Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gjort morotssoppa! En rätt jag aldrig tänkt tanken att laga. Riktigt gott. Fräste morötter, lök, vitlök, ingefära och chiliflingor (och en rågad tesked röd currypasta :angel:) i olja. På med grönsaksbuljong, i med en näve röda linser, en skvätt vitt vin. Puttra, mixa, späda ut med havremjölk. Gick ut och slängde tomglas och papper i återvinningen, vid hemkomst hade soppan perfekt ättemperatur. Avnjöts tillsammans med Pågens Krisprolls som min närmsta butik sympatiskt nog saluför. De har även gifflar och Marabouchoklad till hutlösa priser, typ 4€ för en 200g chokladkaka. :mad:

Köpte messmör till katten för ett tag sedan - men katten är vettig och gillar inte messmör. Så, då tänkte jag ”vad gör en med messmör” efter lite googling hittade jag ett recept med lax som verkade lovande.

Note to self - jag tycker verkligen inte om messmör :arghh: det var jättemärkligt verkligen och inte alls gott. :down:
Hoppas förstoppningen släppte! (Alltså kattens :))

Jag skulle blivit bjuden på middag men värden ställde in. Fick bli restfest från kylen! Stekte lite lök, vitlök och aubergine med soltorkade tomater. När allt var lagom gojsigt hällde jag i en skvätt grädde, färsk basilika och kall redan kokt färskpasta från häromdagen. När allt var varmt östes det upp på tallrik med parmesan, ruccola och picolinotomater. På riktigt de enda tomater som är goda nu, jag är tomatberoende och kan inte sluta trots att de inte är i säsong :(

Bifogade filer

• BD8C9B43-9249-4DB5-B84C-C957E1731998.webp
    BD8C9B43-9249-4DB5-B84C-C957E1731998.webp
    176,5 KB · Visningar: 68
Efter att arbetsgivaren stått för frukost lunch middag senaste 5 månaderna, får jag nu laga frukost och middag själv.
Skönt att välja mat själv, men jag har totalt tappat all typ av inspiration. Samtidigt är min bättre hälft på annan ort så middag äts ensam...
Så kvällens middag blev färsk tortellini, lufttorkad skinka, parmesanost och lite tryffelolja. Tråkigt men lättlagat.

Fröknäcke, det allra sista av den goda spanska skinkan, jättegod tryffelpecorino som jag fick av @Miran , vildhallonmarmelad, valnötter och rödtjut. Det är ju ändå onsdag.

Ah, den var god alltså? :) Har inte hunnit testa själv än. Tror att det var för att jag såg på Sveriges mästerkock kvällen innan jag hamnade på shopping tur i ostparadiset - och de hade tryffel som tema. Jag har aldrig använt riktig tryffel. Bara tryffelolja. Så tryffelpecorino gjorde mig nyfiken.

På tal om Sveriges mästerkock (programmet, alltså) . I kväll skulle de göra hamburgare. Och de tävlande bidragen såg faktiskt betydligt deppigare ut än de burgare jag gjorde precis innan.
För att inte tala om sötpotatispommesen. Alltså, jag börjar får till dem nu. På riktigt. :)

Lägger dem i plastpåse, lite olivolja, görar runt i påsen. Häller på maizena och valfria kryddor, görar runt i påsen igen. Sen in i varmluftsugn på 175 grader. Tidigare har jag kört mycket varnare 225-250 i varmluft för att få dem frasiga. Men de blir alltså bättre med betydligt kallare ugn men lite längre tid. Maizenatricket tror jag att jag fick från någon här? Det funkar.

Lite kylskåpsrensning igen! Sallad med ruccola, rödlök, pinjenötter, pancetta, timjan, parmesan samt en massa olivolja och balsamvinäger. Kex med brie och päron & vitvinsmarmelad. Morotsstavar med avocadohummus. Intogs tillsammans med ett glas rött, som värmde gott efter att jag åkt pulka för första gången på typ 15 år.

Årsmöte med en av mina föreningar (som jag nu officiellt är FRI från! Älskar att slippa styrelsearbete :banana: ) där jag fick shoppa fikan - därför blev det högkvalitativ fika i form av chokladtårta (två sorters chokladmousse, mörk choklad topping och god chokladig botten) och fruktfat. Tror jag har en karriär som fruktfatsuppläggare alltså :D (jag menar - kolla det fatet liksom, borde få något konstpris eller något :angel: :D)

Sen blev allt kris och panik när kompisens tåg var försenat och hens hundar ensamma hemma så middag blev en ledsen (men väldigt varm) Paolo Roberto-macka med mozzarella och kronärtskocka från lokala macken. Inte min drömmiddag men ja, det var iaf ätbart :D

Bifogade filer

• DE7DD3C9-C6EE-4719-B0E0-9753E09B0E2E.webp
    DE7DD3C9-C6EE-4719-B0E0-9753E09B0E2E.webp
    211,7 KB · Visningar: 66
Ah, den var god alltså? :) Har inte hunnit testa själv än. Tror att det var för att jag såg på Sveriges mästerkock kvällen innan jag hamnade på shopping tur i ostparadiset - och de hade tryffel som tema. Jag har aldrig använt riktig tryffel. Bara tryffelolja. Så tryffelpecorino gjorde mig nyfiken.

På tal om Sveriges mästerkock (programmet, alltså) . I kväll skulle de göra hamburgare. Och de tävlande bidragen såg faktiskt betydligt deppigare ut än de burgare jag gjorde precis innan.
För att inte tala om sötpotatispommesen. Alltså, jag börjar får till dem nu. På riktigt. :)

Lägger dem i plastpåse, lite olivolja, görar runt i påsen. Häller på maizena och valfria kryddor, görar runt i påsen igen. Sen in i varmluftsugn på 175 grader. Tidigare har jag kört mycket varnare 225-250 i varmluft för att få dem frasiga. Men de blir alltså bättre med betydligt kallare ugn men lite längre tid. Maizenatricket tror jag att jag fick från någon här? Det funkar.
Jättegod!

Jag hade lite puréad tryffel i en liten elegant burk nyligen. En present från en kollega. Det gav en förfinad stämning åt köket. Annars har jag bara haft olja, men har ätit tunt hyvlad tryffel nån gång hos mina svärisar utanför Niçe.

Bokcirkel igår så det blev fantastiskt gott bröd, ett ljust och ett mörkare med frukt och nötter i, och goda ostar, brysselkex och muffins med vit choklad och jordgubbar. Och ett trevligt te som visst hette Sex on the beach. När jag kom hem blev det ännu en ostmacka och en balja fjärilste under täcket efter låååång varm dusch. Hopplöst att försöka bli varm efter en spårvagnstripp tvärsöver stan i -13° alltså. </ilandsgnäll>

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 269
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
119 960
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
91 310
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31