Tjockistråden 4

Jag känner mig så irriterad idag! Jag har en vän som gärna lägger sig i vad jag får och inte får äta. Hon vill inte äta socker alls, och tycker därför att jag inte heller ska göra det. Med socker innebär det även naturligt socker som i t.ex. frukt och morötter. Så idag vid skollunchen talade hon om för mig att sluta äta morötter för det "innehåller bara socker", att jag istället ska äta mig mätt på den varma maten som idag var rött kött.

Jag får dock i mig en del protein redan, och fokuserar därför på grönsaker under lunchen.

Är jag knäpp som tycker att morötter är helt okej att äta och inte innehåller "enbart socker"?
Banan "får" jag inte heller äta, men clementiner går bra.

Jag känner mig så irriterad idag! Jag har en vän som gärna lägger sig i vad jag får och inte får äta. Hon vill inte äta socker alls, och tycker därför att jag inte heller ska göra det. Med socker innebär det även naturligt socker som i t.ex. frukt och morötter. Så idag vid skollunchen talade hon om för mig att sluta äta morötter för det "innehåller bara socker", att jag istället ska äta mig mätt på den varma maten som idag var rött kött.

Jag får dock i mig en del protein redan, och fokuserar därför på grönsaker under lunchen.

Är jag knäpp som tycker att morötter är helt okej att äta och inte innehåller "enbart socker"?

En bra kost är balanserad och varierad, det inte alls "bara socker". I morötter har man bra med fibrer, vitaminer mm. Jag ser inte logiken i att clementin skulle var bättre?
Typ all frukt och grönt är bra så länge man inte överäter av det, det bästa är att äta en variation så man får i sig olika vitaminer och mineraler samt fibrer som är otroligt bra för maghälsan.

Klart det är okej att äta morötter! Däremot inte okej att andra ska lägga sig i vad man äter

Morötter är min superhjälte. Mättar, så jag äter lagom och toppen som utfyllnad. Äter dem hela och gnager, gillar inte rivna morötter. Ät vad tusan DU vill och det som funkar för dig. Så länge du inte mumsar 2 kilo om dagen så ser jag inget problem.

Idag blev det kycklingkebab till middag, ris och ajvar. Massa gurka, paprika och lök. Snabbt och enkelt. Kryddade upp riset ordentligt.

Lunchen var en katastrof i bemärkelsen för lite, men kavlis flatbröd är supergoda och lagom för mig.

Men om jag inte kan sluta äta äpplen så är en del av lösningen att göra proteinet så kalorisnålt som möjligt så jag kan äta ett extra äpple. Till syvende och sist handlar det ju om kalorier in/kalorier ut

Att äta tex. ett KILO tomater eller äpplen som avslutning på en middag är ju ett ganska bra bevis på att något inte står helt rätt till. VAD du missbrukar och vikten i sig är nog inte problemet utan du måste ju få rätt stöd och på något sätt komma till insikt till vad ditt missbruk grundar sig i och jobba med det. Har fått känslan att du går runt med mycket oro - kan det ta sig uttryck i ditt matmissbruk?
Medveten om att ovanstående troligen inte ger någon avsedd effekt, men det är svårt att se alla dina inlägg i ständig rundgång. Var rädd om dig!

Har skött mig hela veckan trots katastrofsömn, 10 timmar totalt på fyra dygn :wtf: extra dåligt eftersom jag var vaken ett helt dygn när jobbade första natten av tre..
Snittat 1750 kcal och fått in två pass träning, planen är att åka och träna imorgon när jag sovit ikapp lite.

I helgen blir det troligen lite högre kaloriintag då jag ska på både adventsfika och vara borta heldag på tävling men ska försöka se till att inte gå helt bananas.

Bakat idag igen, nytt försök till "protein-chokladkaka" där jag justerat receptet lite. Tror dock de skulle varit en liten stund längre i ugnen men vi får se. Har lagt till lite banan och jordnötsmör i orginalreceptet och hoppas att bananen ska ge lite mer sötma och jordnötsmöret lite fyllighet..

Vi får väl se ikväll hur det smakar :D.

20251128_132810.webp

Maken lagar kyckling filé med palsternackspure och ugnsbakad spetskål till middag. Så nyttigt och gott 🥰.

Går lätt att googla lite ren fakta som du kan bolla tillbaka: 100 gram morot innehåller ca 5 g socker. 100 g clementin innehåller ca 9 gram socker.... Morötter innehåller mer fibrer som mättar bättre, dvs. man äter naturligt mindre mängd morötter än clementiner...

Köpt nytt batteri till badrumsvågen iallafall. Är så omotiverad just nu. Gått ner 12 kg i år vilket absolut är en del men jag hade ju egentligen hoppats på minst det dubbla. Lägger resten i spoiler för att det är allmänt deppig statistik etc så får ni själva välja om ni vill läsa och svara
Men det är ju få som gör en större viktresa, lyckas gå ner mycket i vikt och sedan hålla det. Väldigt få, rent statistiskt (iallafall utan hjälpmedel såsom läkemedel och operation). Hur gör ni för att hålla modet uppe och tänka att ni ändå kommer vara en av de som lyckas? 😥

Köpt nytt batteri till badrumsvågen iallafall. Är så omotiverad just nu. Gått ner 12 kg i år vilket absolut är en del men jag hade ju egentligen hoppats på minst det dubbla. Lägger resten i spoiler för att det är allmänt deppig statistik etc så får ni själva välja om ni vill läsa och svara
Men det är ju få som gör en större viktresa, lyckas gå ner mycket i vikt och sedan hålla det. Väldigt få, rent statistiskt (iallafall utan hjälpmedel såsom läkemedel och operation). Hur gör ni för att hålla modet uppe och tänka att ni ändå kommer vara en av de som lyckas? 😥
Jag skriver normalt sett inte i den här tråden men jag kämpar också med stor övervikt och att försöka gå ner i vikt.
Istället för att fokusera på att gå ner snabbt gör jag små förändringar som jag kan fortsätta leva med resten av livet.
Till exempel har jag slutat med honung i te, bytt vanlig ketchup till osötad, havregryn i filen istället för flingor osv. Det gör mer skillnad än man tror.

Jag har varit inne i en svacka i typ 1-2 veckor och har såklart gått upp i vikt, +1,5 kg. Typ inte matplanerat alls, inga proteinmåltider, massa sött och snacks.
Det har varit väldigt stort fokus på att sitta vid datorn, 10-12 timmar dag och bara sova 5 timmar.

Såå... en förändring behöver ske. Idag ska jag ha fokus på proteinmåltider. Jag ska skriva ner en massa recept också så jag har det nära till hands. Handla på mig lite bars och mer frukt. Och ta mig tid att laga mat för veckan.

Och röra på mig mer, generellt.

Är fortfarande nöjd med Eatit. Kan skriva när som helst och får svar nästan direkt, behöver inte vänta tills nästa inplanerade återkoppling.
Fick moduler lagom till jul att reflektera över och sätta upp mål.

Ligger envist kvar på exakt samma vikt, suck. Däremot(?) så verkar min mage säckat ihop lite, vet inte om de är äpplena eller tomaterna. Vilket naturligtvis gör att jag äter mindre. Jag minstänker att det är tomaterna eftersom de är syrligare än äpplen.

Är fortfarande nöjd med Eatit. Kan skriva när som helst och får svar nästan direkt, behöver inte vänta tills nästa inplanerade återkoppling.
Fick moduler lagom till jul att reflektera över och sätta upp mål.
Kul att Eatit funkar för dig! Jag är fortfarande sur att inte "fick" fortsätta bara för att jag var stressad. Det har dessutom avskräckt mig från att ta hjälp av dietist igen, för maken till värdelös hjälp..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hur parkerar ni?
Tillbaka