går :o), så det känns alltid lite extra speciellt när jag unnar mig en skål :)

Det där är så himla intressant. :) Det där som känns som superlyx bara för att det var något man fick vid festliga tillfällen som liten. För mig kickar reptilhjärnan in när jag får syn på sådana där tjocka räfflade pommes som man kan köpa i frysdisken. De ska serveras mjuka i röd plastskål för optimal effekt. :heart Nu vet jag ju sedan länge att jag verkligen inte tycker att de är goda längre, men min första reaktion är ändå lycklig förväntan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 194
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
635
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 693
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp