Tjänstledigt för läkarbesök?

Jag vet faktiskt inte hur det ser i avtalen men på min arbetsplats går vi på betald arbetstid och täcker upp för varandra (vi är bara två). Om inte annat så har vi ingen riktig lunch utan vi har telefontid 7-16 så behöver vi gå iväg på lunch måste vi täcka upp för varandra så om inte annat jämnar det väl ut sig (till vår nackdel)

Edit:
Det här gäller alltså kortare grejer som tar på sin höjd en timme. Jag har aldrig behövt vara borta en hel eller halv dag pga sjukbesök men i så fal hade jag nog hört med chefen om hur det ska lösas.
 
Jag vet inte vad som gäller formellt hos oss men jag brukar använda min flextid om jag ska på ngt vårdbesök.
 
Jag får gå på läkarbesök och tandläkare på arbetstid utan löneavdrag. Men försöker i möjligast mån få efter arbetstid.
 
När jag jobbade statligt fick man gå till läkarbesök och rehab på arbetstid men inte tandläkare. Däremot drog man av restiden på flexen vilket var rimligt men frustrerande när besöket tog en timme och pendling två.
 
Tänkte att jag skulle fråga om hur vanligt det är att man måste ta tjänstledigt för besök i vården på era arbetsplatser?

Jag är ju arbetslös nu, efter ett halvårs tjänst. Förr gången jag var arbetslös räknade a-kassan att jag bara arbetat 38 % eftersom jag varit tjänstledig för besök i vården i så storomfattning. Jag har också varit tjänstledig för politiska uppdrag. Eftersom jag började en period förra gången fortsätter nu de dagar jag har kvar från den tiden. Med de gamla villkoren.

Nuvarande A-kassa säger att politiska uppdrag ska redovisas som arbete. Det tackar jag för :)

Det suger dock att jag får låg ersättning pga att jag varit sjuk.

Inför framtiiden... Hur har ni det? Kan ni få jobba in tid för besök i vården eller göra det på arbetstid?
Eller är det faktiskt vanligt att behöva ta tjänstledigt utan lön för det?

Vi måste ta kompledigt för besök hos vården.
 
Tänkte att jag skulle fråga om hur vanligt det är att man måste ta tjänstledigt för besök i vården på era arbetsplatser?

Jag är ju arbetslös nu, efter ett halvårs tjänst. Förr gången jag var arbetslös räknade a-kassan att jag bara arbetat 38 % eftersom jag varit tjänstledig för besök i vården i så storomfattning. Jag har också varit tjänstledig för politiska uppdrag. Eftersom jag började en period förra gången fortsätter nu de dagar jag har kvar från den tiden. Med de gamla villkoren.

Nuvarande A-kassa säger att politiska uppdrag ska redovisas som arbete. Det tackar jag för :)

Det suger dock att jag får låg ersättning pga att jag varit sjuk.

Inför framtiiden... Hur har ni det? Kan ni få jobba in tid för besök i vården eller göra det på arbetstid?
Eller är det faktiskt vanligt att behöva ta tjänstledigt utan lön för det?

Nu jobbar jag privat, men vi får gå till läkaren ett visst antal gånger per år och en viss tid typ 1h per gång, som vi får sätta upp tid för som arbetstid. Jobbar som konsult så reggar all tid på olika uppdrag eller kontoret/utbildning osv.
 
Jag går på arbetstid. Tror inte att vi har några riktlinjer för det, men behöver jag jobba lite längre den dagen så sätter jag ju inte upp övertid.

Jag gjorde likadant på mitt jobb (som jag är tjänstledig ifrån), vi fick ”permission” för läkarbesök, dvs vanlig lön.
 
Planerade besök har vi som regel att de i möjligaste mån ska planeras in så att de inte krockar med arbete. För oss hos arbetsgivaren som har flex går det alldeles utmärkt att använda sig av den eller komptid, men de som har fasta arbetstider får ta obetald ledighet (eller kolla möjligheten att ta komptid i det specifika fallet) om de måste gå på arbetstid.

Akuta läkarbesök, upp till tre besök hos barnmorska som inte kan planeras på annan tid samt besök hos företagshälsovården får däremot göras på arbetstid.
 
Vi har förtroendetid så jag får gå när det behövs, men försöker att lägga alla sådana tider så tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen som möjligt, för att slippa vara borta för mycket (och slippa åka fram och tillbaka förstås).
 
Jag är statligt anställd,
Vi får gå på läkarbesök på betald tid, och jobbet betalar dessutom en del av patientavgiften.
 
Tänkte att jag skulle fråga om hur vanligt det är att man måste ta tjänstledigt för besök i vården på era arbetsplatser?

Jag är ju arbetslös nu, efter ett halvårs tjänst. Förr gången jag var arbetslös räknade a-kassan att jag bara arbetat 38 % eftersom jag varit tjänstledig för besök i vården i så storomfattning. Jag har också varit tjänstledig för politiska uppdrag. Eftersom jag började en period förra gången fortsätter nu de dagar jag har kvar från den tiden. Med de gamla villkoren.

Nuvarande A-kassa säger att politiska uppdrag ska redovisas som arbete. Det tackar jag för :)

Det suger dock att jag får låg ersättning pga att jag varit sjuk.

Inför framtiiden... Hur har ni det? Kan ni få jobba in tid för besök i vården eller göra det på arbetstid?
Eller är det faktiskt vanligt att behöva ta tjänstledigt utan lön för det?

Flex, komp, atk eller liknande. Eller obetalt ledig. Skulle aldrig gå med på tjänstledigt i och med påverkan på sgi.
Men jag kan ju boka om ev möten osv, svårare om man kör buss.
 
Tänkte att jag skulle fråga om hur vanligt det är att man måste ta tjänstledigt för besök i vården på era arbetsplatser?

Jag är ju arbetslös nu, efter ett halvårs tjänst. Förr gången jag var arbetslös räknade a-kassan att jag bara arbetat 38 % eftersom jag varit tjänstledig för besök i vården i så storomfattning. Jag har också varit tjänstledig för politiska uppdrag. Eftersom jag började en period förra gången fortsätter nu de dagar jag har kvar från den tiden. Med de gamla villkoren.

Nuvarande A-kassa säger att politiska uppdrag ska redovisas som arbete. Det tackar jag för :)

Det suger dock att jag får låg ersättning pga att jag varit sjuk.

Inför framtiiden... Hur har ni det? Kan ni få jobba in tid för besök i vården eller göra det på arbetstid?
Eller är det faktiskt vanligt att behöva ta tjänstledigt utan lön för det?
Men om man ägnar 62% av sin arbetstid till sjukbesök så känns det som om man borde vara sjukskriven inte tjänstledig?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
744
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 569
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 021
Skola & Jobb Jag har lite krångel med A-kassan, och eftersom jag fick mycket bra input härifrån på min förra tråd i samma ämne frågar jag igen. Lär...
Svar
12
· Visningar
1 699
Senast: Smulu
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp