Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde någon form av curry med masala kryddor, linser och spenat. Riktigt, riktigt god, jasminris och stekt halloumi till.
 
Måste äta mer järn :( Kycklinglever med rostade grönsaker och puré på morötter och blancherad vitlök. Hunden gillade lever
 
Rotfruktsgryta med lökar, syltlök, lagerblad, nöt- och fläsk-kött, barbequefärskkorv, bacon, rödvin, svamp etc. Så gott!

Efterrätt saltlakridsglass som inte är i närheten av att vara så god som Salmiakk-glassen som nu verkar vara slut överallt. 👎
 
Igår hjortfärsbiffar med kantarellrisotto och enbärssås. Äpple & dulce de leche-paj med vaniljglass till efterrätt. Höstigare än så blir det knappt!

Till ikväll har det inhandlats hel fjällröding som kommer att ätas tillsammans med citron & parmesan-potatis och en kall yoghurtsås. Lite rester av gårdagens paj slinker nog också ner... :d
 
Igår stekte jag chorizo som jag delat på längden och hade i hamburge bröd tillsammans med sriracha majonnäs, stekt lök och tomat. Såg inte så spännande ut men blev överraskande bra ^^ fick idén från ett kombinerat mat & reseprogram på Netflix.

Ikväll blir det carbonara och kanelbullar, e ju kanebullens dag idag ☺️🥳
 
Idag har jag bakat bröd för första gången i mitt liv, det blev gott! Sedan har jag gjort köttbullar på ca 1,5 kg kycklingfärs.

Till middag blev det några av köttbullarna.. med pulvermos för ärligt talat hade jag ingen ork kvar alls till att laga något mer. Gott iaf och blev tillräckligt med mos för en matlåda imorrn också.
 
Vi har verkligen slappat matmässigt. Igår färdigköpt avokadosallad med räkor. Idag Crispy Duck från kinesisk restaurang. Väldigt gott!
 
Födelsedagsmiddag på lokal igår, och eftersom den 4-åriga avkomman var med så valde vi bort förrätt för att korta ner sittiden :D

Men vi åt oxfilé med rödvinssås och persiljevitlökssmör, marinerad shiitake svamp samt chilidrops, till detta serverades en potatiskaka smaksatt med västerbottensost. En smackig Merlot dracks till.

Efterrätten bestod av glass med salt kolasås och krossade pecannötter.

Helt utan lidande :up:
 
Klyftpotatis, ugnsbakade små tomater, vegansk burgare, små blad och crème fraiche bearnaise.
Äppelkaka och vaniljsås.
 
Ikväll gjorde sambon galet god gräddig skaldjurspasta med räkor, vanameiräkor, bläckfiskringar och crabsticks. Toppades med riven parmésan och färsk basilika. Såååå gott! Drack Pol Roger till det. Älskart!
 
Surdegspannkakor med grekisk yoghurt och färska bär till lunch.

Till middag lagade jag italienska köttbullar i tomatsås som fick koka länge och sedan åts med pasta och rejäla mängder parmesan. Ett gott, fylligt Malbec till. Jag var lite väl ivrig med citronskalet i tomatsåsen så det tog över lite (nääär ska jag lära mig att smaka av saker allteftersom under tillagningstiden?!), men det var väldigt gott i alla fall!
 
Ikväll gjorde vi lammracks i grillpannan. Till det gjorde vi hasselbakspotatis med skal och lite parmésan i ströbrödet. Vi stekte också haricot verts, vaxbönor och rödlök och hade till. Har längtat efter lammrakcs länge. Det var galet gott!
 
Jag har lagat svampsoppa för första gången i mitt liv och lär helt klart göra om det! För att vara min absoluta favoritsoppa är det mycket märkligt att jag inte provat att göra det själv förrän nu :confused: Som tillbehör blev det resterna av gårdagens surdegsbröd, rostat med massor av smör och avocado på :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
11 927
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
676
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
17 011
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp