Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt ärligt är det nog inte något som är värt att prova i vuxen ålder, jag vet inte hur imponerad man blir om man inte har de där nostalgiska associationerna som jag har. De enda chokladflingor jag faktiskt älskar smaken av finns inte i varken Sverige eller UK av någon anledning, de är typ som Special K men ungefär var tionde flinga är doppad i mörk choklad. De är goda på riktigt! :d

Honungspuffarna (kalaspuffar!) som @Petruska nämner tycker jag också om på riktigt, men det är ju lite ont om choklad i dem... (dock inte socker)

Kalaspuffar och frosties fick vi ibland, men mest cornflakes och Kelloggs. Med pappas sylt, bär i sås. Jag har fortfarande svårt för tjock sylt, sylt för mig är den där såsen med jordgubbar i och paraffinlock på burken.
 
När min mamma inte var hemma, fick jag honungspuffar, eller vad de hette. Min pappa gillade dem, men de levde inte upp till min mammas idé om lämplig frukost.

Som vuxen tycker jag helt enkelt inte om honungspuffar längre. Chokladflingorna har jag aldrig smakat på. Men är det inte jättetrist choklad?

Som danskt barn har jag ju ätit många smörgåsar med dels Nutella, dels påläggschoklad. Men först tvingades jag alltid äta en rågbrödssmörgås med ost.

Det är konstigt att det som man tvingade mig till som barn, nu är det jag väljer. Mig har de verkligen lyckats med, eller?

Åh KALASPUFFAR!!! :heart Det är ju VERKLIGEN höjden av lyx.
 
Jag och min familj bodde i USA när jag var liten. De här flingorna åt vi då:
d8efcdca-a865-4305-8cd5-5bcddb728271.png.750x750_q85ss0_progressive.png

De smakar exakt som de ser ut; sött, konstlad tuttifrutti-smak, och vi älskade dem :D

Några år senare, när vi bodde där igen, kom en ny smak med MARSHMALLOWS i. Där gick gränsen för mina föräldrar ;)

pebbles_fruity_cereal_marshmallow_-_11_oz.jpg
 
Min mamma och jag brukade avnjuta en burk fiskbullar i hummersås när pappa inte var hemma. Och trots att han alltså inte var hemma så SMÖG vi, som om vi gjorde något riktigt oanständigt bara för att vi åt något som han inte gillade.
 
Min mamma och jag brukade avnjuta en burk fiskbullar i hummersås när pappa inte var hemma. Och trots att han alltså inte var hemma så SMÖG vi, som om vi gjorde något riktigt oanständigt bara för att vi åt något som han inte gillade.
Det säger faktiskt mer om pappan än om fiskbullarna. Som onyttig flärd betraktade, är fiskbullarna rätt måttliga. :)
 
Min mamma och jag brukade avnjuta en burk fiskbullar i hummersås när pappa inte var hemma. Och trots att han alltså inte var hemma så SMÖG vi, som om vi gjorde något riktigt oanständigt bara för att vi åt något som han inte gillade.

Jag har skapat en hel tråd om fiskbullar i hummersås. Äter i smyg om jag är ensam hemma. Sjukt gott. Mycket svartpeppar, lite potatis och sleva i sig.
 
Det där är så himla intressant. :) Det där som känns som superlyx bara för att det var något man fick vid festliga tillfällen som liten. För mig kickar reptilhjärnan in när jag får syn på sådana där tjocka räfflade pommes som man kan köpa i frysdisken. De ska serveras mjuka i röd plastskål för optimal effekt. :heart Nu vet jag ju sedan länge att jag verkligen inte tycker att de är goda längre, men min första reaktion är ändå lycklig förväntan.
Jag vet vilken känsla du menar, men jag kan just nu inte komma på något som jag fortfarande har den känslan för. Jag hade ett antal år lite kris över hur jordgubbar smakar, och tänkte mig då att det var en sån där grej med "barndomens jordgubbar". Sen visade det sig att Senga Sengana ÄR barndomens jordgubbar, och fortfarande PRECIS lika goda!! 🍓🍓🍓
 
Var har du kålmaskarna??? (min mangold existerar däremot och är lika snygg som din - trots att det har varit -6 grader)

Idag är jag sjuk och behöver pysslas om.

De har varit på vissa, men de som stått i blomrabatten har klarat sig bra. I landet hade jag nät fram till slutet augusti.
 
Det säger faktiskt mer om pappan än om fiskbullarna. Som onyttig flärd betraktade, är fiskbullarna rätt måttliga. :)

Jag vet inte det jag, i det här fallet. Tror knappast att min far hade något emot att vi åt fiskbullar, bara han slapp. Som jag minns det var smygande det som egentligen gjorde fiskbullarna så speciella. Att det bara var mamma och jag och inga usla småsyskon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
10 064
Senast: Enya
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
652
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 452
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp