Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ett tag sen jag skrev nu, och det är väl för att det flyter på.

Jag är förkyld och har dessutom bältros, så jag har inte sprungit på över en vecka. Livrädd för att tappa minsta lilla framsteg, min löpning känns så skör på något sätt. Sen är jag lite rädd för att inte lyckas hålla igång över vintern. Jag tycker att det är obehagligt att springa när det är för kallt, luftrören bara väser. Sen att springa ute i mörker efter jobbet… jag skäms lite för att erkänna det, men jag vågar inte. Min bostadsrättsförening har ett gym med två rejäla löpband, men båda är trasiga och han som är ansvarig verkar vara en segpropp. Aldrig sprungit på löpband, verkar svårt?

Med maten går det bra på vardagarna. Helgerna ballar rätt ur. Jag har vägdag på lördagar och efter vägningen är det som att jag inte orkar hålla ihop längre. Plus att vara hemma med familjen försvårar. Men jag har en tanke om att försöka tänka på söndagar som vardagar och ge mig själv tillåtelse till utballning på lördagar. Då har jag 6 rediga dagar och en lördag utan regler. Kan ju vara värt att prova?

Började med Lifesum 18/8-25 och på invägning igår hade jag gått ner 6,1 kg.

Jag tänker OFTA på att jag ser framemot mindre bröst. 😅
Ja eller hur!! Det står med på min lista med motivation över varför jag vill gå ner i vikt. Mycket mer praktiskt 😁
Så olika det kan vara ändå! Brösten är det första som försvinner hos mig och jag hade gärna behållt lite av dem i alla fall 😅
Att man inte kan få bestämma det själv 😤🤣
Ja så olika! Jag hoppas att jag har lite bröst kvar när jag gått ner till min målvikt men jag vill ju att en del av dem ska försvinna. Och varför inte först, det vore ju så praktiskt 😅🤣 Men ja, man skulle få välja själv alltså!
Haha för mig så gick jag först ner på låren sen rumpan sen armar sen hals och axlar sen bröst.
jag tror det var därför det tog rptt lång tid innan jag började se det själv på kroppen dvs först efter 25 kg.
Magen är skum. Ja jag går ner på del men det som hänt är att jag inte går ner jämt på magen utan har fått midja men amdrs delar av magen är kvar. Så det innebär att jag fått större bilringar. Så känns inte heller som jag går ner där.
Spännande hur olika det är för alla. Och just det här med att inte själv se någon skillnad är SÅ frustrerande
Jag går ner på låren brösten, och har inte mycket så det vore skönt om de vore kvar. Sist tyvärr är mellangärdet, ryggen och magen och där blir det valkar hur mycket jag än går ner. Deprimerande.
Lite valkar tror jag vi är många som har och kommer ha framöver med, om det är till någon tröst ☺️

Det var ett tag sen jag skrev nu, och det är väl för att det flyter på.

Jag är förkyld och har dessutom bältros, så jag har inte sprungit på över en vecka. Livrädd för att tappa minsta lilla framsteg, min löpning känns så skör på något sätt. Sen är jag lite rädd för att inte lyckas hålla igång över vintern. Jag tycker att det är obehagligt att springa när det är för kallt, luftrören bara väser. Sen att springa ute i mörker efter jobbet… jag skäms lite för att erkänna det, men jag vågar inte. Min bostadsrättsförening har ett gym med två rejäla löpband, men båda är trasiga och han som är ansvarig verkar vara en segpropp. Aldrig sprungit på löpband, verkar svårt?

Med maten går det bra på vardagarna. Helgerna ballar rätt ur. Jag har vägdag på lördagar och efter vägningen är det som att jag inte orkar hålla ihop längre. Plus att vara hemma med familjen försvårar. Men jag har en tanke om att försöka tänka på söndagar som vardagar och ge mig själv tillåtelse till utballning på lördagar. Då har jag 6 rediga dagar och en lördag utan regler. Kan ju vara värt att prova?

Började med Lifesum 18/8-25 och på invägning igår hade jag gått ner 6,1 kg.
Heja! Jag tycker nästan det är enklare att springa på löpband än ute ☺️

Asså fortfarande typ wow över kosten; igår var vi på kalas- såg till att äta lätt lunch före, åt bara lite fika; ett par små lussekatter och pyttelite tårta- så skönt att slippa sockerillamåendet!

Idag minnesgrillning för sambons farfar och på vägen dit var det dags att fylla på med något så tog en propud proteinbar och nöjde mig då där med en (förvisso bratwurst) korv och en liten bit nötkött och en liten bit älgkött- har tidigare lätt ätit mer än så! Smakade en bit morotskaka och grillade två mashmallow, lät bli det andra fikat som också fanns; känns så bra 👏

Hello tråden!
Efter 11 år som tablettbehandladdiabetiker med uppgång och fall precis som alla andra satte jag igång i juli med ett strikt sockerförbud och tackar nej till allt onödigt fika. Ersätter med sockerfritt om jag kan annars avstår jag. Viktnedgången är extremt långsam då jag dessutom är i förklimakteriet men idag är jag jag på- 4 kilo.
Klappar mig själv på axeln.

Kämpa på!

Var hos min läkare idag och hade gått ner 15 kg sedan jag såg hen sist :) Det tråkiga med att ha väldigt stor övervikt är att den viktnedgången inte syns ens :rofl: Men siffrorna på vågen kan ingen ta ifrån mig iaf!

Har bokat in gymintro ikväll eftersom jag har så svårt för att gå in på vanliga gymmet. Då kan någon visa mig var maskiner och utrustning står samt hur jag ställer in maskinerna i alla fall. Ett ångestmoment mindre :laugh::up:

Haft en toppenhelg, således är matintaget för stort. Ny vecka nya tag.

Jag ligger still jämfört med förra vägningen så jag är ändå nöjd. Eftersom jag har en ganska strikt kaloribudget sen i våras känns dagar när jag inte ”sköter mig” som större felsteg än de är. Skillnaden är nog främst lite större intag av mat och att jag druckit vin vilket jag inte gör annars just nu. Men, som tidigare, sociala aktiviteter är viktigare än strikt diet. Jag ska bara hitta den där berömda balansen mellan lagom festligt och frosseri.

Jag fick en svacka och började om i rätt ände för mig (träning). Kom in bra i träningen och började ta tag i maten.. Fokuserat mer på vad jag ska äta istället för vad jag ska undvika. Skalat bort socker och snabba kolhydrater och då försvinner problemet med överätning..
Nu har jag dock legat sjuk sen i tisdags och inte kunnat träna men hållt mig på banan med kosten 😝. Inte jättesvårt när man inte har så stor matlust då man är sjuk..

Var hos min läkare idag och hade gått ner 15 kg sedan jag såg hen sist :) Det tråkiga med att ha väldigt stor övervikt är att den viktnedgången inte syns ens :rofl: Men siffrorna på vågen kan ingen ta ifrån mig iaf!
Ja det är samma för mig. Det dröjde innan jag gått ner ca 25 kg innan jag verkligen såg något själv.
Kanske var det också för att jag först gick ner på ben och sen rumpa och sen axlar armar och sen bröst.
Det är ju svårare att se vad som händer baktill på kroppen. :laugh:
Sen visst- jag märkte på kläder men då jag alltid haft stora kläder och inget tajt så var det inte så uppenbart heller.

Vågen visade lite mer än -5kg sen jag började försöka ta tag i vikten i mitten av september. "Bara" 8kg kvar för att nå min lägsta vikt när jag gick ner 30kg 😝. Sen är väl målet att lyckas gå ner en del till..

Jag var på hälsokontroll förra veckan och alla värden låg bra. Det enda var att blodtrycket låg lite högt, även pulsen var högre än min normala vilopuls om än normalt. Kände själv i bilen dit att jag hade hög puls fast jag försökte slappna av. Sen blev jag jättesjuk på kvällen så frågan är om det på grund av det?
Ska ta om blodtrycket på jobbet när jag går tillfälle och känner att jag är nere i varv.

Har passat på att ta bort koffeinet nu när jag ändå har varit sjuk. Var uppe i ett ganska högt intag innan 😇. Tänker att jag ska försöka hålla det nere, det är lite svårt när man jobbar natt dock 🙈.

Hade möte med dietisten idag. Som jag trodde, jag "får" inte fortsätta hos dem.
Jag kan inte säga att jag är ledsen, det har varit totalt värdelöst och inte det minsta individanpassat. Men besviken, det är jag.
Vad var anledningen att du inte får fortsätta?
Förstår att det känns trist

Oj, vad motiverande det lät :p
Hard truth 🤣 Försöker peppa mig själv genom tanken på att det sker mängder av fysiologiska förändringar inuti kroppen som inte kan ses på utsidan - och som är viktigare för hälsan än att jag ser mindre ut

Men visst hade jag önskat mer konkreta, snabbare resultat utseendemässigt, helt klart 😅

Svårt för mat/ätande just nu men har någon som omtänksamt skäller på mig, det hjälper faktiskt. Tagit mig i kragen och lagat kycklingfilé med grönsaker, svamp och vitlökssås till kvällsmat. Nu är jag proppmätt! 😆

Kommit igång med träningspass hemma igen, med hantlar och kettlebell. Herregud vilken träningsvärk jag fick av att gå upp i vikt på hantlarna. 😅😆

Rörde ihop jättegoda risifruttis, med kvarg, idag också. Har tre burkar till i kylskåpet. Känns bra! I reelen hade de i proteinpulver också, men det har jag inget. Landade ändå på 14g protein/portion, känns väl rimligt. 🙂

Jag sa att jag blev stressad av upplägget och att det inte var individanpassat. Då avslutar vi sa dietisten.
Om jag ska vara ärlig tycker jag det ofta är så dietister säger. De jag träffat har också oftast en mall som man ska följa. Jag har bara träffat en dietist som var lite mer villig att hitta lösningar. Hon sa mer att man får prova sig fram eftersom alla människor behöver olika mycket mat och människor behöver också ligga på olika vikt dvs det finns ingen lösning som passar alla utan vi får prova oss fram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur