Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Avocadosoppa blev det nu då...och en förbaskat god sådan! :d
Synd att jag bara gjorde två portioner, för jag kommer aldrig få uppleva den igen! :(
(Nackdelen med att inte använda recept...)
 
Fram med era bästa chilirecept!

Om någon vecka kommer min skörd på landet att bestå av 5% tomater, 15% bönor av olika sorter och 80% chili av många sorter. Lite physalis som bonus.

Chili, alltså.Jag som inte ens riktigt älskar chili. :p
Chili som är så gott! Jag brukar göra en jättegryta som jag äter av i flera dagar. Gillar mat som blir godare av att stå till sig!

Jag steker lök, torra bönor och andra grönsaker (beroende på vad som finns hemma, gärna paprika och rotfrukter) i olivolja och mycket spiskummin och lite mindre mängd kanel (ev. brukar jag ha torkad koriander också). Sedan tomater, buljong, chili och lite vinäger eller vin. När det har kokat tills jag tröttnat så har jag i mörk choklad, skal och saft från en lime samt färska örter (koriander, oregano, timjan, beroende på humör).

---
Jag var slö idag (igår) och köpte falafel på väg hem från en solsession i parken. Nu fantiserar jag lite smått om broccoli och färsk chili (som jag på sistone har haft ett sådant sug efter att jag blir gravidnojjig! Lär väl vara värmen).
 
Avocadosoppa blev det nu då...och en förbaskat god sådan! :d
Synd att jag bara gjorde två portioner, för jag kommer aldrig få uppleva den igen! :(
(Nackdelen med att inte använda recept...)
Men du kommer väl ihåg vad du hade i? Jag vill veta! :d
 
Jaa...men jag gör aldrig samma sak två gånger :p skulle jag tänka att jag skulle göra den igen så skulle jag alldeles säkert experimentera mer ändå! :D
Men typ så här:
2/3 gul lök
1 tärning grönsaksbuljong
2 avokado
2 klyftor vitlök
1 potatis
1 msk tångcaviar
En "skvätt" senap med smak av mango och habanero
Tabasco

Hade i lök och buljongtärning (grönsaks) i lite kokande vatten, kanske 3 dl.
I med avokado och vitlök
Kom på att jag skulle ha i en potatis så jag skivade den så tunt jag kunde och hade i den också.
Och så i med senapen
Tåncaviaren kom jag på försent att den skulle ha varit fin som garnering :D så den åkte också i
Efter en stund mixade jag ihop allt.
Stänkte i lite tabasco
Lade i några bitar inlagd paprika
Klart! (Tror jag, har säkert missat något :rofl: )
 
Ok, inspirerad av @whwycd blev det avokadosoppa till frukost:



1,5 avokado
ca 1/4 rödlök (ja, det blev lite kylskåpsrensning över det hela)
knappt 4 dl vatten
ca 2 msk matlagningsgrädde
1 msk Bong kalvfond
tabasco
salt
citron
madeira

Jag kokade upp vatten+fond med det mesta av rödlöken, hade i avokadon och mixade alltihopa. Smakade av med resten av ingredienserna och toppade med creme fraiche, resten av rödlöken och röd stenbitsrom. En rågbrödsmacka till.

Blev riktigt gott och kan tänka mig att den går att äta kall också. Det blev två portioner.
 
Förlamande värme, har suttit och svettats i ett festivaltält och ätit ribs och jumbopomme. Urk. Har duschat kallt tre gånger idag. Phui.

Ikväll blir det bara enkelt uppfrästa cheese-sandwich i pannan, möjligtvis med lökringar och jalapenos i.
 
Den obligatoriska kräftskivan avklarad. Kräftorna var varken bu eller bä, kinesiska av två olika märken. Vi tog det som fanns på lilla ica i byn.

Tillbehören var desto godare. Snaps såklart, glutenfri västerbottenpaj, rökt lax från fiskaren i byn (den hann inte med att ätas till lunch som tänkt), knäckebröd och ost. Pajen fick mycket beröm. Nästan så alla var förvånade att den inte bara gick att äta utan var god också.
 
Grillade potatis, sojakorv och majskolv, körsbärstomater, crème fraiche paprika & chili. Coca Cola.
 
Råstekt potatis i oskalade skivor, med rosmarin och flingsalt, och en spansk korv jag fräst upp i bitar tillsammans med ett par gula paprikor i bitar. En bit spansk tortilla från Lidls spanska veckor, och aioli. Tomater.
Och ett glas (eller fyra) Tr3 Apor.
 
Ok, inspirerad av @whwycd blev det avokadosoppa till frukost:



1,5 avokado
ca 1/4 rödlök (ja, det blev lite kylskåpsrensning över det hela)
knappt 4 dl vatten
ca 2 msk matlagningsgrädde
1 msk Bong kalvfond
tabasco
salt
citron
madeira

Jag kokade upp vatten+fond med det mesta av rödlöken, hade i avokadon och mixade alltihopa. Smakade av med resten av ingredienserna och toppade med creme fraiche, resten av rödlöken och röd stenbitsrom. En rågbrödsmacka till.

Blev riktigt gott och kan tänka mig att den går att äta kall också. Det blev två portioner.
Stiligt! :D :love:

Knapp

Lagade mat till svärföräldrarna idag :) Vegetarisk lasagne med spenat, fetaost och paprika...såååå gott! :d
 
Hamburgare här, som de senaste söndagarna. Passar bra när det är varmt och jag måste iväg till bussen men gärna vill hinna äta eftersom jag inte hinner handla eller orkar laga mat när jag är tillbaks i stan.

Igår åt vi kycklingspett med grönsaker och baconlindad wienerkorv på, och potatissallad med kapris, saltgurka och rödlök. I fredags åt jag en salig blandning av alltifrån prickig korv till räkröra med parmesan.
 
Vi körde det enkla till maten idag. Varmrökt fisk och så färskpotatis direkt från landet :d

Låter fantastiskt :d

Det blev enkelt här med, jag gjorde slut på sista äggen jag fick av svärmor i en äggröra med rödlök, babyplommontomater och egenhändigt odlade sockerärtor, toppat med riven Kvibillecheddar och tryffelsalami.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
338
· Visningar
14 705
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 225
Senast: Mirtai
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
16 487
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
5 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp