Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev det ugnsrostade potatisar och kikärtor, marinerade i en blandning av citron, timjan, oregano, paprika, salt&peppar, rapsolja. Toppade med gurka, rödlök, fetaost, tomater (och Oliver om man gillar det, jag gör det icke!).
Till det hemmagjord tzatziki och stekt halloumi. SÅ gott 😍!

02BA7D88-540D-47FC-A97F-E795FBB3511B.jpeg
 
Firat mammas 72-åriga födelsedag (fast hon fyller inte förrän på tisdag) med middag med bror med familj. Flera olika maträtter p g a allergi och smak. Jag åt pitabröd med falafel, gurka, tomat, sallat, majs och picklad rödlök, och drack äppelvin (ett halvt glas) och vatten. Fransk chokladtårta och vispgrädde.
122714125_3646032215449234_6974080362285718378_n.jpg
 
Har du recept på någon god?
Vi brukar lata oss och köpa Kens Ceasar-dressing. Den tycker jag är god för att vara köpes.
Men kan ju vara kul att göra egen!
Nej jag minns inte, men det är väl i huvudsak en majonnäs med vitlök, sardeller, parmesan och dijonsenap. :d Sardellerna gör sådan skillnad, mums blir det! Tar man en stavmixer säger det vips och så är det klart.
 
Jag får googla runt lite inför nästa omgång! 👍
Tog en googling och någon syra av citron eller vinäger verkar behövas också, finns många recept. :) Mmm nu blev jag så sugen på en god caesarsallad... men ikväll blir det spaghetti och köttfärssås på älgfärs!

Gjorde en supergod älgstek i helgen, utgick från Per Morbergs slottsstek och det blev ljuvligt. Han kan sina grejer! Till efterrätt smörstekta äpplen med havregryn, socker och kanel, intogs med vaniljglass. Det goda ligger i det enkla, eller hur?
 
Vi sprang på paltbröd i tunnbrödsformat i affären. Så nu står sambon och gör det och stekt fläsk med löksås. Jag är galet hungrig och hoppas det blir gott! 🤤
 
Vilken underbar tråd det här är, nu är jag extremt sugen på palt @tuaphua :p
Innan storhandlingen idag blev det skåprensning och till lunch blev en av Sveriges vanligaste maträtter, spaghetti & köttfärssås. Trots enbart de allra nödvändigaste ingredienserna så blev den toppen. Kan ha med lång koktid att göra.
IMG_20201027_194613.jpg
Kvällsmat blev röding med kall romsås, pressad potatis och rostade rotfrukter. Har lite inspirationsbrist med just fisk, blir lätt samsamma (har släktingar som är fiskare så äter en hel del), vad gör ni med färsk/fryst fisk?
 
Vilken underbar tråd det här är, nu är jag extremt sugen på palt @tuaphua :p
Innan storhandlingen idag blev det skåprensning och till lunch blev en av Sveriges vanligaste maträtter, spaghetti & köttfärssås. Trots enbart de allra nödvändigaste ingredienserna så blev den toppen. Kan ha med lång koktid att göra.
Visa bifogad fil 59219
Kvällsmat blev röding med kall romsås, pressad potatis och rostade rotfrukter. Har lite inspirationsbrist med just fisk, blir lätt samsamma (har släktingar som är fiskare så äter en hel del), vad gör ni med färsk/fryst fisk?
Min favorit med vit fisk (funkar även med gädda exempelvis!) är att koka upp en sås på grädde, fiskbuljong och peppar (ev citron). Häll över fisken i en form och lägg på skivade tomater (ev riven ost). In i ugnen tills fisken är klar och servera med potatis. :d

En annan favorit är lika delar grädde/creme fraiche som får koka upp och smaksätts med rejält med citron, samt lite fiskbuljong och peppar. Funkar bra till lax/fet fisk.

Hmmm, ja jag gillar grädde... :D Annars lax i ugn med ett täcke av creme fraiche, fetaost (gärna kryddad med vitlökspulver, oväntat gott) och serveras med tagliatelle och färska tomater.
 
Vilken underbar tråd det här är, nu är jag extremt sugen på palt @tuaphua :p
Innan storhandlingen idag blev det skåprensning och till lunch blev en av Sveriges vanligaste maträtter, spaghetti & köttfärssås. Trots enbart de allra nödvändigaste ingredienserna så blev den toppen. Kan ha med lång koktid att göra.
Visa bifogad fil 59219
Kvällsmat blev röding med kall romsås, pressad potatis och rostade rotfrukter. Har lite inspirationsbrist med just fisk, blir lätt samsamma (har släktingar som är fiskare så äter en hel del), vad gör ni med färsk/fryst fisk?

Ja, stekt pitepalt är faktiskt gott! Har en pappa från Arvidsjaur. Så det är ngt som funnits med sen barnålder.

Jag kan äta röding med bara dillkokt potatis och skirat smör och ev stekt svamp till tex.
Jag gör ibland en sås på turkisk yoghurt, fetaost, peppar, citronsaft och skal som funkar fint till grillat som fisk.
Kan också göra egen fiskgratäng med potatis eller potatis/blomkålsmos och sås. Det går ju att ha i lite skaldjur tex i såsen. Och parmesan i moset.
Till fisk kan jag också köpa sån påse med färdigriven kålrot och svartkål och göra sås med pepparrotscreme i till det.
Fiskgryta/soppa med saffran och skaldjur är också urgott!
Torsk kan jag göra i knyten i ugn ihop med smör, kryddor, rödlök oliver, kapris, tomat etc. Supergott med libanesiskt ris som är stekt och kokt i buljong!
Lax med pesto och rostade grönsaker gillar jag, men inte sambo. :laugh:
Dansk stjerneskud är himla gott också tycker jag!
 
Vi var latmaskar dag och gjorde bakad potatis med skagenröra. Köpte färdig röra som jag pimpade med mer räkor, färsk dill och citron.
Har inte ätit bakad potatis på hur många år som helst. Mätt blev man verkligen iaf. :laugh:
Tryckte också i oss varsin stor Salmiakk-glass.
 
Vilken underbar tråd det här är, nu är jag extremt sugen på palt @tuaphua :p
Innan storhandlingen idag blev det skåprensning och till lunch blev en av Sveriges vanligaste maträtter, spaghetti & köttfärssås. Trots enbart de allra nödvändigaste ingredienserna så blev den toppen. Kan ha med lång koktid att göra.
Visa bifogad fil 59219
Kvällsmat blev röding med kall romsås, pressad potatis och rostade rotfrukter. Har lite inspirationsbrist med just fisk, blir lätt samsamma (har släktingar som är fiskare så äter en hel del), vad gör ni med färsk/fryst fisk?

Min fiskfavorit just nu är laxpytt i ugnen med pepparrotskräm. Dela och ugnsrosta potatis, purjo, palsternacka och zucchini. När det är nästan klart, toppa med bitar av lax och frysta sojabönor. I såsen blandar man gräddfil, örter och riven pepparrot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
10 353
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
603
Senast: Amha
·
Hemmet Vad tycker ni om dessa nya hus med kök i vardagsrummet. Själv gillar jag öppen planlösning men kök i vardagsrummet kan jag tänka mig i...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
16 540
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp