Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

La upp den här bilden i ena viktmedicin gruppen på Facebook och fick tillbaka ”ta bort två potatisar och lägg till mer broccoli”
Matlådan innehåller drygt 400 kcal och runt 20 g protein.
En stor del av stärkelsen i potatisen är dessutom resisten då den kylts efter tillagning. Mumma för bakteriefloran i magen.
Så vad är människans problem 😳🙄🤣

Bifogade filer

• IMG_0699.webp
    IMG_0699.webp
    130,4 KB · Visningar: 102
En sak som jag har märkt nu under min viktresa och som jag finner väldigt märklig, är att andra verkar ha problem med att jag väljer bort godis, fikabröd osv. Det är nästan så en del blir irriterade eller rent av sura för att jag inte äter det. Väldigt intressant att se folks reaktioner.

För övrigt har jag äntligen kommit under 100 strecket och väger därmed mindre än jag gjort på flera år

Det har jag inte råkat ut för, trots en fikaälskande omgivning och arbetsplats. Det är ofta någon som avstår oavsett skäl, ifrågasätts aldrig faktiskt.
Heja dig, bra jobbat!

Blev lite besviken förra måndagen eftersom jag hade gått upp igen men igår låg jag under 121 kg igen. Gud vilken lättnad! Trodde det var ”kört” och att jag skulle fortsätta gå upp.
Behöver göra nya hål i mitt skärp.

Det är inte bara vid viktnedgång. Tror det är något man bjuder på fika och då får man liksom en ursäkt att fika själv. Man vill inte fika själv utan det ska bjudas på nånting. Speciellt älder generationen så är det svårt att tacka nej oavsett vad det gäller. Fikabröd, kaka, kaffe osv.
Och tar men en kaka så får man höra men ska du inte ha en kaka till? Är du säker?

Nu efter min transplantation får jag mer höra att nu när du kan äta det där igen :D

Alltså så mycket godis som jag fick o början i form av fika, choklad osv av kollegor och kunder för att man var diabetesfri :rofl:

Nu kör jag med att ja jag kan äta det där så bör jag inte och skyller på att jag fika som en tok första tiden :D
Sant, folk blir lite besvärade när de plötsligt bara är dem själva som vill äta fikabröd osv.
Eller om de själva vill ta mer men ingen annan gör det :laugh:

Det har jag inte råkat ut för, trots en fikaälskande omgivning och arbetsplats. Det är ofta någon som avstår oavsett skäl, ifrågasätts aldrig faktiskt.
Heja dig, bra jobbat!
Skönt, jag har märkt att det oftare är familjemedlemmar som hakar upp sig på om jag inte fikar. Mig gör det inget om jag bara dricker kaffe medan andra äter fikabröd, men de själva tycks bli besvärade av det.

La upp den här bilden i ena viktmedicin gruppen på Facebook och fick tillbaka ”ta bort två potatisar och lägg till mer broccoli”
En stor del av stärkelsen i potatisen är dessutom resisten då den kylts efter tillagning. Mumma för bakteriefloran i magen.
Förstår inte varför potatis fått sånt dåligt rykte! Tror inte folks (typ min) övervikt beror på att befolkningen äter för mycket kokt potatis 😅

Stör mig lite på min algoritm..alldeles för mycke godsaker bland mina nyttiga snacks 😅 (och alla nyttiga ska ha jordnötssmör i 🙄), fast mest stör jag mig på insikten att det inte är aktuellt att baka nått sånt, för kombon vetskapen om att jag skulle vilja äta så många av dem, och kaloriinnehållet säger ifrån. Vill ju liksom få äta, inte bara smaka om det väl ska mumsas..
Att fasta en dag för att trycka kladdkakor är ju inte riktigt rimligt heller 😅

Menmen.. tur att jag hittat en del alternativ iaf. Gjort chokladkaka på svarta bönor 2ggr nu (pancake princess) och den är riktigt bra! Kör med sötströ istf socker, och med vaniljkvarg till så är det ju nästan hälsokost då 😗 kcal/g så blev det samma som när jag kör kyckling i ugn 😅🙈

Hittat recept med vita bönor som ska provbakas oxå. 🤔

Förstår inte varför potatis fått sånt dåligt rykte! Tror inte folks (typ min) övervikt beror på att befolkningen äter för mycket kokt potatis 😅
Undrar vad de skulle säga om jag berättade jag äter skalet också :cool::rofl: eller att jag gillar rå potatis
Jag är uppväxt med en småländsk mor, så potatis var stapelvara hemma när jag var barn. Min morfar ansåg inte en måltid var komplett utan "pära"

Eh, det låter ju ätstört. Det är en liten portion du gjort där, som du sa, 400kcal men bra mättnad tack vare potatisen. Och lågt GI!

Strunta i såna människor. Lägg till mer potatis och ladda upp en bild på det 😂. Potatis är fantastiskt!

Jag har jobbat med att ta bort (snabba) kolhydrater som pasta, ris, bröd och liknande och jag mår mycket bättre utan dem. Märkte direkt när jag åt snabbmakaroner (1 dl) så helt ok ur kalorisynpunkt. Men mitt blodsocker började jojoa som aktiemarknaden efter att USA och Israel inledde kriget mot Iran.

Mitt nästa mål är att dra ner på frukt, jag äter fortfarande för mycket äpplen och klemmentiner.

Inget är nyttigt inta för mycket av om man vill tappa vikt :rofl:
Fett är inte heller nyttigt inta för mycket av, till och med ett stort intag av protein kan Back-fire om du äter för mycket så kroppen inte kan hantera det.

Finns värre saker än kokt potatis
Visst. Men potatis innehåller mestadels kolhydrater, är väl typ samma som i vanlig pasta.

Visst. Men potatis innehåller mestadels kolhydrater, är väl typ samma som i vanlig pasta.
Potatis har lägre kaloritäthet, färre kolhydrater och högre innehåll av vitaminer och mineraler (som C-vitamin och kalium) per portion. Dessutom mättar kokt potatis bättre och ger en lägre blodsockereffekt jämfört med pasta. Potatis är ett av de mest mättande livsmedlen per kalori, vilket också gör att du äter mindre av potatis än pasta. Kokt potatis innehåller ca 70–80 kcal per 100g, medan kokt pasta innehåller ca 130 kcal.

Undrar vad de skulle säga om jag berättade jag äter skalet också :cool::rofl: eller att jag gillar rå potatis
Jag är uppväxt med en småländsk mor, så potatis var stapelvara hemma när jag var barn. Min morfar ansåg inte en måltid var komplett utan "pära"
När jag gör mat äter jag 200 gram mat fördelat så 50 % är protein, typ kyckling, 30 % är kolhydrater typ potatis och 20 % är grönsaker. Det är så vi som är viktopererade "ska" äta och det fungerar faktiskt. För min del känns det ju positivt då jag gillar både potatis och ris så väldigt trevligt att det inte utesluts :D

Och potatis är ju gott med skal på :D Jag älskar nog mest mjölig potatis, så god smak!

Potatis har lägre kaloritäthet, färre kolhydrater och högre innehåll av vitaminer och mineraler (som C-vitamin och kalium) per portion. Dessutom mättar kokt potatis bättre och ger en lägre blodsockereffekt jämfört med pasta. Potatis är ett av de mest mättande livsmedlen per kalori, vilket också gör att du äter mindre av potatis än pasta. Kokt potatis innehåller ca 70–80 kcal per 100g, medan kokt pasta innehåller ca 130 kcal.
Kunde inte sagt det bättre själv. Vi måste sluta skamma potatis som något farligt för vikten. Ge fasiken i fritera den bara :D
Om du dessutom kyler ner den så har du en ypperlig källa för resistent stärkelse.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 21
  • Årets bantningstråd