Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni börjat planera nyårsmenyn än?
Har haft lite olika funderingar, först pratade vi om hemgjord pizza, lite lyxigare variant. Men de andra verkar vilja ha inbakad oxfilé med gorgonzola. Blir chokladfondant och vaniljglass till efterätt, troligen med lite av den hemgjorda hallonsylten vi hade till ris à la malta.
Jag äter inte oxfilé, något år gjorde jag en vegetarisk version med svamp istället (riktigt gott) men krävde en del förberedelser.
Nu funder jag istället på "finare" mac 'n' cheese med veg korv. Toast skagen till förrätt? Troligen en vegansk variant för mig.
Ibland inleder jag nya året med en veganskmånad.
 
Jag tänkte att jag frågar här istället för att starta en ny tråd. Jag har försökt laga blomkålspure en gång, men tycker att resultatet blev för grynigt. Hur gör ni för att få den slät? Använder ni en stavmixer?
 
Jag tänkte att jag frågar här istället för att starta en ny tråd. Jag har försökt laga blomkålspure en gång, men tycker att resultatet blev för grynigt. Hur gör ni för att få den slät? Använder ni en stavmixer?
Jag har använt stavmixer för det. Inget minne av att jag tyckte att det blev grynigt. Hur gjorde du?
 
Kalvrullader med Västerbottenost, äppelcidersås och ris. Panna cotta gjord på gelésocker med varma hallon till efterrätt. Fattar inte varför jag inte gjort panna cotta mer i mitt liv, så otroligt enkelt och vansinnigt gott!

Tänkte ett tag att jag kanske skulle börja äta lite mer normalt snart, men sen kom jag fram till att det verkar onödigt.
 
Fattar inte varför jag inte gjort panna cotta mer i mitt liv, så otroligt enkelt och vansinnigt gott!

Det är för att man tröttnar efter att ha ätit det varje vecka i lång tid, och måste göra uppehåll i minst två veckor för att vilja återgå till vanan. :)
Creme brulée och pannacotta återkommmer ofta här.... varm hallonsås är min personliga favorit som tillbehör. Om du börjar göra det ofta kan jag rekommendera att använda vaniljpasta (om du inte redan gör det), enklare, lika bra smak och billigare än vaniljstång.
 
Det är för att man tröttnar efter att ha ätit det varje vecka i lång tid, och måste göra uppehåll i minst två veckor för att vilja återgå till vanan. :)
Creme brulée och pannacotta återkommmer ofta här.... varm hallonsås är min personliga favorit som tillbehör. Om du börjar göra det ofta kan jag rekommendera att använda vaniljpasta (om du inte redan gör det), enklare, lika bra smak och billigare än vaniljstång.
Aha! Återkommer om några veckor då! :D

Tack för tipset om vaniljpasta, jag satt just och funderade över att det kan bli en dyr "vana" det här...
 
I mitt kök åt serverades idag en klassisk steak & ale pie, som sig bör under nyårshelgen i Skottland (nåja, vi är ett par dagar försenade om man ska vara riktigt petig, men i alla fall). Jag fegade ur på att laga den själv och köpte en från den lokala slaktaren, men en vacker dag kanske jag vågar! Otroligt gott var det, hur som helst.

Ingen panna cotta idag, men väl Marabous choklad med salta mandlar!
 
Fick till en riktigt fin köttgryta igår på en bit fransyska jag hittade i frysen, slängde ner lök, morot, selleri och paprika och kryddade upp det med lite chipotle, dijon, tomatpuré och lite blandade örter. Kokt potatis till, en passande middag till det ruggiga vädret. Idag är jag megatrött pga jobb så om inte maken har någon lysande idé tror jag det får bli pasta carbonara.
 
Ikväll fortsatte vi testa air fryern. Vi gjorde halloumi-fries, broccoli och kyckling. Kycklingen blev så himla knaprig och god!
Broccolin var vi lite för våldsamma med temperaturen på insåg vi. Men vi lär oss!
Hur gjorde du kycklingen? Jag har testat planera. Det blev okej, men inte hundra, kanske mest pga mina smaklökar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 534
Senast: em76
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
634
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
15 978
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp