Tjockistråden 4

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vågen står still. Vilket är bra förhoppningsvis går det ned lite snart.

Tycker lifesum är lite svprt att få rätt antal kalorier på hemlagad mat men tänker att jag typ sparar lite inför kvällen och har en hum om hur mycket det är.

Jag är inte jättestrikt men den hjälper mig att INTE småäta gottigheter :D

Även om sambon envisas med att köpa hem en massa onödiga goda saker :rofl:

Just nu är hela chips-godis och kakskåpet fullt men det äts väldigt lite viket är bra. Jag fungerar nästan bättre på att ha det hemma och kunna låta bli än att inte ha det hemma och gå runt och vilja ha :)

Tycker jag kommit igång med både vettigare frukost och lunch med fokus på protein. Blir så svart och vitt när man för in det och lättare att se vätskan.

Över lag tycker jag det fungerar bra

Uff, vill inte väga mig. Frossade i Göteborg, middag ute (kycklingspett med tsatsiki och potatis). Härlig frukost buffé där jag - som inte brukar äta frukost - frossade i croissanter, äggröra, valnätsbröd med salami och annat. Hjälp. Sedan, när vi väntade på tåget så ville syster ha sushi.

Nåja, efter de två dagarna vi har haft så var jag värd frossande tycker jag nog. Nu tillbaka till kaloriräknandet och inga snabba kolhydrater.

Hade mitt andra videosamtal med dietist idag. Det var ett bra samtal, hon gav mig återkoppling på mitt arbete med modulerna, att jag arbetat på bra med dessa, reflekterat mycket och svarat utförligt på frågor. Vi pratade lite om vad jag vill fortsätta med i min kost och vad jag vill förändra.

Sedan förra veckan har fokus varit att matplanera. Jag har försökt och det har fungerat helt okej. Viktigast är att ha en plan för när jag kommer hem på eftermiddagen, så jag inte går och blir hungrig och då lättare överäter sötsaker. Tycker det har fungerat någorlunda, har fått i mig mindre sött och ätit mer protein och grönsaker.

Veckans modul är att sätta mål, t.ex. mål med behandlingen. Har även läst om medicin, kostförändring, vikten av att väga sig regelbundet, fysisk aktivitet vid viktnedgång. På den senare läste jag att 5 timmar i veckan är en bra grund, så idag tog jag en promenad på en timme för att starta upp detta.

Känner mig nöjd med detta, även om jag fortsättningsvis behöver gå med mina gympaskor och inte vinterskor. De är inte till för att gå några längre sträckor märkte jag.

Vågen visade i morse att jag nu passerat -30kg sedan maj! Haft en lång platå men nu så, äntligen! 🥳

Bestämde mig för att prova mina ”måljeans” som jag köpte för flera år sedan, för att se hur långt det var kvar. Döm om min förvåning när de plötsligt inte bara gick upp över röven utan också gick att knäppa i midjan! Känslan! 😭😭🥳

Fortfarande 10kg kvar till mitt uppsatta mål för i år, hur det går med det får vi väl se. Just nu tänker jag vara oändligt nöjd med progressionen hittills! 😁

Vågen visade i morse att jag nu passerat -30kg sedan maj! Haft en lång platå men nu så, äntligen! 🥳

Bestämde mig för att prova mina ”måljeans” som jag köpte för flera år sedan, för att se hur långt det var kvar. Döm om min förvåning när de plötsligt inte bara gick upp över röven utan också gick att knäppa i midjan! Känslan! 😭😭🥳

Fortfarande 10kg kvar till mitt uppsatta mål för i år, hur det går med det får vi väl se. Just nu tänker jag vara oändligt nöjd med progressionen hittills! 😁
Wow!! Grymt jobbat :bump: 💪

Ibland sitter jag på jobbet; känner mig trött, omotiverad, ofokuserad. Egentligen vill jag springa ner till 7/11 och köpa en typ Snickers. Kanske en Japp. Mmm Mentos?

Men det ska jag ju förstås inte göra. Men har ni något tips på nåt litet som inte är lika kaloritätt som skulle kunna passera som ”nyttigt godis” i ovanstående situation. Och går att köpa på 7/11 eller Pressbyrån.

Fruktsvar undanbedes :D

Ibland sitter jag på jobbet; känner mig trött, omotiverad, ofokuserad. Egentligen vill jag springa ner till 7/11 och köpa en typ Snickers. Kanske en Japp. Mmm Mentos?

Men det ska jag ju förstås inte göra. Men har ni något tips på nåt litet som inte är lika kaloritätt som skulle kunna passera som ”nyttigt godis” i ovanstående situation. Och går att köpa på 7/11 eller Pressbyrån.

Proteinbar! Mina favoriter är Barbelles olika nötvarianter. 😁

Idag är jag inte lika nöjd över timmespromenaden i dåliga skor igår. Har typ brännsår under fötterna, ont i rygg, axlar, bröstkorg, käke.

Idag blir det en ytterst kort promenad, till ica och tillbaka - 15 min. Om ens det. Och långpass yoga.

Därefter ska jag planera bättre. Börja med 30 minuter promenad och öka. Viktigast är bra utrustning.

Jag kör torkad mango eller 1 msk jordnötssmör om morötter inte duger den dagen.

Sitter och kämpar med socker/fruktsuget just nu. Det blir så lätt, äsch ett till äpple är ingenting. Jo, när man ätit nästan ett kg blir det en hel del kalorier. Jag har funderat på att säga, 5 äpplen, inte mer per dag. Sedan beror det naturligtvis storleken på äpplen som kan skilja sig åt väsentligt. Kanske koka te? Jag har lite olika frukt téer så det skulle kanske kunna dämpa suget.

Nu måste jag verkligen skärpa mig igen.

Sitter och kämpar med socker/fruktsuget just nu. Det blir så lätt, äsch ett till äpple är ingenting. Jo, när man ätit nästan ett kg blir det en hel del kalorier. Jag har funderat på att säga, 5 äpplen, inte mer per dag. Sedan beror det naturligtvis storleken på äpplen som kan skilja sig åt väsentligt. Kanske koka te? Jag har lite olika frukt téer så det skulle kanske kunna dämpa suget.

Nu måste jag verkligen skärpa mig igen.
Men 5 äpplen är ju typ ett kg

Är fortfarande lite besviken på att jag inte längre har dietiststöd (inte för att det var mycket stöd, men det kunde ju varit).

Har i veckan ätit tårta, glass, godis, två stora bullar, chips. Ställde mig på vågen med låga förhoppningar och poff! -1,5 kg från förra veckan.

Vore kul att veta varför.

Jag är lite sur på kroppen faktiskt. Väger mig varje dag och trots att jag skött mig helt enligt plan denna veckan så har jag inte gått ner ett enda hekto, snarare tvärt om 🫠 Sjukt omotiverande
Men du tränar ju rätt tungt, och då svullnar musklerna och binder vätska. Så helt naturligt! Väg dig efter en vilodag så är det nog annat resultat på vågen. 😀

Är fortfarande lite besviken på att jag inte längre har dietiststöd (inte för att det var mycket stöd, men det kunde ju varit).

Har i veckan ätit tårta, glass, godis, två stora bullar, chips. Ställde mig på vågen med låga förhoppningar och poff! -1,5 kg från förra veckan.

Händer mig rätt ofta också! Hade en vecka där jag levde på snabbmat, chips och godis och gick ner 2 kg. 😅 Kroppen är så himla konstig ibland.

• Gilla
Reactions: Sel

Precis samma brukar hända mig. När det var halloween och jag köpte godis till ungar som aldrig kom och därför moffade något vidrigt så gick jag ner 1/2 kg. Sedan veckan efter gick jag upp igen. Nu har jag ju varit i Göteborg och frossat och ´plötsligt har jag gått ner lite igen. Kroppar!

Jag brukar räkna med ca en veckas fördröjning innan det visar på vågen vad jag har stoppat i mig. Men håller med, ibland går man ner när man borde gå upp och vice versa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka