Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Så himla svårt att få till ett kaloriunderskott. Särskilt som, ja, jag måste ligga runt 1100 eller mindre, för att få till ett vettigt kaloriunderskott vilket innebär att jag går ner ett halvt kilo i veckan. Jag blir tokig bara vid tanken på hur lång tid det kommer ta att gå ner.

Idag har jag ätit drygt 1100 kcal. Så ligger plus/minus noll.

Jag vill bara inflika att kaloriunderskott inte nödvändigtvis behöver betyda att man äter mindre, det går ju precis lika bra att träna/motionera bort motsvarande kalorier man vill ligga i underskott med.

Träning behöver inte heller betyda gym/löpning/tung träning. All form av rörelse som man inte redan gör i vardagen kommer ju tillföra något. Bara att gå fram och tillbaka inomhus och samla steg gör ju skillnad liksom.

Kaloriunderskott behöver inte alls betyda svält/hungrig/orkeslös. ☺️

Jag roade mig räkna ut mitt BMR på div olika sidor. Det lägsta jag hamnade på var 1630 kcal. Då handlar det alltså om vad man förbränner om man typ ligger på soffan och andas.
Men jag vet om jag ligger på den nivån så har jag tur om jag ligger viktstabil. Jag har provat.
Min dröm är ju att forskningen som visar att Mounjaro kan hjälpa till höja BMR stämmer, för att ligga så lågt i energiintag som jag behöver göra för att ens vara viktstabil är fan inte mänskligt.

Nu jädrar denna vecka har det varit 3! alltså 3 gympass! Woop woop

Igår tog jag mig till gymmet och orkade springa (inte mycket) men litegrann och dethar typ aldrig hänt. Var ganska vilsen men nu har jag varit där och kommit igång. På lördag är det äntligen riktigt gruppträning med vänner igen.

Hittat några kalorisnåla mättande måltider och nu måste jag ge lite cred till jeckla lifesum appen.

Ni vet den där jag inte var nöjd med för att den nu kostar pengar :rofl:

Nu har jag suttit och satt mig in i den lite mer så nu är den lättare att tracka och den kommer med massa pepp som jag suger åt mig ha ha

Ligger i ett lagom kaloriunderskott då jag inte vill ha snabb viktnedgång utan en hållbar. Vågen har visat en liten trend nedåt så det känns som om det rör sig åt rätt håll.

Låter bli att räkna kalorier på helger trackar bara dryck men det ligger ändå lite i bakhuvudet om man ska "unna" sig något extra.

Suktar fortfarande efter delicatoboll. Saambon äter upp dem dåligt hemma så ibland går jga och sniffar på den.. :rofl:

Känner mig rätt hoppfull och glad.

Jag vill bara inflika att kaloriunderskott inte nödvändigtvis behöver betyda att man äter mindre, det går ju precis lika bra att träna/motionera bort motsvarande kalorier man vill ligga i underskott med.

Träning behöver inte heller betyda gym/löpning/tung träning. All form av rörelse som man inte redan gör i vardagen kommer ju tillföra något. Bara att gå fram och tillbaka inomhus och samla steg gör ju skillnad liksom.

Jag räknar inte in vardagsträning. Snittar per dag 17 000 steg med hundpromenad och ridning. Jag behöver den där Extra träningen

Ligger heller inte i extremt kaloriunderskott heller bara lite under. Annars hade jag inte orkat någonting :)

Sen svär jag ändå på att man ska hålla sig under ibland :rofl:

Så himla svårt att få till ett kaloriunderskott. Särskilt som, ja, jag måste ligga runt 1100 eller mindre, för att få till ett vettigt kaloriunderskott vilket innebär att jag går ner ett halvt kilo i veckan. Jag blir tokig bara vid tanken på hur lång tid det kommer ta att gå ner.

Idag har jag ätit drygt 1100 kcal. Så ligger plus/minus noll.
Det är jättesegt att inse att det kommer ta tid. Men måste du gå mer ett halvt kilo i veckan? 0,25 kg i veckan är ju fortfarande en bra nedgång tex men kan ju höja livskvalitén ganska rejält att inte behöva ligga lika lågt. Och lättare att hålla i längden ☺️

Jag började med Mounjaro i mitten av oktober och har gått ner 19,1 kg. Räknar inte med att det kommer att fortsätta gå så fort, men det är en bra skjuts i början. Jag är konstant stressad, äter SSRI, hinner nästan aldrig träna utöver vardagsmotion och sover aldrig tillräckligt, vilket inte direkt har hjälpt viktnedgång. Men detta är toppen. Jag dricker en ProPud-shake eller liknande till frukost, äter soppa till lunch (gärna köttfärssoppa med morot och vitkål, men det kan bli lite allt möjligt), en frukt eller proteinbar till mellanmål och oftast "vanlig" balanserad middag. Godis slinker absolut ner på lördagar och likaså fika här och där men det går bra ändå och jag känner när jag ska stoppa. Gratis är det inte, men jag får klickpennor och tar 5 mg i veckan så det blir 1850 kronor i månaden - vilket känns som en bra investering för livet ändå.

Jag började med Mounjaro i mitten av oktober och har gått ner 19,1 kg. Räknar inte med att det kommer att fortsätta gå så fort, men det är en bra skjuts i början. Jag är konstant stressad, äter SSRI, hinner nästan aldrig träna utöver vardagsmotion och sover aldrig tillräckligt, vilket inte direkt har hjälpt viktnedgång. Men detta är toppen. Jag dricker en ProPud-shake eller liknande till frukost, äter soppa till lunch (gärna köttfärssoppa med morot och vitkål, men det kan bli lite allt möjligt), en frukt eller proteinbar till mellanmål och oftast "vanlig" balanserad middag. Godis slinker absolut ner på lördagar och likaså fika här och där men det går bra ändå och jag känner när jag ska stoppa. Gratis är det inte, men jag får klickpennor och tar 5 mg i veckan så det blir 1850 kronor i månaden - vilket känns som en bra investering för livet ändå.
Fick en 7,5 mg penna utskriven och ska börja på 2,5. Pennan gick på 3700 kr :cool:.
Å andra sidan har mitt matkontot minskat rejält.

Fick en 7,5 mg penna utskriven och ska börja på 2,5. Pennan gick på 3700 kr :cool:.
Å andra sidan har mitt matkontot minskat rejält.

Min penna är egentligen för 10 mg men jag klickar 30 klick och får då 5 mg. Den kostade 3700:- också men ska då räcka i åtta veckor. Kolla den möjligheten! Min första när jag tog 2,5 mg kostade inte alls så mycket.

Härligt! Bra jobbat! Så värt pengarna.

Min bonuspappa började med det för ett tag sedan och han rasade i vikt i början men nu går det mer normalt eller vad man ska säga. Kämpat med grov övervikt i flera år.

Min mamma har precis varit inne och lämnat prover. Hon gjorde det för ett år sedan men visdae sig då att hon hade lite andra problem som var tvungna att reda upp först. Så nu håller vi tummarna för att hon ska bli godkänd.

Så värt varenda kron

Har gått bra här denna veckan ☺️ Har varit olika firanden på jobbet så blivit lite extra tårta (så svåruppskattat) men bör ändå ha hamnat på kaloriunderskott totalt. Har minskat portionsstorlekarna sen några månader tillbaka och det var jobbigt första perioden men nu går det på automatik vilken känns bra. Helgen har jag störst risk att trilla dit men har en plan iallafall, den ska jag sikta på att hålla

Jag äter all min mat på assiett istället för vanlig mattallrik. Lättare att acceptera liten portion då tycker jag.
Jag går upp och ner som en jojo. Ett kilo hit och ett kilo dit.

Benet har börjat värka som fasen igen. Svårt att träna kondition ordentligt när ena vaden inte funkar.. Har askass flås. Astma (allergisk, mot katter och har tre stycken hemma) gör det inte lättare.

Var hos läkaren idag och vi kom fram till att vi ska prova ozempic för att "kicka igång" att minska magsäcken och sånt ett tag. Har varit lite rädd att man skulle behöva ta sprutan hela livet, men hon sa att de brukar kunna fasas ut lite beroende på patient, mål och sånt. Det känns bra! Jag opererades för 12 år sedan och har legat ganska viktstabilt (+/-5kg hela tiden) sedan jag nådde platån, men nu kände jag att jag är redo att ta tag lite i vikten igen. Har planerade kontakter med dietist och annat, vilket gör att jag känner mig trygg att inte bli lämnad ensam. Är dock nervös för eventuella biverkningarna då jag hatar att kräkas!

Suck, sorbet på extrapris, visst bra att jag har det hemma när jag kraschar, inte lika bra att jag äter det när jag inte kraschar. Rent kalorimässigt är det inte så dåligt (130 kcal/g varje ask 350g). Men inte direkt det en diabetiker ska äta.

Sedan har jag blivit besatt av en version av luffare (om någon kommer ihåg det) men istället för korvbröd med senap äter jag delicatess hårt bröd med senap. Vilket direkt gör att blodsockret skjuter i höjden. Mer än sorbeten faktiskt.

Min penna är egentligen för 10 mg men jag klickar 30 klick och får då 5 mg. Den kostade 3700:- också men ska då räcka i åtta veckor. Kolla den möjligheten! Min första när jag tog 2,5 mg kostade inte alls så mycket.
Funkar pennorna verkligen så?
På Ozempic står det att man inte ska räkna klick, det går bara att ta den dosen den är inställd på.

Kl
Jag tar Ozempic på onsdagar och i tisdags kände jag mig väldigt hungrig och liksom ur balans, ska kanske fråga om jag kan ta den var 6e dag istället. Man kan flytta 4 dar framåt eller 3 dar bakåt, så borde ju kunna ta den var 6e dag.

Vågen visade i veckan -10 kg sedan omstarten i november. Jag ser inget med blotta ögat men har fått rota fram lite gamla byxor från senaste viktresan som är ett par storlekar mindre, och de största blusarna hänger orörda i garderoben numer så jag förstår ju att något hänt. Jag filmade en 360 graders video av mig själv där i november och gjorde en ny idag och det syns faktiskt att mycket hänt, även om 10 kg inte är så mycket när det finns gott att ta av än. Har lite svårt att stanna i nuet, funderar mer på hur det kommer se ut och kännas om ytterligare 10 kg, eller 20. Eller 30.

Fy fasen vad jag är bra!!! (Självpepp)

Igår vart det pizza så gick över en del på kalorier men ändå ok.

Idag startade jag på gymmet med kompisar. Rejält styrketräningspass och innan det uppvärming med powerwalk på 20 min.
Hem ordentlig frukost (sen)

Sen långpromenad med hundarna fixat stallet och en ridtur. Lättare lunch

Om jag räknar på 2 portioner Maki som vi ska äta ikväll hamnar jag på straxs över 1300 utan att dra bort/plussa de jag förbrännt. 😁

Och jag är INTE hungrig. Absolut bästa.
Skulle ju inte mäta i helgen men nu blev det så ändå

Funkar pennorna verkligen så?
På Ozempic står det att man inte ska räkna klick, det går bara att ta den dosen den är inställd på.

Kl
Jag tar Ozempic på onsdagar och i tisdags kände jag mig väldigt hungrig och liksom ur balans, ska kanske fråga om jag kan ta den var 6e dag istället. Man kan flytta 4 dar framåt eller 3 dar bakåt, så borde ju kunna ta den var 6e dag.

Enligt min läkare, ja. Det är han som ordinerat mig att göra så.

Fast kaloriunderskott innebär väl att man per definition äter mindre än vad kroppen egentligen behöver? Det är åtminstone så jag använder ordet. Och om man blir matt och orkeslös av det, så är det väl rimligt att man blir det oavsett om underskottet uppstår av man minskar maten eller ökar energiåtgången tänker jag.

Men du har såklart rätt i att ett underskott inte måste betyda att man blir trött, för alla. Jag är lite avundsjuk på er som inte blir det, för det är mitt största problem med att försöka gå ner i vikt 😔

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka