Tjära, var och pris??

caradan

Trådstartare
Har börjat fundera på att måla i mitt stall som nu är träfärgat inuti och alldeles tuggvänligt och har funderingar på att måla boxarna med tjära.

Men vanlig Ekol hovtjära blir hutlöst dyrt att måla med, måste finnas i större hinkar?

Är det farligt för hästar med vanlig tjära??
Någon som vet vad det kostar??
 
man tjärar väl båtar? Fråga i en vanlig färghandel, om de inte har själva så vet de garanterat var man kan köpa
 
Vanlig tjaara aar inte farlig foor haastar, vi brukar anvaanda det ibland naar haasten har lite halv uppbloot straale(paa gaang med straalroota), tjaaran torkar ur straalrootan. Eftersom man kan ha det pa hovarna borde maan ju kunna maala stallet med det.

Det finns billig tjaara att koopa i maalar butiker - koop en naturlig utan tillsattser
 
dessutom borde ju tjaara vara baattre foor haastarna aan maalarfaarg
 
Man tjärar fortfarande vissa hus av historiskt värde, prtar osv. Prata med färghandeln. Jag vet inte hur det blir att tjära inomhus, slottsporten i min hemstad tjäras då och då (vart 10:de år kanske?) och blir därefter MYcket kletig länge(månad?två?) innan tjäran går in i trät. Luktar som attan gör det också, även om det är utomhus.

Så tveksamt skulle jag säga, när det inte finns sol att torka upp och värma tjäran heller.

Man kan få en liknande färg av bets, om det är kulören du vill ha.
 
Jag köpte tjära i 5-litershinkar på rusta. Kostade runt 100-lappen har jag för mig.
Man kan göra något som kallas roslagsmahogny (har jag för mig) genom att blanda tjära med något annat. :o Pinsamt, kommer inte ihåg vad. Någon form av "lösningsmedel" typ sprit eller något. Kan kolla upp det om du är intresserad. Då torkar det fortare, är inte alls kletigt på samma vis och blir lite rödaktigt. Jättebra tycker jag :)
 
Jag har använt hovtjära på några plankor för att se resultatet och det blev bra. Det är torrt nu efter 1 vecka, kanske olka slags tjära??
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 325
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 168
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp