Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog en googling och någon syra av citron eller vinäger verkar behövas också, finns många recept. :) Mmm nu blev jag så sugen på en god caesarsallad... men ikväll blir det spaghetti och köttfärssås på älgfärs!

Gjorde en supergod älgstek i helgen, utgick från Per Morbergs slottsstek och det blev ljuvligt. Han kan sina grejer! Till efterrätt smörstekta äpplen med havregryn, socker och kanel, intogs med vaniljglass. Det goda ligger i det enkla, eller hur?
"

I en Ceasardressing har jag alltid
anchovy (annorlunda an Svensk ansjovis)
garlic
en stor agg gula
Lemon juice
Dijon mustard
Vegatable oil
och fin riven parmesan.

Har har det inte lagats nagot spannande pa lange, just nu har vi resten av en "blomkals mac 'n' cheese" i kylskapet. Den var tankt att vara i Lousiana, Cajun stil, men den blev lite for tam for det. Den blev dock himla god, sa nu vet jag att jag behover ha i mer hot chili nasta gang.

Jag har dock hittat ett (Svenskt!) recept pa ansjovis brulee som ska testas till valnatten, nar vi ska ha massor med gott att ata och dricka. Jag funderar pa jalapeno poppers och Louisiana style kraftor stjartar som "finger food".

Forra aret gick jag isang langt innan det var klart, det gick ju ganska fort att se vart det lutade. Jag har ALDRIG forut gett upp innan det var klart vem som vann ... men skulle det luta fel i ar ocksa ger jag upp igen och gar och lagger mig och "biter i kudden" da jag inte orkar se elandet med "den Orange mannen".
 
"

I en Ceasardressing har jag alltid
anchovy (annorlunda an Svensk ansjovis)
garlic
en stor agg gula
Lemon juice
Dijon mustard
Vegatable oil
och fin riven parmesan.

Har har det inte lagats nagot spannande pa lange, just nu har vi resten av en "blomkals mac 'n' cheese" i kylskapet. Den var tankt att vara i Lousiana, Cajun stil, men den blev lite for tam for det. Den blev dock himla god, sa nu vet jag att jag behover ha i mer hot chili nasta gang.

Jag har dock hittat ett (Svenskt!) recept pa ansjovis brulee som ska testas till valnatten, nar vi ska ha massor med gott att ata och dricka. Jag funderar pa jalapeno poppers och Louisiana style kraftor stjartar som "finger food".

Forra aret gick jag isang langt innan det var klart, det gick ju ganska fort att se vart det lutade. Jag har ALDRIG forut gett upp innan det var klart vem som vann ... men skulle det luta fel i ar ocksa ger jag upp igen och gar och lagger mig och "biter i kudden" da jag inte orkar se elandet med "den Orange mannen".

Håller tummarna för er och typ hela världen att ompalompan inte vinner!

Kl
Ikväll gjorde jag korv stroganof med Ernsts falukorv och en massa ajvar. Faktiskt gott!
 
Har haft lite ont om såväl aptit som motivation och inspiration på senaste, men ikväll åt jag för första gången på säkert två veckor något som smakade riktigt gott. Det var så enkelt som lättpanerade fiskfiléer (haddock, tror det är kolja på svenska?) med pressad potatis, ärtor och en gräddig citron- & vitvinssås. Ett glas av det vita vinet till. Yum! :d
 
Ikväll gjorde jag sallad med rökt skinka, rostade pinjenötter, parmesan etc. Gjorde också vitlöksbröd på ett surdegsbröd. Helt ok!
 
Min fiskfavorit just nu är laxpytt i ugnen med pepparrotskräm. Dela och ugnsrosta potatis, purjo, palsternacka och zucchini. När det är nästan klart, toppa med bitar av lax och frysta sojabönor. I såsen blandar man gräddfil, örter och riven pepparrot.
Tack för tipset! Det är just nu i ugnen :p Har gjort rödbetssallad och vitlöksbröd till.
 
Ikväll blir det kycklingklubbor i ugn med pumpaklyftor och säkert något mer, kanske broccoli som behöver plockas och ätas. Sugen på nåt göttigt också men vet inte om jag orkar laga ihop nån efterrätt, får ju dock pumpa över...
 
Ikväll blir det kycklingklubbor i ugn med pumpaklyftor och säkert något mer, kanske broccoli som behöver plockas och ätas. Sugen på nåt göttigt också men vet inte om jag orkar laga ihop nån efterrätt, får ju dock pumpa över...

Vi körde också kycklingklubbor i ugn ikväll. :laugh:
Till det hade vi blomkålsmos, sallad med vinägrett och grillsås: Rays Honey Barbecue. Jättegott!
 
Vi körde också kycklingklubbor i ugn ikväll. :laugh:
Till det hade vi blomkålsmos, sallad med vinägrett och grillsås: Rays Honey Barbecue. Jättegott!
Gott! Min pumpa blev supermjuk, måste lära mig att skjutsa in den på full grill direkt. Den blir ju klar så snabbt men det är godast om kanterna blivit lite knaprigt brända. :d Vi gjorde en kall sås på creme fraiche med vitlök och olika kryddor.

Gjorde också en slags söt pumpasoppa till efterrätt men lyckades bättre förra gången när jag tänkte "latte". Dvs bättre att ha i mer mjölk och göra som en kaffedrink (med eller utan kaffe) än en ganska tjock soppa. Och godast med lite vispad grädde uppepå.

Nu har jag mer än en halv jättepumpa i kylen så jag antar det blir pumpa resten av veckan. :idea: Tror jag ska testa att göra paj och använda pumpamos i äggstanningen så den blir härligt gul och smakrik som jag sett i ett recept, och sedan ha bland annat grönkål och fetaost i pajen.
 
Vi har sen i somras en utmaning med oss själva att minst tre fjärdedelar av matlagningstillfällena är med nytt recept. Det går faktiskt väldigt bra :D Hittills har allt varit godkänt eller bättre :) (Däremot är jag inte så bra på att lägga upp eller att fota snyggt :o )

Idag har jag ätit rester från häromdagen: Kalvfärsjärpar med varm Fetaostsallad, ris och vitlökskräm :d

IMG_20201030_202644_362.jpg
 
Ikväll gjorde jag grönsallad med tryffelsalami och marinerade vita och svarta bönor. Det blev jättegott! Älskar den salamin!
 
Igår gjorde jag kålsoppa med scones till och pannkakor. Var inte så sugen på ärtsoppa som vi annars alltid äter på torsdagar. Fick inte helt till den värmländska smaken på soppan, glömde kryddpeppar och inga frikadeller var det heller. Men skam den som ger sig. Om vi inte kan åka till Värmland kan man ju få lite Värmland i sitt hem i alla fall.

Idag vet jag inte vad vi ska äta faktiskt?
 
Ikväll gjorde sambon supergod färsk pasta med skalade räkor, vanamei-räkor och kammusslor. Han hade i mkt citron, trattkantareller, grädde, lök, kryddor etc. Och serverade med riven parmesan om bubbel. SÅ gott!

Till efterrätt åt vi saltlakridsglass och persiko- och hallon-glass. Också gott!
Och ostbågar!

Frukost blev btw kanelbulle och muffins IOM fika-besök.
Sund dag! 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 787
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 021
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp