Tittar in i ditt kök del 27

Det finns en anledning till att UK inte direkt är världskända för sin kulinariska kultur, om vi säger så. Jag tycker synd om de stackars italienare som tvingas bevittna dylika hemskheter på en daglig basis här!

Vår behandling av pizza i det här landet lämnar en och annan italienare gråtandes också. Ananas, banan, kiwi och curry har de dessutom helt rätt i att man inte ska låta komma i närheten av sådana maträtter :-) Även om jag själv låter mig nöjas med att de inte kommer i närheten av maträtter jag förväntas kunna äta.

1710768963243.png
 
Åh, tzatziki var något nytt! Äsch då, vi hade till och med lite överbliven sådan i kylen men det föll mig inte in att äta den tillsammans med lasagnen. Får bli nästa gång! Det kanske är något med vitlökssmaken som funkar då, för jag får erkänna att det är gott med vitlöksbröd till. För min del känns det dock lite som "kaka på kaka", men britterna är väldigt förtjusta i konceptet "carbs with carbs" så det är standard med vitlöksbröd till lasagne här. På vissa ställen är det ännu värre, där serveras lasagne med pommes :wtf:
Ja det är nog mycket vitlöken, men också det lite "fräsha" från yoghurten och gurkan ihop med lasagnen som ju ändå får ses som en relativt "tung" rätt.

Vitlöksbröd är ju gott med allt ärligt talat så det funkar nog. Jag tänkte mest att det liksom var udda att kombinera bröd med lasagne, är det liksom tänkt att man ska.. dippa? :D

Vitlöksbröd i detta hushåll brukar ätas som nån typ av förrätt eller tilltugg innan maten ihop med nåt att dricka. Nu blev jag för övrigt sjukt sugen på vitlöksbröd..
 
Vår behandling av pizza i det här landet lämnar en och annan italienare gråtandes också. Ananas, banan, kiwi och curry har de dessutom helt rätt i att man inte ska låta komma i närheten av sådana maträtter :-) Även om jag själv låter mig nöjas med att de inte kommer i närheten av maträtter jag förväntas kunna äta.

Visa bifogad fil 141341
Pizza måste vara den mest misshandlade maträtt som finns. I det här landet kan man även få italienarna att gråta genom att peka på ett av de många ställen som säljer "pizza crunch", aka friterad pizza, eller varför inte pizza där kanten fyllts med varmkorv? (ok, det sistnämnda vet jag inte om det säljs längre men Dominos erbjöd det definitivt för några år sedan).

Ananas är valbart på båda delar, men just banan & curry-pizzan kan nog svenskarna känna sig ganska ensamma om.
Ja det är nog mycket vitlöken, men också det lite "fräsha" från yoghurten och gurkan ihop med lasagnen som ju ändå får ses som en relativt "tung" rätt.

Vitlöksbröd är ju gott med allt ärligt talat så det funkar nog. Jag tänkte mest att det liksom var udda att kombinera bröd med lasagne, är det liksom tänkt att man ska.. dippa? :D

Vitlöksbröd i detta hushåll brukar ätas som nån typ av förrätt eller tilltugg innan maten ihop med nåt att dricka. Nu blev jag för övrigt sjukt sugen på vitlöksbröd..
Vi diskuterade och analyserade just det här under middagen igår, alltså under vilken del av måltiden vitlöksbrödet egentligen passade in. Maken kom fram till att den främst fungerar som "palate cleanser", att man alltså tar en tugga vitlöksbröd mellan var tredje eller fjärde tugga lasagne (det ultimata antalet tuggor räknades ut mycket noggrant, under tystnad) för att bryta av och blanda upp smakerna lite.

Själv tycker jag att just en sallad av något slag är ett måste när man äter lasagne, just eftersom det är en så pass tung maträtt som behöver lättas upp lite. Vitlöksbröd äter jag helst till soppa, eller möjligen till förrätt.
 
Jag har varit sugen på riktigt bra broccolisoppa i ett par veckor nu, efter att ha ätit en riktigt dålig dito och känt att det kan jag göra bättre själv. Sagt och gjort, ikväll blev det broccoli & potatis-soppa med cheddar och som tillbehör tigerbröd med mer cheddar, gurka och tomat :d
 
Vi har kört vegetarisk måndag ganska länge nu. Sambon var i början skeptisk men det har lagt sig eftersom nästan allt vi lagat varit jättegott eller åtminstone helt okej. Men i måndags kom första floppen.

Jag hade recept på något som kallades "familjens curryfavorit" vilket var en sorts linsgryta med blomkål i. Receptet var lite vagt skrivet där det bara stod "2 x 420g röda linser", jag tolkade detta som torra linser eftersom det även var 5 dl vatten och två burkar kokosmjölk i men det kan det inte ha varit för det blev som en extremt tjock gröt och de två buljongtärningarna ville inte lösa sig. Jag fick späda med mer vatten i omgångar och tillslut köra stavmixern för att få ordning på det, det blev fruktansvärt mycket gryta.

Receptet sa inget om något tillbehör men vi gjorde ris. Det både såg ut och smakade som barnmat fast bättre kryddat. Ingen äcklig smak men gott var det ju inte. Det mättade dock bra, har en ide om att testa göra ett storkok med köttfärssås men ta linser istället för att dubbla färsen, tror det skulle bli gott.

Igår blev det fläskkorv och rotmos, så gott att det tyvärr inte blev någon matlåda. :(

Ikväll blir det lax på saltbädd! :d
 
Ikväll blev det stekt hälleflundra, potatismos (mer som stomp 😅 ) stekt sparris toppat med löjrom. Ett glas BoB i glaset. Då syftar jag inte på saften bob utan på Bread and butter chardonnay.

FullSizeRender.jpeg


Fick inte i mig allt så tog paus 😅 men det åker nog ner innan sänggåendet
 
Senast ändrad:
Sonen kom hem med 5 kilo kokosgrädde med kort datum. Så shoot vad är era bästa recept? Själv har jag nog typ bara använt det till thaisoppa, nån wok och jordnötssås.
Snabbglass: lika delar kokosgrädde och fryst frukt/bär mixas slätt.

Bäst före kan förlängas genom att syra den. Hemgjord kokosyoghurt. Jag har startat med mjölksyrebakterier men det bör gå med vanlig yoghurt också.

Chokladmousse!

Sorry dessertfokuset. :d
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 612
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 133
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 318
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp