Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde kålpudding i helgen på egen vitkål, helt fantastiskt! Vilket KRISP i kålen när man skördat den fem minuter innan den åkte i pannan.

Igår åt vi ugnspannkaka och idag blir det nog grön ärtsoppa med hela ärter och svampmackor med smörstekta trattkantareller, mor och far levererade en hel korg igår. :d
 
Cheerios med äppelbitar :D

Var verkligen inte sugen på riktig mat till middag idag och åt gårdagens rester (laxfilé med aioli och ris) till lunch, så en skål flingor var precis vad jag behövde!
 
Körde lite skåptömning idag. Kan ju bli riktigt festligt när man har rätt sorts rester. 😅
Idag stekte jag upp trattkantareller, rester av färsk pasta, hade i creme fraiche/grädde/fond/kryddor etc och sist i färska räkor. Så jäkla gött!
E313E70D-8682-4819-A865-A05A5E283AE3.jpeg
 
Har varit brutalt sugen på indiskt i flera dagar och sitter därför just nu och väntar på att sambon ska komma hem med leverans från vårt favoritställe. Vegetable pakora, lamb bhoona och peshwari naan - ja tack! Gud, det vattnas i munnen på mig när jag skrev det där :laugh:
 
Hade fortf en massa färska räkor kvar. Har haft galet skaldjurssug länge nu. Men idag efter att ha ätit så mkt skaldjur sista v kände jag mig inte lika taggad. Skönt att fått det ur systemet iaf! 😅
Jag får såna hang ups ibland som liksom måste övermatas för att ge med sig.

Ikväll var jag lat och tog kokt ägg ur kylen, skalade och färska räkorna och gjorde toast med det och majonäs, dill, citron och herbamare. Hade lite grönt till också. Väldigt gott! Men förmodligen sista skaldjur på ett tag.
 
Hoppas att det är okej att hoppa in här ! Min inspiration/lust att laga mat har sinat det sista året, trots att jag finner det väldigt rogivande med matlagning. Men nu när hösten kommit känns det plötsligt lite roligare igen :) Gör gärna mat som räcker längre än till en måltid, speciellt på helgerna då vi ofta är borta på dagarna. Så idag blev det en lasagne.IMG_20201016_164905.jpg
 
Hoppas att det är okej att hoppa in här ! Min inspiration/lust att laga mat har sinat det sista året, trots att jag finner det väldigt rogivande med matlagning. Men nu när hösten kommit känns det plötsligt lite roligare igen :) Gör gärna mat som räcker längre än till en måltid, speciellt på helgerna då vi ofta är borta på dagarna. Så idag blev det en lasagne.Visa bifogad fil 58696
Självklart! Vore bara kul om det blev lite mer aktivitet i den här tråden tycker jag :)
 
Hos oss blir det fajitas ikväll, typiskt bra fredagsrätt! Kommer sedan att fortsätta knapra på tortillachips med hemgjord guacamole resten av kvällen tror jag minsann, tillsammans med en och annan gin & tonic med "spiced plum gin" som jag fick en flaska av i födelsedagspresent.
 
Lunch: broccolisoppa och ugnsrostad baguette med vitlökssmör
Kväll: Ugnsrostade rotfrukter med vitlökssmör och baguette, äppelmust, äppelkaka
 
Vi körde skåptömning ikväll och gjorde en gratäng där vi stekte olika lökar, broccoli, tomater, bacon och slängde det och färsk basilika i en form med pasta och äggstanning med massor av mozzarella i. På med lite ost på toppen och in i ugnen. Blev riktigt gott!
 
Till lunch åt vi ugnsbakad fetaost, tomater, lök och oliver.
I kväll blir det burgare med bröd, pommes frites, tomat, gurka, sallat och chilidressing.
 
Grillade en köpt färsk kyckling i ugnen men den smakade så räligt att katten fick hela. Skall ta upp en av mina egna tuppar ur frysen istället och göra "höns" med ris och curry - det blir något helt annat :)
 
Grillade en köpt färsk kyckling i ugnen men den smakade så räligt att katten fick hela. Skall ta upp en av mina egna tuppar ur frysen istället och göra "höns" med ris och curry - det blir något helt annat :)
Höns med ris och curry har jag inte ätit sedan skoltiden. Men det var himla gott!
 
Visst är det helt ok att frysa tomatpuré? Ska öppna en relativt stor glasburk och min erfarenhet är att de möglar direkt.
 
Igår blev det tabbouleh då det sista av den färska persiljan behövde tas om hand. Till det blev det lammfärsspett och viltlökssås (men färdiga falafel till mig då jag inte har lärt mig att tycka om lamm :o) Perfekt idag då det fick blev min lunch, lite djupare smak nu då den fått stå till sig i kylen.
Kvällsmat blev fusk-gulasch med långpannebröd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 337
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
599
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 523
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp