Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast -1 kg i veckan, som diskuteras av flera, är ju en extremt stor och troligtvis inte hållbar viktnedgång? Det där är ju verkligen en crash-diet, gjord för (osunt) snabba resultat och där personen oftast går upp allt igen för det är inte hållbart att leva på så lite? Typ en ”pulverdiet”.

En sund viktnedgång brukar ju räknas med 0.25-0,5 kg per vecka, och ca 200-500 kcal underskott/dag. För att det ska vara hållbart så behöver man ju låta det ta tid så man kan få in de nya livsvanorna.
Fast det beror ju helt på vad man har som utgångsläge? Om det innebär att man ska leva på 700 kcal så ja, då blir det lätt osunt. Men folk har ju helt olika underhållsbehov. Mitt underhållsbehov är på ungefär 3000 kcal. Att leva på 2000 kcal blir inte på något sätt automatiskt osunt bara för att jag går ner 1 kg i veckan. Det är troligen den mängden jag kommer äta när jag nått min målvikt för att behålla den. Vågar påstå att det inte är osunt alls för mig att gå ner 1 kg i veckan just nu.

Det sunda eller osunda handlar ju inte om hur mycket man går ner i veckan utan vilka levnadsvanor som krävs för att gå ner.

Senast ändrad:
https://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Det där är helt crazy och räknat ut att jag ska leva på 800 kcal/dag

Jag får en känsla av att det blir helgalet att använda den uträkningen för de kvinnor som är korta och om man samtidigt är lite äldre.

För mig funkar det, jag är 161 cm och med den uträkningen får jag 1763 som basalt behov. 1616 för att minska 0.5 kg i veckan eller 1116 för att minska ett kilo i veckan
Men en vän till mig som är 145 cm lång och äldre än mig fick fram att hon skulle äta 900 kalorier för att gå ner 0.5 kg i veckan. Jag har testat att skriva in olika siffror i den tabellen och det verkar som den blir knäpp av att man skriver in att man är en kort, äldre kvinna.

Jag får en känsla av att det blir helgalet att använda den uträkningen för de kvinnor som är korta och om man samtidigt är lite äldre.

För mig funkar det, jag är 161 cm och med den uträkningen får jag 1763 som basalt behov. 1616 för att minska 0.5 kg i veckan eller 1116 för att minska ett kilo i veckan
Men en vän till mig som är 145 cm lång och äldre än mig fick fram att hon skulle äta 900 kalorier för att gå ner 0.5 kg i veckan. Jag har testat att skriva in olika siffror i den tabellen och det verkar som den blir knäpp av att man skriver in att man är en kort, äldre kvinna.
För skojs skull skrev jag in i en app att jag ville ha förslag på måltider för att äta 900 kalorier om dagen. Och visst- det kanske går men det låter ju rätt trist i längden. Och då bara gå ner 0.5 kg i veckan för det slitet
Visst- nu äter jag ungefär såhär vissa dagar men... det är vissa dagar då jag inte är så hungrig.. att alltid äta såhär låter inte så kul. Och många skulle säkert må riktigt dåligt av att inte få mer mat.

Så nä---den där sidan som räknar ut hur mkt man ska äta lär inte funka för alla.

Frukost
1 kokt ägg. 1 skiva fullkornsbröd med 1 ostskiva, 1 kopp svart kaffe.

Lunch
100 g kyckling eller tofu. Sallad med bladgrönt, gurka tomat, paprika.
1 msk olivolja

Middag.
Grönsakssoppa med linser eller bönor
1 knäckebröd med hummus

Mellanmål
ett par skivor gurka

Exakt, jag är 153 cm lång och +50 med en extremt liten (icke-existerande) motion. Så ja, 800 finns inte en chans. Att lägga sig på 1000-1100 kcal är görbart men inte mindre än så.

Vad jobbigt det är med middagarna.

Jag upplever att frukost, lunch och mellanmål är enklare att ha bra koll på. Och jag inser att middagen är det största målet och på vardagarna är det det enda målet jag äter med man och barn. Jag vill äta samma mat som dom andra, så kan inte vara så strikt just då.

Men också matlådor till lunch på jobbet, lite knökigt eftersom det ofta baseras på middagen dagen innan.

Vilka är era svåraste och enklaste mål? Har ni några favorit middagar eller mellanmål som är perfekta inom era ramar?

Exakt, jag är 153 cm lång och +50 med en extremt liten (icke-existerande) motion. Så ja, 800 finns inte en chans. Att lägga sig på 1000-1100 kcal är görbart men inte mindre än så.
Ja precis.
Det jag också känner är svårt med att ligga lågt i kalorier är att då kan jag inte delta i de sociala aktiviteter som finns. Jag bor ju själv så för mig är det viktigt.
Så någon gång i veckan brukar jag äta lunch ute med kollegor.
Jag brukar också äta middag med vänner någon gång i veckan och då vill folk gärna ta ett glas vin. Förutom detta brukar jag också fika någon gång i veckan med vänner.
Så bara där är det då tre dagar som man ligger över det dagliga kaloriintaget. Och jag tycker det känns tråkigt att alltid säga till vänner att jag tar bara en slät kopp kaffe medans andra vill ta en bit kladdkaka och aldrig kunna ta ett glas vin.

Så nä... inte så hållbart i längden.
Men jag hör så många olika åsikter om hur mkt man kan äta. Inte ens experterna är ju eniga..

Fast det beror ju helt på vad man har som utgångsläge? Om det innebär att man ska leva på 700 kcal så ja, då blir det lätt osunt. Men folk har ju helt olika underhållsbehov. Mitt underhållsbehov är på ungefär 3000 kcal. Att leva på 2000 kcal blir inte på något sätt automatiskt osunt bara för att jag går ner 1 kg i veckan. Det är troligen den mängden jag kommer äta när jag nått min målvikt för att behålla den. Vågar påstå att det inte är osunt alls för mig att gå ner 1 kg i veckan just nu.

Det sunda eller osunda handlar ju inte om hur mycket man går ner i veckan utan vilka levnadsvanor som krävs för att gå ner.
Håller med, utgångsläget är oftast avgörande och i början av ett kcal-underskott är det ju inte alls ovanligt att gå ner 1- flera kg på så kort tid som en vecka (även om mycket utav det är vattenvikt i början).

Jag menade i de fall där man eftersträvar -1 kg i veckan, och för att nå detta kräver det att man ligger under 1000 kcal/dag. Istället för att lägga sig på ett kaloriunderskott som är lägre, ger långsammare viktnedgång, men är mer hållbart. Jag trodde att det framgick i samband med diskussionen som varit, men ser att jag nog inte var tillräckligt tydlig där/inte tydlig alls.

Så håller med dig i det du skriver :)

Vad jobbigt det är med middagarna.

Jag upplever att frukost, lunch och mellanmål är enklare att ha bra koll på. Och jag inser att middagen är det största målet och på vardagarna är det det enda målet jag äter med man och barn. Jag vill äta samma mat som dom andra, så kan inte vara så strikt just då.

Men också matlådor till lunch på jobbet, lite knökigt eftersom det ofta baseras på middagen dagen innan.

Vilka är era svåraste och enklaste mål? Har ni några favorit middagar eller mellanmål som är perfekta inom era ramar?
Håller med om middag. Matlådan tycker jag är hyfsat enkel att reglera, men middagen är värre. Jag löser det med små portioner. Insåg idag att sonen, 1,5 år, och jag åt lika mycket till middag.

Jag gör ofta vegofärssås, eller en gång i veckan, och sen har jag matlåda den veckan. Samma mat varje dag. Astråkigt! Och tyvärr tror jag det leder till att jag gärna tar lite extra när jag väl får något annat. Men det har också lett till att jag faktiskt är sugen på middag på vardagarna. Och att middagarna blir lite roligare.

Fick tummen ur att ta mig till badhuset idag! Så nu är ett halvårskort inköpt, giltigt för både gym och simning. Känns bra!
Hade som plan att simma 20 längder idag, eftersom jag misstänkte att lederna skulle gnälla. Det gjorde (gör!) de också, men väl i poolen blev det ändå den vanliga kilometern. Otroligt skönt!

Det blev inte sämre av att ev grupp muskliga, tatuerade (brand?)män hade någon form av utbildning/träning samtidigt. Undrar om man kan beställa att de ska ha träning varje gång? Ögongodis är ju inte fel. :angel:🤓😆

Första gången jag körde ett 55 minuters pass på crosstrainern sedan mina lungembolier och atelektaser 👍 Har trampat runt kanske 10 min innan styrketräning hittills men inte ett renodlat konditionspass på lääänge.

Hade noll motstånd på crosstrainern tills det var 6 minuter kvar men jag är glad att jag körde 55 minuter utan att få syrebrist och svimma 😅

Första gången jag körde ett 55 minuters pass på crosstrainern sedan mina lungembolier och atelektaser 👍 Har trampat runt kanske 10 min innan styrketräning hittills men inte ett renodlat konditionspass på lääänge.

Hade noll motstånd på crosstrainern tills det var 6 minuter kvar men jag är glad att jag körde 55 minuter utan att få syrebrist och svimma 😅
Riktigt grymt ju! 💪💪💪

Har inte kört någon träning än den är veckan, coachen som skulle ha måndagspasset blev sjuk och de hittade ingen vikarie.
Sen har det varit möten efter jobbet två kvällar i rad.
Fortfarande gått mina 45 min varje lunch dock. Chefen vill jag är ute en timme men jag kände det blev mer ett stressmoment än det gav något mentalt så jag har lagt upp lite olika rundor och försöker istället förbättra km-tiden, Inte alltid lätt de dagar man får släpa 27 kg hund från kissfläck till kissfläck, men blir ju istället lite styrketräning för armarna :rofl:
I morgon blir det Core-Mobility med bästa E, och på lördag är det cirkelfys igen :banana:

Bytte iallafall entalsiffra på vågen i fredags efter stått och stampat på samma i en evighet kändes det som (diffat några hg upp och ner, och upp och ner igen)
Men backar jag ut och ser på totalkurvan från start kan jag inte klaga, -8 kg sen starten 28/6.
Bara 40 kvar :p🤣

Hade ett så himla bra löppass igår, är så nära 5 km nu! Så peppande, ska bli kul att se hur det går på nästa pass på lördag.

Märker att det är lite triggande att räkna kalorier. Jag vill liksom inte veta att ett Granny Smith-äpple är 78 kalorier. Men nu vet jag det. Kanske för alltid. Upplevde viktväktarna mindre triggande i och med poängen istället.

Jag kan inte sluta att räkna kalorier och väga mig varje dag, trots att jag vet att det inte är sunt. Lite ledsen, trots att jag ätit relativt ok och gått en promenad varje dag står vågen envist stilla. Funderar på att göra något drastiskt bara för att komma ner och sedan äta så mycket att jag inte går upp igen, typ. Men, jag har ingen större lust att leva på 800 kcal i en vecka. Vet inte ens om det går.

Jag funderar faktiskt på att äta ett paket snabbnudlar (550) om dagen plus lite frukt eller körsbärstomater. Inte något att göra mer än en vecka eller så, jag vet.
Jag kan relatera till hur du tänker om att få en "kick" genom att drastiskt dra ner på kalorierna en period. Tänka att man ska skärpa till sig en gång för alla och sedan blir det mycket lättare att hålla en mer normal kosthållning därefter. Men har det tidigare gånger funkat att gå tillbaka till "verkligheten" efter en sådan period och inte hamna i samma kosthållning som innan?

För mig är det bara möjligt att leva på så få kalorier några dagar - och känna mig duktig - tills det brister och jag äter precis lika mycket som innan (eller mer) och mår sämre för att jag misslyckats. Jag är också en allt eller inget-person men den hårda verkligheten är ju att man måste befinna sig någonstans däremellan, annars är det bara samma mönster om och om igen från ena ytterligheten till den andra.

Jag kan relatera till hur du tänker om att få en "kick" genom att drastiskt dra ner på kalorierna en period. Tänka att man ska skärpa till sig en gång för alla och sedan blir det mycket lättare att hålla en mer normal kosthållning därefter. Men har det tidigare gånger funkat att gå tillbaka till "verkligheten" efter en sådan period och inte hamna i samma kosthållning som innan?

För mig är det bara möjligt att leva på så få kalorier några dagar - och känna mig duktig - tills det brister och jag äter precis lika mycket som innan (eller mer) och mår sämre för att jag misslyckats. Jag är också en allt eller inget-person men den hårda verkligheten är ju att man måste befinna sig någonstans däremellan, annars är det bara samma mönster om och om igen från ena ytterligheten till den andra.

Jag går varken upp eller ner som jag äter idag och det är rimliga portioner. Så även om jag lyckas går ner och sedan går tillbaka till vad jag äter idag så kommer jag antagligen inte gå upp, särskilt mtp den där underliga uträkningssaken så äter jag så jag inte går upp eller ner så ska jag äta 1217 kcal.

Det var bara några filosofiska tankar om hur jag ska gå ner i vikt för att få en 'kick' att fortsätta när vågen envist står stilla. En kortsiktig metod som jag vet inte är hälsosam långsiktigt naturligtvis. Att fasta som många gör är uteslutet pga diabetes det är jag helt medveten om. Men jag kan dra ner på insulinet rejält för att väga upp. Och kraschar det får jag rota fram sorbeten jag har i frysen. Plus att snabbnudlar är snabba kolhydrater så det driver up bs.

Jag vill ha resultat NU och det är så jäkla svårt/omöjligt för mig att inte överäta eller underäta drastiskt på lång sikt. Plus då att mina matvanor är beroende av andra faktorer i mitt liv.
Eller så gör du bättre val om du vill kick-starta med en vlcd. Det finns alternativ att köpa om man vill det, annars är det ju betydligt smartare att lägga de där ca 600 kcal på protein, fett och grönsaker istället för snabba kolhydrater som du sen ska "rädda" med sorbet när det går åt skogen.

Jag går varken upp eller ner som jag äter idag och det är rimliga portioner. Så även om jag lyckas går ner och sedan går tillbaka till vad jag äter idag så kommer jag antagligen inte gå upp, särskilt mtp den där underliga uträkningssaken så äter jag så jag inte går upp eller ner så ska jag äta 1217 kcal.
Jo, du kommer gå upp om du efter viktnedgång går tillbaka till att äta så många kalorier som du stod still i vikt på vid en högre vikt. Var kaloribalans ligger ändras när vikten ändras.

Vill påpeka att jag såklart inte kan tala för vad som är bra för dig eller inte. Eller vad som är rimligt eller inte. Det finns ju en rad av dieter som folk kör för snabb viktnedgång som enligt många funkar bra.
Men jag delar gärna min erfarenhet av att ha ett liknande tankesätt så som du beskrivit det. Jag vet inte, någon kanske kan ha utbyte av det 🙂

Personligen har jag tagit det ganska hårt av att se drastiska och snabba resultat med mycket lågt kaloriintag för att sedan gå tillbaka till samma ätande igen pga. mående eller annat.
Det har för mig känts väldigt ovärt att plåga mig hungrig, för att sedan inse att jag inte har verktygen för att lägga kosten på en nivå mittemellan sen, och hamna där jag var från början. Har mest gett mig själv omöjliga förutsättningar och dåliga erfarenheter liksom.
Om jag har ett visst BMR från början och går ner i vikt, så behöver jag ju klara av att äta annorlunda än innan viktnedgången då BMR har blivit lägre.

Om det funkar bra att äta så att du varken går upp eller ner, vad är det som talar emot att äta mer än 500 kcal men mindre än 1217 kcal (eller vad som är ditt BMR)?
Är det endast att tidsperspektivet blir för långt? Inte "allt eller inget"-tänket?
Är det något särskilt som gör nudlar extra bra och inte även något protein eller fett?
Har du varit viktstabil och hållt nuvarande kost länge så att det känns tryggt? Mycket bra jobbat tycker jag som inte är så viktstabil! 😊

Ser faktiskt fram emot gymmet imorgon 😱😂 Maten har hittills gått både bra och dåligt, blandade skurar!

Märkt att jag verkligen behöver frukost när jag tränar på förmiddagen för att göra bättre val till lunch men det tar emot. Ikväll har jag skrivit en lista över alternativ, så får jag välja det minst äckliga för dagen 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka