Tittar in i ditt kök del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var det min tur stt bjuda på torsdagsfika på jobbet. Hade högtflygande planer om stt baka körsbärspajer och allt möjligt men var rätt stressad ty var uppbokad på diverse aktiviteter varenda kväll i veckan. Så traskade jag genom fikagången på Ica i lördags för att se om jag kunde hitta något tips på något att komplettera pajer med så att jsg skulle slipps göra fyra stycken. Och så hamnar jag framför marängbottnarna och inser att jag är ett geni ;) Så det blev lite pavlovainspirerade tårtor istället, med vispad grädde med lemon curd och massor av tinade bär och frukter. Så jäkla gott och jag har aldrig varit populärare ;) Oerhört praktiskt att kunna montera det hela på jobbet också, tog bara med bunkar och elvisp.

https://instagram.com/p/BgWYGgnnGZy/

Sedan fikade jag med en kompis men då nöjde jag mig med en fantastisk kopp te, White Cherry från Dear Tea Society som jag tror har något med Johan och Nyström att göra. Väl hemma efter bokbytarkväll med tygkassen full av böcker och elvisp åt jsg lite kesoröra och ett par skivor kallrökt lax!

Äsch, det blev ju fel bild.

pavlova.webp

Jag drabbades av nån slags övermod igårkväll efter en lång dag på jobbet i stående läge, och ställde mig och lagade fusk-gulasch med nötfärs. Hade i en klick ajvar i ett ögonblick av inspiration, och den kompletterade den rökta paprikan sååå himla bra! Gulaschen åts efter nattning av barn så jag var alldeles för hungrig för att ta bild. Dottern valde att äta den till frukost så den verkar ha fått godkänt även av den yngsta medlemmen i flocken.

Jag drabbades av nån slags övermod igårkväll efter en lång dag på jobbet i stående läge, och ställde mig och lagade fusk-gulasch med nötfärs. Hade i en klick ajvar i ett ögonblick av inspiration, och den kompletterade den rökta paprikan sååå himla bra! Gulaschen åts efter nattning av barn så jag var alldeles för hungrig för att ta bild. Dottern valde att äta den till frukost så den verkar ha fått godkänt även av den yngsta medlemmen i flocken.

Följde du något recept? Gjort gulaschgryta några gånger men vill ändra lite :)

Häromdagen bjöd jag Ettsnyggtsällskap på födelsedagsmiddag, det blev citrusrisotton som någon här i tråden tipsade om (vem var det??), lax och broccoli i ugn och vitt côtes du rhône till. Sedan blev det politisk kabaré-teater med Nina Persson :love: och bubbel i pausen.

Snart blir jag bjuden på middag hos en kompis, är lovad antingen vegetarisk tacos eller dito lasagne! :up:

Följde du något recept? Gjort gulaschgryta några gånger men vill ändra lite :)

Nej, improviserade ganska vilt. Brynt lök och 3 vitlöksklyftor, 1 kg köttfärs brynt till den var klar, och sen drygt 1 msk rökt paprika, cayennepeppar, lite sambal oelek och några skedar ajvar, samt kanske 3-4 matskedar tomatpuré, lite worchestersås, salt och peppar. Sen nån liter vatten, körsbärstomater på burk, oxfond och rödvin, samt tärnad potatis. Serverades med creme fraiche när potatisen var färdig.

Häromdagen bjöd jag Ettsnyggtsällskap på födelsedagsmiddag, det blev citrusrisotton som någon här i tråden tipsade om (vem var det??), lax och broccoli i ugn och vitt côtes du rhône till. Sedan blev det politisk kabaré-teater med Nina Persson :love: och bubbel i pausen.

Snart blir jag bjuden på middag hos en kompis, är lovad antingen vegetarisk tacos eller dito lasagne! :up:

Tar gärna recept på citrusrisotton!

Spydde igår pga trötthet... sömnen funkar verkligen inte. Tröstar mig (och firar in helgen) med en bit laxstubbe från Tallen samt cider i särbons hus, dock sans särbo (men avec katt som nu medan jag äter håller på att gräva sig till Kina i kattlådan... :meh:).

Jag har hittat massor med spännande ortsnamn här uppe åt @Miran (det var lite tråkigt på jobbet idag så namnen satte igång många associationer :laugh:). Dagens bästa var nog Spänningträsket (men jag kommer att bli väldigt besviken om Antibrännäs inte kommer att nämnas i någon bok eller novell ;) :D).

Edit: Husbondliden gjorde mig väldigt tveksam... :cautious:

Senast ändrad:
Är slöare än slöast idag och får äta gårdagens sallad till middag. Tonfisk, musslor, spetspaprika, tomater, avocado, gemsallad, bönmix och dressing med mangobalsamico, olivolja, italiensk salladskrydda och vitlök.

Till det: två olika påsar sovte i samma kopp, med cocosfett, honung och havre-ikaffe.

Ätit god mat för första gången sedan Eldkvarn brann.

Smörstekt torskrygg, en stomp på sötpotatis och potatis med lime och limezest, sås på hummerfond/apelsin/brynt smör och lite c-f och mycket vitpeppar. Färsk oregano, knaprigt bacon som sen blandades med pyttesmå syrliga äppelkuber. Till allt serverades pepparrot i mängd.
Nu ska jag hinka pina colada.

Har ätit supergod mat ihop med @Ceta idag. Testade softbuns med pankopanerad lax samt en bowl med friterade kimchiknyten, edamamebönor, ris, sås, sjögräs och annat. Jag är verkligen imponerad
Avslutade middagen med friterade nutellaknyten och fantastisk mangosorbet. Kommer deifinitivt äta där igen!

Bifogade filer

• 580623BF-4B26-45AF-A294-D42600E947EA.webp
    580623BF-4B26-45AF-A294-D42600E947EA.webp
    272 KB · Visningar: 48
Har ätit supergod mat ihop med @Ceta idag. Testade softbuns med pankopanerad lax samt en bowl med friterade kimchiknyten, edamamebönor, ris, sås, sjögräs och annat. Jag är verkligen imponerad
Avslutade middagen med friterade nutellaknyten och fantastisk mangosorbet. Kommer deifinitivt äta där igen!
Var var ni?

För övrigt krisar jag. Berit & Elvy har lagt ner. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 950
Senast: Mineur
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här... 99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
120 331
Senast: LenaH
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
94 036
Senast: Heulwen
·
Äldre Egentligen skulle den här tråden ligga på kropp&hälsa, för det ger mig nervsammanbrott. :angel: Meeen... Jag hörde en låt på radion...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Anna-panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?