Just på semestern brukar jag lägga mer pengar på lyxigare mat, just för att det är semester. Brukar göra färskpasta med färska räkor till exempel. Såsen av lätt creme fraiche till exempel. När jag följer ett recept som kanske inte ses som "nyttigt" brukar jag modifiera lite, kanske ta mindre smör, byta grädde mot lätt creme fraiche, välja en ost med lägre fetthalt, ta lite mindre mängd osv. Sen är risotto absolut inte det nyttigaste man kan välja, men för mig siktar jag på en långsam viktnedgång och jag orkar inte plågas under tiden, jag vill skapa vanor jag kan behålla senare också. Jag tror jag fick mitt första risotto-recept från en coach jag hade. Han var grym, jag åt massor och gick ändå ner i vikt.

Ta en omelett till exempel. Den går att göra extremt nyttig (stek med lite olja, blanda in grönsaker och kalkon, en mindre mängd ost med låg fetthalt), eller extremt onyttig (stek i stora mängder smör, blanda i vispgrädde, ost med hög fetthalt). Det är dom små justeringarna jag tänker blir hållbara långsiktigt.
Jag är väldigt mycket hemma på sommaren när jag har semester, det är därför det fungerar så bra för mig att planera. Det är så svårt när man reser!