Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpt nytt batteri till badrumsvågen iallafall. Är så omotiverad just nu. Gått ner 12 kg i år vilket absolut är en del men jag hade ju egentligen hoppats på minst det dubbla. Lägger resten i spoiler för att det är allmänt deppig statistik etc så får ni själva välja om ni vill läsa och svara
Men det är ju få som gör en större viktresa, lyckas gå ner mycket i vikt och sedan hålla det. Väldigt få, rent statistiskt (iallafall utan hjälpmedel såsom läkemedel och operation). Hur gör ni för att hålla modet uppe och tänka att ni ändå kommer vara en av de som lyckas? 😥

Jag tänker mer i form av livstils förändring än "diet diet"..

Har upptäckt att jag personligen inte kan äta vitt bröd, pasta, sötade produkter utan att överäta och bli mer sugen. Det betyder inte att de är förbjudna men det inget jag äter till dagligdags eftersom jag vet att det inte fungerar för mig utan att hamna i en cirkel av överätande.

Nu när jag äter mest fullkorn, försöker hålla ett bra protein intag och fyller ut med grönsaker så har portionerna också blivit mindre. För att jag är mätt och blir mätt fortare helt enkelt. Det är ju bara att acceptera att det såhär min kosthållning behöver se ut framöver om jag ska lyckas.

Min viktkurva är som ett ekg har jag insett. Nu när jag har mindre att tappa är det mer svaj på kurvan jämfört med innan. Jag märker också att mina sociala grejer påverkar, det är svårt att äta rätt när man är social eller går ut och äter. Men, på det hela är jag satans duktig så jag får leva med det, men känner ju att det är jobbigt när jag vet att jag överskrider satta kalorimål. Tyvärr är kaloriräkning det som funkar för mig.

Jag har "fastnat" på en vikt som jag inte trivs med. Mer än jag någonsin vägt.
Rör på mig ganska bra 3-4 timmar per dag 5 dagar i veckan. Och gymmet är från och till.
Det jag dock gör är att jag äter godis, snacks, fika VARJE dag.
Det slutar nu. Jag får äta något, med måtta fredag och lördag sen räcker det.

Vill gå ner 15 kg

Om jag sköter gym 2-3 dagar i veckan och inte äter dessa mängder onyttiga saker tror jag de är görbart

Jag har haft några veckor där jag tappat det helt. Har inte ätit en maträtt på länge, bara massa krafs. Träningen som fasas ut till vanligt gym har inte blivit av alls. Gått upp 2 kg

Väntar på bättre tider men det är ju något man skapar själv tydligen 😅🙄

Motivationen svajar ihop med måendet men det ska jag ju inte "tillåta" såklart. Det är bara så mycket lättare att göra bättre val när man ser lite ljusare på framtiden

Igår preppade jag mat för veckan och idag har jag ätit vettig lunch åtminstone

Helgen kom och gick. Det blev inga större utsvävningar heller, dels för att jag tog med mig eget fika på adventsminglet, saffrans-proteinmuffinsen blev helt acceptabla att äta och bra macros :). En sån innehåller 21 gram protein, 14 gram kolhydrater och 7,5 gram fett (220 kcal). Man kan ju hävda att en vanlig muffins också funkar men problemet är att hejda sig vid en :o..
Igår åt vi på chopchop på vägen hem, jag kunde inte låta bli utan tog ett combo-meal med både bamboo beef och orange chicken.. Det sistnämnda var sååå sött (och gott), det ju typ som att äta godis.. Jag orkade inte ens äta allt, åt en bråkdel av riset och fick hjälp av maken som snodde en del av kycklingen. Så igår drog jag över en del men inte mer än att jag hamnade på +- noll i förhållande till mitt BMR.

Idag blir det åter nattjobb så har försökt sova på dagen. Tror jag försöker komma iväg till gymmet imorgon..

Vikten? Tja, sist jag vägde mig hade jag gått ner de där 1,5 kilona jag gick upp och några hekto till. Misstänker att december månad kan bli en månad man får vara glad om man ligger still och inte går upp..

Dumplings med anka och grönsaker. Gjorde pot stickers med spetskjol, så himla gott. Crispy chili, soya och festen var ett faktum. Bonus: mindre onyttigt än väntat och välbehövligt efter dag med jobb, tandläkare (inga hål, mest beröm, lycka!) och lämna bilen på service. Jag som hade tänkt köpa en köksassistent😂
Det får nog vänta lite.

Imorse hade vågen skuttat ner ett kilo, tacksamt.

Bakade två omgångar till av protein muffins, choklad och saffran och nu börjar jag få till ett recept som är helt acceptabelt substitut.
Tänker att jag fryser in samt att det lätt och smidigt att ta med sig och äta på stående fot istället för proteinbars som annars är nödlösningen. Idag har jag tex hundträning x 2 och kommer vara iväg hemifrån åtta timmar. På lördag har jag tävling med hundarna som också troligen blir heldag..
Fördelen är att de var sig behöver värmas på eller förvaras kallt utan bara är att ta med 😅.

Snart blir det promenad med sagda hundar och därefter gymmet är planen 🙂.

20251125_090902.webp

Imorse hade vågen skuttat ner ett kilo, tacksamt.

Bakade två omgångar till av protein muffins, choklad och saffran och nu börjar jag få till ett recept som är helt acceptabelt substitut.
Tänker att jag fryser in samt att det lätt och smidigt att ta med sig och äta på stående fot istället för proteinbars som annars är nödlösningen. Idag har jag tex hundträning x 2 och kommer vara iväg hemifrån åtta timmar. På lördag har jag tävling med hundarna som också troligen blir heldag..
Fördelen är att de var sig behöver värmas på eller förvaras kallt utan bara är att ta med 😅.

Snart blir det promenad med sagda hundar och därefter gymmet är planen 🙂.

Visa bifogad fil 177797
Recept på proteinmuffins? 😊

Recept på proteinmuffins? 😊

Saffran:
1,5 dl minikeso
0,5 dl vaniljkvarg
4 ägg
1 msk honung
riven apelsinskal (efter smak) och lite av apelsinsaften (ca 3 matskedar)
1 gram saffran

Kör med mixer för att få slät smet på ovanstående

4 msk stevia
125 g vanilj whey (proteinpulver)
1 tsk bakpulver
4 msk riven kokos

Toppa om du vill med lite kanderade apelsinskal

Blanda ihop och rör sen ner i den blöta smeten till en jämn smet. Smaka av här om du törs för att se om du vill ha i mer sött. Jag har även haft i två matskedar sockerfri coffey suryp för det svårt att få sötman men man kan lägga till lite mer stevia eller honung.

Dela upp i 6 formar och kör i 175 grader i ugnen i ca 15-20 minuter. Det är svårt med gräddningen, de går jättefort från ogräddade till för torra.. Så pass på dem :p.

Macros ungefär: 22 gr protein, 15 g kolhydrater och 7,5 g fett och 220kcal per muffins

20251129_123520.webp

Chokladmuffins:

200g minikeso
4 ägg
0,5 banan
1 msk honung
2 msk jordnötsmör
2-3 msk kakao

Mixa med mixer ovanstående till en slät smet

100g whey chokladsmak
4 msk stevia
1 tsk bakpulver

Rör ihop och blanda sen i den blöta smeten. Jag har även tillsatt lite sockerfri coffey suryp salted caramel för mer sötma. Men man kan lägga till lite arraksmak, en skvätt kaffe eller apelsin för smaksättning. Toppa med nån liten chokladknapp om man vill.

Dela upp i sex formar och in i ugnen på 175 grader i ca 15-20 minuter. Precis som de andra så är gräddningstiden lurig och det lätt att få dem för torra.

Macros ungefär: 24 g protein, 9 g fett och 17 g kolhydrater ca 250 kcal per muffins

Chokladmuffins:

200g minikeso
4 ägg
0,5 banan
1 msk honung
2 msk jordnötsmör
2-3 msk kakao

Mixa med mixer ovanstående till en slät smet

100g whey chokladsmak
4 msk stevia
1 tsk bakpulver

Rör ihop och blanda sen i den blöta smeten. Jag har även tillsatt lite sockerfri coffey suryp salted caramel för mer sötma. Men man kan lägga till lite arraksmak, en skvätt kaffe eller apelsin för smaksättning. Toppa med nån liten chokladknapp om man vill.

Dela upp i sex formar och in i ugnen på 175 grader i ca 15-20 minuter. Precis som de andra så är gräddningstiden lurig och det lätt att få dem för torra.

Macros ungefär: 24 g protein, 9 g fett och 17 g kolhydrater ca 250 kcal per muffins
Funderar på om det går använda Whey salted caramell som smaksättare istället för choklad?

Whoppee nere på ny förstasiffra även om jag vet att det är bara det vanliga diffande dag för dag. Men kändes ändå bra. Om jag nu kunde komma ner ett kilo stadigt dvs, diffande mellan ska fortfarande ligga under den övre förstasiffran - om någon hänger med i mitt resonemang.

Pajade ryggen på gymmet för två veckor sedan. Har sedan dess varit väldigt stillasittande och roat mig med att tröstäta mackor, chips och godis. Så jävla rimligt. :banghead::rage::meh:

Ställde mig på vågen i morse för första gången på ett par veckor. Den visade -0,4kg sedan sist. Det är ju orimligt?! Med min kost borde det ha varit plus helt klart. 🙈🤔

Jag har ätit bullar dagligen sen i onsdags😂
Nu får jag skärpa mig känner jag. Inte gått upp eftersom jag byter ut mat mot bulle men det är ju en i längden kass strategi. 10 kilo kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat