Jag kan nästan tycka att det är enklare att gå ner i vikt under en längre ledighet. Jag har tid att planera måltider, har tid att promenera och träna. Men också utrymme att unna mig. Jag har mått väldigt bra av det och inte tyckt att det har varit tråkigt heller. Mycket "nyttiga" måltider är goda och känns lyxiga![]()
Tyvärr är mina smaklökar/preferenser sällan överensstämmande med det som är nyttigt, önskar verkligen att det var så
Så av den anledningen så tror jag att det funkar bättre för mig att blanda mellan "gott" och "nyttigt" i veckorna istället för att köra på en längre tid med bara nyttigt.
Eftersom det är vad jag äter och dricker som ger störst påverkan på min ksloribalans så är det också det som jag fokuserar på att ändra. Att träna mer och regelbundet, framförallt styrketräning, skulle absolut vara hälsosamt för mig i allmänhet, utifrån perspektivet att kroppen ska hålla länge. Men kalorimässigt är det nog inte det som kommer att göra en stor skillnad, jag rör mig en hel del i vardagen och skulle behöva tillsätta rätt mycket intensitet och mängd för att effekten skulle komma i nivå med vad mat/dryck gör.
Sedan är det förstås helt okej att ändra väljer strategin en snabb nedgång under några veckor, men jag har valt en längre tid för min del eftersom jag tycker att det passar mina långsiktiga mål bättre. Samt inte vill lägga min sommarsemester på att inte orka någonting, då tänker jag att jag hellre tar en orkeslös dag då och då istället