Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är fortfarande lite besviken på att jag inte längre har dietiststöd (inte för att det var mycket stöd, men det kunde ju varit).

Har i veckan ätit tårta, glass, godis, två stora bullar, chips. Ställde mig på vågen med låga förhoppningar och poff! -1,5 kg från förra veckan.

Vore kul att veta varför.

Händer mig rätt ofta också! Hade en vecka där jag levde på snabbmat, chips och godis och gick ner 2 kg. 😅 Kroppen är så himla konstig ibland.

Precis samma brukar hända mig. När det var halloween och jag köpte godis till ungar som aldrig kom och därför moffade något vidrigt så gick jag ner 1/2 kg. Sedan veckan efter gick jag upp igen. Nu har jag ju varit i Göteborg och frossat och ´plötsligt har jag gått ner lite igen. Kroppar!

Jag brukar räkna med ca en veckas fördröjning innan det visar på vågen vad jag har stoppat i mig. Men håller med, ibland går man ner när man borde gå upp och vice versa.
För mig tar det ofta lite tid dvs även om jag äter bra denna veckan så kan det dröja någon vecka ibland mer innan det syns på vågen. Så kroppen funkar inte som en exakt klocka utan den gör också lite som den vill.

Sitter och kämpar med socker/fruktsuget just nu. Det blir så lätt, äsch ett till äpple är ingenting. Jo, när man ätit nästan ett kg blir det en hel del kalorier. Jag har funderat på att säga, 5 äpplen, inte mer per dag. Sedan beror det naturligtvis storleken på äpplen som kan skilja sig åt väsentligt. Kanske koka te? Jag har lite olika frukt téer så det skulle kanske kunna dämpa suget.

Nu måste jag verkligen skärpa mig igen.
Mjölk i teet om du tål det? Det är kanske inte så gott men kan dämpa.

Jag är lite sur på kroppen faktiskt. Väger mig varje dag och trots att jag skött mig helt enligt plan denna veckan så har jag inte gått ner ett enda hekto, snarare tvärt om 🫠 Sjukt omotiverande
Fokusera på NonScaleVictorys, för jag lovar du säkert har såna.

Ibland kan jag tycka min -14 kg sen juni är för långsamt och jag ser inte nån skillnad kroppsmässigt.
Men jag kan numera vira om mig ett normalstort badlakan utan att det glipar 20 cm. Så något har ju helt uppenbart hänt

Det finns laktosfri mjölk så det borde inte vara ett problem?

Jag fixar inte att dricka några mjölkprodukter det sitter i sedan en barn/ungdomsålder med massa mjölkprodukter och därefter magont och gasig innan det upptäcktes att jag är laktosintolerant. Nu hinkar jag i mig te och hoppas att det ska fylla magen.

ETT bröd bara? Tveksamt om det räknas som lunch, tänker jag? Men du ska väl äta middag idag också?

Ja absolut, jag är inne på sluttampen med min lammfiol. Sedan blir det inte lamm på någon vecka eller så (minst). Jag gjorde ju faktiskt också ett uppehåll på två dagar när jag var i Göteborg och åt på grekisk restaurang, sedan ljuvlig hotellfrukost :d och sushi innan tåget gick i tisdags.

Ibland kan jag tycka min -14 kg sen juni är för långsamt och jag ser inte nån skillnad kroppsmässigt.
Men jag kan numera vira om mig ett normalstort badlakan utan att det glipar 20 cm. Så något har ju helt uppenbart hänt
Wow, det är ju superbra ju 👏
:heart

Fokusera på NonScaleVictorys, för jag lovar du säkert har såna.

Jo absolut! Mest frustrerande att jag vet att jag brukar gå ner när jag håller mina vanor såhär, frustrerande när jag helt plötsligt denna veckan inte gör det bara.

Och bra jobbat!

Nu har jag jobbat två nätter och lyckats hålla kalorierna.. Har fortfarande inte tagit mig till gymmet, vill känna att jag är helt återställd först och inte förhasta mig 😅.

Idag blev det hemmalagad hamburgare till middag med coleslaw, jättegott och mättande 😍..

Lördag idag och unnade mig extra gott idag. Pizza på leba bröd och sen ost och kex till filmen vi kollade på. Drog över men inte så himla mycket eftersom lunchen bestod av en banan och en proteinbar (var iväg)...

Imorgon blir utmaningen då jag kommer åka och tävla med hundarna och vara iväg.. Ska försöka ta med mig ätbart så man inte äter skräp.

Däremot skulle jag verkligen vilja ha skogaholms limpa eller baguette med bregott. Och medvurst med gurka.

Jag tycker du allvarligt ska fundera på att köra två veckor utan snabba kolhydrater och fruktos.. Både för att du verkar besatt (alltså vem äter kilovis med äpplen och körsbärstomater?) och med tanke på din diabetes.
Byt ut mot långsamma kolhydrater, fibrer och fullkorn och bry dig inte om kalorierna för det känns som om du behöver bryta ditt mönster.

Nu senast jag började om (igen) började jag med att utesluta snabba kolhydrater och drog ner på dem överlag och fokuserade på att få i mig mer protein. Jag åt inte superdåligt innan men jag var konstant sugen på kolhydrater vilket är jobbigt. När jag uteslutit dem i en vecka försvann suget, nu har jag inget sug alls efter snabba kolhydrater och då blir det otroligt mycket lättare att fixa maten utan ett konstant sug. Nu kan jag äta lite snabba kolhydrater ibland men jag ser till att hålla det till nån gång i veckan så jag slipper få cravings efter det igen.
Dessutom håller jag mig mättare nu på mindre mängd mat än innan. Visst är det lite halvtråkigt att utesluta bröd, pasta mm ur kosten men det inte så att det är förbjudet men jag äter det inte längre på regelbunden basis då jag upplever att jag blir otroligt mycket hungrigare och sugen än när jag håller mig till långsamma, fiberika kolhydratskällor.

Jag tycker du allvarligt ska fundera på att köra två veckor utan snabba kolhydrater och fruktos.. Både för att du verkar besatt (alltså vem äter kilovis med äpplen och körsbärstomater?) och med tanke på din diabetes.
Byt ut mot långsamma kolhydrater, fibrer och fullkorn och bry dig inte om kalorierna för det känns som om du behöver bryta ditt mönster.

Nu senast jag började om (igen) började jag med att utesluta snabba kolhydrater och drog ner på dem överlag och fokuserade på att få i mig mer protein. Jag åt inte superdåligt innan men jag var konstant sugen på kolhydrater vilket är jobbigt. När jag uteslutit dem i en vecka försvann suget, nu har jag inget sug alls efter snabba kolhydrater och då blir det otroligt mycket lättare att fixa maten utan ett konstant sug. Nu kan jag äta lite snabba kolhydrater ibland men jag ser till att hålla det till nån gång i veckan så jag slipper få cravings efter det igen.
Dessutom håller jag mig mättare nu på mindre mängd mat än innan. Visst är det lite halvtråkigt att utesluta bröd, pasta mm ur kosten men det inte så att det är förbjudet men jag äter det inte längre på regelbunden basis då jag upplever att jag blir otroligt mycket hungrigare och sugen än när jag håller mig till långsamma, fiberika kolhydratskällor.

Jag äter öht inga snabba kolhydrater, pasta, bröd, ris eller liknande. Inte ens potatis. Jag äter protein (just igår kyckling i ugn), tomater, rödlök och äpplen. Det var antagligen Göteborg som satte fart på suget igen när jag åt bröd och potatis. Sedan var jag riktigt nere och då blir det lätt 'comfort food' eller drömmen om comfort food snarare.

I bättre nyheter, jag har gått ner 1 kg sedan igår. Det där kilot jag verkar jojoja mellan beroende på vilken dag. Målet är att gå ner ett kg (till att börja med) från jojoa kg. Det skulle innebära att jag bytte första siffra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare