Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vegansk burgare, klyftpotatis (ur påse), broccoli, gul tomat (hemodlad) och morotstzatziki. Cider med flädersmak.
 
ÅH vilket koncept! @Mineur
Drömmiddag ju. Femrätters dessutom!
Ja! Mindre drömmigt är att min svägerska, som vi skulle gå dit tillsammans med, har lyckats boka fel datum och har bokat bord till nästa fredag istället! Nästa fredag, då vi är bortresta! :arghh::arghh::arghh:

Alltså jag är SÅ besviken! Och frustrerad! Och allmänt gnällig! Mest för att det är så fantastiskt typiskt henne.

Nu får vi gå och äta japanskt istället, och spara det kuliga konceptet till en annan gång. Nåja, stället lär ju ligga kvar i några år till i alla fall...

Ska ta en lång dusch och ett stor jädra glas vin nu, för att lugna ner mig lite tills vi ska mötas upp :angel:
 
Hemma igen, hurra! Så det första vi gjorde var att äta middag hos mina föräldrar. Supergod spaghetti (ingen aning om namnet men som långa tjocka spiraler) med köttfärssås som pappa kokat ihop under dagen. Helt fantastiskt gott och så fint att få middag utan att behöva fundera på något. Efterrätt blev det också, limemarinerade gröna vindruvor med glass. Väldigt oväntat och gott!

Avslutade fö resan med en kaotisk lunch på flygplatsen (mest tidsmässigt) - överkokt pasta med vrålstark arrabiata-sås som lämnade en brännande känsla i munnen i flera timmar :o
 
Hemma igen, hurra! Så det första vi gjorde var att äta middag hos mina föräldrar. Supergod spaghetti (ingen aning om namnet men som långa tjocka spiraler) med köttfärssås som pappa kokat ihop under dagen. Helt fantastiskt gott och så fint att få middag utan att behöva fundera på något. Efterrätt blev det också, limemarinerade gröna vindruvor med glass. Väldigt oväntat och gott!

Avslutade fö resan med en kaotisk lunch på flygplatsen (mest tidsmässigt) - överkokt pasta med vrålstark arrabiata-sås som lämnade en brännande känsla i munnen i flera timmar :o
Finns det mer att berätta om druvorna? Jag ser plötsligt ett användningsområde för min kommande skörd.
 
Idag stängde jag tydligen av klockan och sov till tolv. Jobbigt att ha börjat jobba...

Nu ska jag försöka ta mig samman och göra lite mat till morgondagens släktkalas. Har två kilo laxsida i kylen. Tänkte kleta på lite grejer på den och sedan flytta den till ugnen istället. Kanske även kokar potatisarna som ska bli potatissallad. Oklart om jag kommer att äta något själv under kvällen. Ost och kex kanske :D

För övrigt höll de på att stänga fiskdisken när jag kom dit och skulle handla idag. Jag kom ju eventuellt senare än planerat på grund av orsak. Sprang fram till disken och sa "jag MÅSTE verkligen ha en laxsida". Något panikslaget. Men jag fick iaf min lax. Tur.
 
Nu är den stora frågan om jag ska skala potatisarna... Jag orkar egentligen inte det. Nämligen.
Jag skalar i princip aldrig potatis. Brukar hävda (kanske helt oriktigt) att "alla vitaminer sitter i skalet" om någon ifrågasätter det, för det har jag läst eller hört någon gång. Men främst beror det på min bekvämlighet. Och för att klyftpotatis blir godast med skal. :d
Hoppas min sambo har köpt potatis... Jag har spurtat runt på jobbet hela dagen och halsade just en på-väg-till-tunnelbanan-starkcider pga kombinerad törst och starkt behov av alkohol. Prisat vare Tyskland och den ständigt tillgängliga bärsen. Nu svettas och svajar jag lätt i tuben. Wooooh!
 
Jag skalar i princip aldrig potatis. Brukar hävda (kanske helt oriktigt) att "alla vitaminer sitter i skalet" om någon ifrågasätter det, för det har jag läst eller hört någon gång. Men främst beror det på min bekvämlighet. Och för att klyftpotatis blir godast med skal. :d
Hoppas min sambo har köpt potatis... Jag har spurtat runt på jobbet hela dagen och halsade just en på-väg-till-tunnelbanan-starkcider pga kombinerad törst och starkt behov av alkohol. Prisat vare Tyskland och den ständigt tillgängliga bärsen. Nu svettas och svajar jag lätt i tuben. Wooooh!
Jag är uppvuxen i en familj där all potatis alltid skalas. Även färskpotatis. Men JAG tycker kanske inte att det är nödvändigt. Så jag lät bli. Även om min Goda Mor kanske blir lite upprörd. Det är även möjligt att hon inte kommer att tycka att laxen är riktigt färdig. Men det tycker jag :D Och det är ändå buffé, så hon kan ju äta andra saker :D
 
Pms, ynklig, ledsen och skitsur. Kul kombo. Pasta (äcklig, glutenfri) och en riktigt god tomatsås.
Ingen pms, i alla fall (klimakteriet är himlen!). Men. Pride och EuroPride och jag vet inte vad i stan.

Här på landet: deadlineångest och matmisär. Hittade en skalk rätt gott surdegsbröd och två små goda ostsnuttar sedan häromsistens. Det är allt.
 
Börjar jobba igen imorgon och ska väl därmed försöka återgå till verkligheten och matlagningen ;) Det är ju lämpligt att det börjar bli lite svalt nu också så man faktiskt orkar laga mat, även i bastun som är min lilla lya.

I veckan har jag i alla fall lyckats med tre riktigt goda middagar - en kväll ugnsstekte jag torskrygg med massor av pepparrot, dill och citron och så lite smör. Kokt potatis till och så tunna haricots verts som fick åka med fisken i formen. Det blev riktigt bra.

En dag fyllde jag kycklingfilé (jag rensar frysen lite) med ädelost och svepte in i en skiva rökt skinka och ugnsstekte det hela, serverat med fransk potatissallad med mycket grov dijonsenap, kapris och sugar snaps.

Och igår gjorde jag köttfärspaj, på köpedeg förvisso men med en god köttfärsröra som assisterade kylskåpsrens, det var bl.a oliver och inlagd paprika i härligheten. Smulad ädelost på var det också.

Nu gäller det alltså att komma i ordning igen, så det är skönt att ni finns här och kan assistera när jag plötsligt inser att jag inte vet hur man gör när man beter sig som folk efter fem veckors ledigt... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 428
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 763
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 121
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Självplock jordgubbar?
  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp