Tittar in i ditt kök del 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Viskar:
Om man vill betala lite mindre finns det importrom i frysdisken. Men vill man slå an ordentligt på lyxtemat är det något alldeles speciellt med att presentera Kalix löjrommen.

Tack! :idea: Fiskbilen brukar stå precis utanför affären, så jag kan ju alltid gå dit, titta lite längtansfullt, blänga på prislappen och gå in och leta i frysdisken om dagspriset är för högt :laugh:
 
I gar kvall blev det kyckling med lemon grass sas och Jicama till. Jicama ar min absolut favorit rotfrukt ... och sa nyttig ocksa. Halften ar kvar och ska varmas upp till middag i kvall medan jag borjar forbereda sa jag har alla ingredienser till en (princess hoppas jag :p) tarta till helgen.
 
Igår åt vi riktig husmans med isterband, dillstuvad potatis och rödbetor. Sambo kör även ketchup och senap.
Jag har nog inte ätit dillstuvad potatis på 20 år. Jättegott ihop iaf!

Ikväll tänkte vi göra något med torskrygg, lite bacon, någon tomatig sås som vi kanske har saffran i med. Får se om det blir pasta till eller vad..
 
Maten har börjat sina. Men ikväll lyckas vi sy ihop tacos. Imorgon blir det varm smörgåstårta full med grönsaker och varmrökt lax. På söndag blir det nog ugnsbakad kyckling tillsammans med resten av grönsakerna i kyl och frys.

Sen är det bara glass kvar i frysen!!!! Och några tärningar hemkokt buljong och veggie Nuggets. En utmaning, eftersom kylen också ekar tom. Utmaningar gillas.
 
I gar akte vi forbi och at poutine igen. :d SA himla gott. I kvall har jag ingen aning om vad det blir :cautious: Jag borde ga igenom fyrsarna for att se vad jag kan hitta som hinner tina. Kanske atminstone till i morgon :angel: men just nu har jag ingen lust att resa pa rumpan ur stolen :meh:
 
Sambon ska nog äta fish finger sandwiches..
Jag ska nog äta irakiska bröd med alldeles för mycket smör och ost :d

Carbonaran får vänta till imorgon eller söndag.
 
Sambon är lite spak efter en torsdagskväll som innehöll rätt hyfsade mängder öl (det var första gången sen i somras som han kunde umgås med sitt grabbgäng), så han ville ha poutine från ett ganska trevligt hamburgareställe här i krokarna. Jag var dock inte särskilt sugen på sådant, så jag tinade en matlåda innehållandes lammfärspasta och så satt vi i varsitt soffhörn och moffade i oss samtidigt som vi såg en bra film. Ytterst oglamoröst och ytterst trevligt!
 
Igår gjorde vi kebabrulle, sambon har pratat om det och köpte Libabröd från frysdisken. Till det kokade jag en tomatsås, riven ost ur frysen och det sista skavet av en renbog. Googlade kebabkrydda, blandade ihop och kryddade skavet i stekpannan innan vi gjorde ”pizzor”.

Sedan isbergssallad, jalapenos, köpt vit kebabsås och köpt salsa.
 
Jag kan inte hålla mig! Testar att göra frozen yoghurt, har provsmakat och den är 👌🏼👌🏼👌🏼😍😍😍
Turkisk yoghurt
Dulce de leche
Citronzest

Vispade ihop 2/3 av yoghurt (av 500g) med dulce de leche och hade i finriven zest. Rörde slarvig ihop resten av yoghurten, tycker det är gott när sött möter syrligt, ner i en glasform och så in i frysen.
 
Utmärkt grillväder och en alldeles lagom stor ryggbiff-bit som tiggde och bad om att få bli kvällsmat. Klyftpotatis, vitlökssås, biffen av förstklassigt närproducerat kött helgrillad till medium, lite vanlig isbergssallat och ett fylligt rödvin (Dark horse). Jag är nöjd. :-)
 
Att göra spett med en 10-åring, är annorlunda. Fått släppa på kontrollbehovet. Men vi kom iaf överens om specifika kött respektive kycklingspett.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210417_165546.jpg
    IMG_20210417_165546.jpg
    322,4 KB · Visningar: 21
@nejlica jag slår som alltid ett slag för @Lillgrådis blåbärssås - jag byter ut ca 1 dl av rödvinet mot portvin och det blir fantastiskt!

Recept i dess helhet hämtat från "Livsnjutarnas gourmetkök", blåbärssåsen separat beskriven så här:

1/2 rödlök, hackad
2 timjankvistar
1 msk strösocker
1 msk smör till stekning + 1 1/2 msk smör till att blanka av såsen med
3 1/2 dl rött vin
1 1/2 msk kalvfond
3/4 dl blåbär
salt
svartpeppar

Stek rödlök, timjankvistar och strösocker i smör tills de är gyllene. Tillsätt vin och kalvfond och sjud tills ca. hälften återstår. Häll i blåbären och sjud ytterligare några minuter. Sila såsen. Smaka av med smör, salt och svartpeppar.

Blåbärssåsen går mycket bra att förbereda och bara värma upp innan servering.

Ankbröst finns året runt, kan finnas både bland det färska köttet och i frysdisken. Se till att köttet är rumstempererat och väl avtorkat. Krydda med salt och peppar runt om och skåra fettsidan lätt, och lägg i kall stekpanna utan fett med skinnsidan nedåt. Sätt plattan på medelhög temperatur. Fettet kommer smälta långsamt och samtidigt bryna undersidan. Ös efter hand med fettet som kommer ut i pannan. När fettet är i princip helt smält (ha tålamod, det tar ett tag) så vänd köttet, bryn det och sätt sedan i en ugnsform med kött-termometer så håller du koll på innertemperaturen.
IMG_20210417_190015725.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 870

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp