Tittar in i ditt kök del 27

Hej tråden!
Ikväll tänkte jag äta tonfisk. Då jag går på diet så undviker jag snabba kolhydrater och behöver hålla nere kalorierna.
Några tips vad jag kan äta till tonfisken? Jag tänkte vända den i sesamfrön, snabbsteka den och sedan skiva upp.
Jag har sparris, tomater osv men har lite hjärnsläpp.
 
Hej tråden!
Ikväll tänkte jag äta tonfisk. Då jag går på diet så undviker jag snabba kolhydrater och behöver hålla nere kalorierna.
Några tips vad jag kan äta till tonfisken? Jag tänkte vända den i sesamfrön, snabbsteka den och sedan skiva upp.
Jag har sparris, tomater osv men har lite hjärnsläpp.
Nån god glasnudelsallad kanske? Med lite mindre nudlar och mer strimlad kål, morot osv. Så nån god dressing över på typ fisksås och lime? Har inget recept själv men brukar finnas massa olika goda om man googlar :)
 
Nån god glasnudelsallad kanske? Med lite mindre nudlar och mer strimlad kål, morot osv. Så nån god dressing över på typ fisksås och lime? Har inget recept själv men brukar finnas massa olika goda om man googlar :)

Tack för tips!
Jag hade inte glasnudlar hemma så det blev helt enkelt en tomatsallad med finhackad rödlök. Och sen så stekte jag sparris till. Hade rejält med tonfisk så det räckte. Nästa gång ska jag göra en glasnudelsallad med koriander, lime och fisksås tror jag!
 
Vi har haft ett litet uppsving i lust att laga mat. Så vi har ätit rätt trevligt med bland annat toast skagen till förrätt och till varmrätt ungsad oxfilet, ungsade rotfrukter, Karl-Johan-sås etc.
Och jättegod lammstek med något nytt recept med citron etc. Till det puré på blomkål, potatis och persilja. Och en sallad med fräscha lökar och vinägrett för lite mer syra.
Och så våfflade vi oss på våffeldagen. Med grädde och drottningsylt. 😍
 
Hej tråden!
Ikväll tänkte jag äta tonfisk. Då jag går på diet så undviker jag snabba kolhydrater och behöver hålla nere kalorierna.
Några tips vad jag kan äta till tonfisken? Jag tänkte vända den i sesamfrön, snabbsteka den och sedan skiva upp.
Jag har sparris, tomater osv men har lite hjärnsläpp.

När vi äter tonfisk brukar vi ha avokado till. Jag brukar göra en matig salsa på mango, avokado, röd spansk peppar, rödlök eller roscofflök, lime eller citron samt smaka av salt och svartpeppar (fråga inte om mängd, jag freestylar). Känner vi för det blir det en tomatsallad med citronbalsamico också.

Salsan tillsammans med tonfisken blir enormt fräscht. Det här vinet är perfekt till: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/les-lauzeraies-272401/
 
När vi äter tonfisk brukar vi ha avokado till. Jag brukar göra en matig salsa på mango, avokado, röd spansk peppar, rödlök eller roscofflök, lime eller citron samt smaka av salt och svartpeppar (fråga inte om mängd, jag freestylar). Känner vi för det blir det en tomatsallad med citronbalsamico också.

Salsan tillsammans med tonfisken blir enormt fräscht. Det här vinet är perfekt till: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/les-lauzeraies-272401/
Varför läser jag det här NU. När jag ska gå hem och äta en macka.. Var lite glad över min goda samiskt rökta skinka innan. 😅
 
Provade detta recept idag: https://undertian.com/recept/snabb-pasta-med-soltorkade-tomater-tahini-och-vita-bonor/

Resultatet blev inte alls lika krämigt som på bilden. Råkade nog göra lite för lite pasta, så det blev alldeles för mycket sås... Räddade upp det hela med att blanda i frysta ärtor för att "bulka ut" lite.
Receptet nämner 3 dl pastavatten, men jag hade nog kunnat haft i minst två dl till. Så - gör ni detta recept så koka MYCKET pasta. Det står för 4 portioner, men jag skulle nog säga minst 5-6.
 
Och för några dagar sedan gjorde jag detta: https://undertian.com/recept/macn-majs/

Gick inte alls bra. Såsen skar sig, men smakerna var okej. Nästa gång hade jag nog kunnat stanna innan steget med ostsåsen och ugnen, och bara äta "gojset" med pastan. Dock, även här tyckte jag portionerna var lite off, och räckte till 6st istället för 4.
 
Provade detta recept idag: https://undertian.com/recept/snabb-pasta-med-soltorkade-tomater-tahini-och-vita-bonor/

Resultatet blev inte alls lika krämigt som på bilden. Råkade nog göra lite för lite pasta, så det blev alldeles för mycket sås... Räddade upp det hela med att blanda i frysta ärtor för att "bulka ut" lite.
Receptet nämner 3 dl pastavatten, men jag hade nog kunnat haft i minst två dl till. Så - gör ni detta recept så koka MYCKET pasta. Det står för 4 portioner, men jag skulle nog säga minst 5-6.
Har du testat enchiladas med svarta bönor? Det är en favorit från Portionen under tian! Det blir så krämigt och smakrikt :) .
https://undertian.com/recept/enchiladas-med-fyllning-pa-svarta-bonor/
 
Jag har, ruccola, honungsmelon, rödlök, tomater, gurka, vitost och annat hemma. Försöker leta recept, några förslag?
 
Sallad bestående av cantaloupe, maché, ruccola, fetaost, körsbärstomater, gurka, rödlök, och varmrökt lax. Med lite olivolja och balsamvinäger. :d Tyvärr håller den sig inte bra och den blev alldeles för stor för en person, men jag får lägga i mer sallad som jag har kvar, imorgon.

20240407_175240.jpg
 
Och för några dagar sedan gjorde jag detta: https://undertian.com/recept/macn-majs/

Gick inte alls bra. Såsen skar sig, men smakerna var okej. Nästa gång hade jag nog kunnat stanna innan steget med ostsåsen och ugnen, och bara äta "gojset" med pastan. Dock, även här tyckte jag portionerna var lite off, och räckte till 6st istället för 4.
Pröva Majscarbonaran istället om du inte redan gjort det. Det är supergod och lätt att lyckas med! Jag tyckte inte heller att gratängen var någon riktig höjdare.
 
Dagen före veckohandling samt bristfällig planering tidigare i veckan innebar att det blev till att vara kreativ med middagen. Ibland är det ju de middagarna som blir som allra godast, och så måste jag nog faktiskt säga att det blev idag!

Laxfiléer från frysen tillagades i ugn tillsammans med ett par halvskrumpna sötpotatisar och en nästan lika skrumpen paprika. På laxen bredde vi sedan det sista av en burk tapenade som stått i kylen ett par veckor, och det hela toppades med en kall sås på grekisk yoghurt samt de sista skedarna av en bruschettaröra med mango, chili och paprika som också stått i kylen i ett par veckor. Totalt fyra "på väg att bli dåliga och slängas"-ingredienser kom alltså till användning, och otroligt gott blev det dessutom! :)
 
Igår var det ju vegetarisk måndag så det blev halloumistroganoff med ris och ärtor. Smakade som korvstroganoff fast lite sämre. Blir nog inte att jag lagar den igen och jag har kommit fram till att jag nog inte är så förtjust i halloumi, tycker mest det är salt. Det börjar sina med veggo-recepten nu, skulle verkligen behöva lite inspiration.

Ikväll blir det pad thai :d
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
104 795
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 320
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp