Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag läser dina inlägg, vi ser nog bara olika på saken ☺️
Tex det här med ”okynnesätning”. Det är väl jättebra om man hittar en balans? För de allra flesta vore det ju tråkigt att leva resten av livet utan sötsaker, så om man kan få in lite gottigheter i dieten och ändå gå ner i vikt låter det som en bra balansgång. Därav att jag tycker att det låter märkligt att det inte skulle vara okej med sånt om man går på medicin. Och då detta du skrev i första inlägget

Uppföljning vid medicinering är väl alltid viktigt. Men på dig låter det som att om man inte ändrar sin livsstil så ska man inte få medicinen. Men medicinen går ju ut på att hjälpa en ändra sin livsstil. Och jag tycker fortfarande att det låter märkligt att så många inte skulle försöka göra livsstilsförändringar innan man börjar på medicinen (om vi tänker att det är överviktiga som får medicinen utskriven). Medicinen har effekten att reglera aptit och mättnad, många påtalar att matbrus blir tyst. Varför skulle någon betala ~3000 kr i månaden för detta om man kunde få exakt samma effekt utan medicinen? Kanske för att man försökt ändra sin livsstil innan, men det var inte möjligt att lyckas utan medicinsk hjälp.

Anledningen till att jag ens svarar från början är att liknande har varit uppe på tapeten innan i tråden. Folk börjar på medicin och helt plötsligt är det ”lätt” att gå ner i vikt. Och folk verkar inte tycka att det ska få vara lätt för folk, folk verkar tycka att man minsann ska behöva kämpa och det är den undertonen jag läser om från dig med. Att folk lite fuskar - de ”gör inga förändringar men går ändå ner i vikt”. WHO klassar obesitas enligt följande
”Obesity is classified by the World Health Organization (WHO) as a chronic, relapsing disease arising from complex interactions between genetics, neurobiology, eating behaviours, access to healthy diet, market forces, and the broader environment.” Det är en kronisk sjukdom. Folk tar medicin för ADHD, borde de inte bara fokusera bättre? Folk tar medicin för sömnproblem, borde de inte bara sova bättre? Sånna här inlägg klingar i samma stil för mig. Om det finns medicin som faktiskt gör det enklare för folk med obesitas, varför måste de sköta sig helt perfekt för att folk inte ska klaga på hur de använder medicinen? Är det samma sak för folk med diabetes - du ska alltid äta exakt 100% rätt och kan tex aldrig ta en kaka?
Men det är en bra bit emellan att ta bort okynnesätning och vara helt utan sötsaker.

Och det är ingen hemlighet att det finns ett antal människor som tar medicinen för att slippa bry slig t.ex. om hur många läsk de dricker om dagen. Vilket också är något helt annat än att använda medicinen som en hjälp för att med tiden kunna hålla en bättre balanserad kost än innan.

Du hårdtolkar verkligen @Scata s inlägg åt ett håll som inte ligger i det hon skrivit.

Jag tycker du drar väldigt stora växlar på det Scata skriver. Jag tolkar hen som att det är viktigt att läkare gör uppföljningar av livstilsförändringar under tiden medicinering pågår för att man faktiskt gör förändringar i livet som är långsiktigt hållbara och som ger kroppen den näring och tillfredsställer de behov som finns. Jag var en sucker för att äta "dessert före maten" och kunde lätt klämma en halv chokladkaka under matlagningen. Skulle jag göra likadant på mounjaro hade jag inte orkat äta den viktiga, bra maten sen. Sådana beteenden kan ju leda till bristsjukdomar mm i längden. Vi vet ju också väldigt lite om hur tillgången på medicin ur livsperspektiv och hur rekommendationerna kommer att se ut. Om man har gjort livsstilsförändringar/ändrat matlagnings- och kostvanor OM man sedan inte längre får utskriven medicin så är ju chanserna i alla fall godare att man lyckas hålla vikten, än om man fortsatt äta ungefär samma saker som man blivit tjock av, men bara mindre portioner av under en period på medicin (portioner som sedan riskerar att öka i storlek igen när medicineffekten klingar av).

Jag förstår inte det här resonemanget om balans eller att det skulle vara ett tråkigt liv att leva utan sötsaker. Man pratar ju inte om samma typ av "balans" med alkoholister, "ett glas vin då och då, annars vore det ju förfärligt tråkigt". Mat (eller ja, sötsaker av alla dess slag) var ett beroende för mig, antagligen både psykologiskt och fysiologiskt betingat, jag har ingen lust att doppa tårna i de vattnen igen. Jag lägger mindre pengar på sötsaker och mer pengar på andra saker som ger mig tillfredsställelse på något vis i livet, och tycker jag att en fredagskväll behöver höjas lite kan jag nu istället gå och spruta lite av en ny parfym och sniffa på istället för att ta fram godispåsen, och det är minst lika trevligt.
Långsiktigt hållbart är ju ett toppen mål. Det kanske inte framkommer rätt i text men så som det är skrivet här men om man inte gör ”tillräckliga” livsstilsförändringar enligt er, ska man inte få medicin utskrivet mer då? Givetvis finns det risk för bristsjukdomar tex om man inte balanserar kosten, men att ha fetma är ju långt ifrån riskfritt. Slänger faktiskt in en bild från dr.danielberglund på Instagram (bra konto, rekommenderar!). Så är det ”mer hälsosamt” att äta en mindre optimal kost men i en lagom kalorimängd och hamna på en hälsosam vikt eller kanske få i sig tillräckligt med tex protein men i en för hög kalorimängd och därmed ett BMI som indikerar fetma? Håller med om att vi inte vet hur saker kommer se ut som en medicin framöver, men innebär det att det är bättre att inte få medicin då? För hade folk gått ner utan att betala flera tusen i månaden för ett livsmedel hade man väl gjort det?

Skillnaden med alkohol är att vi ju inte behöver alkohol för att överleva. Om du tycker att livet är bättre och enklare utan sötsaker så är det väl en toppen väg för dig. Men är det det för alla? Och var går gränsen för lite guldkant på mat i vardagen för gemene man? Är det att äta på resturang ibland? Dessert när man är bortbjuden? En godisbit på lördag kväll? Enbart äta kyckling, ris och sallad? Det är väl upp till var och en. Det jag motsätter mig är att man inte jobbar på en livsstilsförändring för att man aldrig äter sötsaker

Bifogade filer

• IMG_2628.webp
    IMG_2628.webp
    101,9 KB · Visningar: 49
Men det är en bra bit emellan att ta bort okynnesätning och vara helt utan sötsaker.

Och det är ingen hemlighet att det finns ett antal människor som tar medicinen för att slippa bry slig t.ex. om hur många läsk de dricker om dagen. Vilket också är något helt annat än att använda medicinen som en hjälp för att med tiden kunna hålla en bättre balanserad kost än innan.

Du hårdtolkar verkligen @Scata s inlägg åt ett håll som inte ligger i det hon skrivit.
Jag har genuint inte hört talas så mycket om att medicinen missbrukas på det sättet, hör gärna mer. Om man äter medicinen för att slippa bry sig om hur mycket läsk man dricker, innebär det att man slutar äta mat och bara dricker läsk tex?

Jag läser dina inlägg, vi ser nog bara olika på saken ☺️
Tex det här med ”okynnesätning”. Det är väl jättebra om man hittar en balans? För de allra flesta vore det ju tråkigt att leva resten av livet utan sötsaker, så om man kan få in lite gottigheter i dieten och ändå gå ner i vikt låter det som en bra balansgång. Därav att jag tycker att det låter märkligt att det inte skulle vara okej med sånt om man går på medicin. Och då detta du skrev i första inlägget

Uppföljning vid medicinering är väl alltid viktigt. Men på dig låter det som att om man inte ändrar sin livsstil så ska man inte få medicinen. Men medicinen går ju ut på att hjälpa en ändra sin livsstil. Och jag tycker fortfarande att det låter märkligt att så många inte skulle försöka göra livsstilsförändringar innan man börjar på medicinen (om vi tänker att det är överviktiga som får medicinen utskriven). Medicinen har effekten att reglera aptit och mättnad, många påtalar att matbrus blir tyst. Varför skulle någon betala ~3000 kr i månaden för detta om man kunde få exakt samma effekt utan medicinen? Kanske för att man försökt ändra sin livsstil innan, men det var inte möjligt att lyckas utan medicinsk hjälp.

Anledningen till att jag ens svarar från början är att liknande har varit uppe på tapeten innan i tråden. Folk börjar på medicin och helt plötsligt är det ”lätt” att gå ner i vikt. Och folk verkar inte tycka att det ska få vara lätt för folk, folk verkar tycka att man minsann ska behöva kämpa och det är den undertonen jag läser om från dig med. Att folk lite fuskar - de ”gör inga förändringar men går ändå ner i vikt”. WHO klassar obesitas enligt följande
”Obesity is classified by the World Health Organization (WHO) as a chronic, relapsing disease arising from complex interactions between genetics, neurobiology, eating behaviours, access to healthy diet, market forces, and the broader environment.” Det är en kronisk sjukdom. Folk tar medicin för ADHD, borde de inte bara fokusera bättre? Folk tar medicin för sömnproblem, borde de inte bara sova bättre? Sånna här inlägg klingar i samma stil för mig. Om det finns medicin som faktiskt gör det enklare för folk med obesitas, varför måste de sköta sig helt perfekt för att folk inte ska klaga på hur de använder medicinen? Är det samma sak för folk med diabetes - du ska alltid äta exakt 100% rätt och kan tex aldrig ta en kaka?
Du väljer att läsa in saker i mina inlägg som är din egen tolkning, du väljer inte att läsa det jag faktiskt skriver.

Läs om, läs rätt.

Jag har skrivit det här flera gånger förr på Buke. Jag skriver ordagrant, det finns inget att tolka.
Ställ gärna frågor om det är något du inte förstår, men jag undanbeder mig påhopp och anklagelser på saker jag inte skriver!

Jag har genuint inte hört talas så mycket om att medicinen missbrukas på det sättet, hör gärna mer. Om man äter medicinen för att slippa bry sig om hur mycket läsk man dricker, innebär det att man slutar äta mat och bara dricker läsk tex?
Du säger att du läser mina inlägg, men läs #1273 så ger jag min erfarenhet, vilken inte är hörsägen utan direkt ur verkligheten.

Du väljer att läsa in saker i mina inlägg som är din egen tolkning, du väljer inte att läsa det jag faktiskt skriver.

Läs om, läs rätt.

Jag har skrivit det här flera gånger förr på Buke. Jag skriver ordagrant, det finns inget att tolka.
Ställ gärna frågor om det är något du inte förstår, men jag undanbeder mig påhopp och anklagelser på saker jag inte skriver!
Vill du förklara vad du menar med detta då? För det du skriver är ju att folk lurar sig själva och jag har nog fortfarande inte förstått hur? ☺️

Jag hör i min omgivning tyvärr alldeles för många som lever precis som innan när dom får sina sprutor, för dom går ju ner i vikt "ändå" :down:
Det tycker jag dels är sorgligt, för dom lurar sig själv, men även att läkemedlen skrivs ut vind för våg via nätläkare som inte ens träffar patienten :mad:

Du säger att du läser mina inlägg, men läs #1273 så ger jag min erfarenhet, vilken inte är hörsägen utan direkt ur verkligheten.
Ja alltså detta inlägg?
Jag har flera arbetskamrater som tar viktminskningssprutor utan att lägga om kost eller motionsvanor.
Jag ser och hör det alltså på nära håll. Det är personer som jag pratar kost och motionsvanor med på daglig basis.
Men ja, portionerna Mat blir mindre, men okynnesätandet mellan måltider med en chokladbit här och en snacks där består.

En av arbetskamraterna berättad om sin vän som fått det utskrivet trots ej övervikt och där reagerade tom arbetskamraten.

Gemensamt är nätdoktorer. Ingen träff, ingen uppföljning och ingen dietist ens rekommenderad.
Så jo, det är en skrämmande utveckling och en enkel utväg att bli Instagram-smal.

Det jag vänder mig mot är just det jag skriver, dvs Okynnesanvändandet och att det inte är hållbart utan övrig kunskap - INTE ett användande av viktminskningssprutor, som du verkar tro. Läs om mitt inlägg så ser du det.
Jag har nog fortfarande svårt att se hur folk lurar sig själva här eller hur de tar medicin för att kunna dricka så mycket läsk de vill? De minskar portionerna men äter fortfarande snacks ibland? Men de minskar portionerna (= ändrar sin kost) så de hamnar i ett kaloriunderskott och går därmed ned i vikt? Ser inget här i att folk tar medicinen bara för att kunna dricka så mycket läsk de vill. Medicinen ökar ju inte förbränningen. Så antingen ändrar de ju några vanor och går ner i vikt eller så ändrar de inga vanor och är viktstabila eller går upp i vikt, beroende på vanorna innan medicineringen. Vilket ju känns lite som att kasta medicinen i sjön så förstår inte varför folk skulle fortsätta med det i längden med tanke på kostnaden för medicin

Jag sällar mig till kören som säger vad vettig och duktig du är :heart

Lite halvt OT, men jag behöver få ur mig...
Det borde vara en regel hos de läkare som skriver ut dessa viktminskningssprutor att följa upp att de som tar dom även ändrar sin livsstil, precis som du har gjort.

Jag hör i min omgivning tyvärr alldeles för många som lever precis som innan när dom får sina sprutor, för dom går ju ner i vikt "ändå" :down:
Det tycker jag dels är sorgligt, för dom lurar sig själv, men även att läkemedlen skrivs ut vind för våg via nätläkare som inte ens träffar patienten :mad:
Jag håller delvis med dig men jag tycker det är ett långt större problem med viktminskningsoperationer där vården faktiskt brister i att hjälpa patienten postop, och då menar jag under flera år.
Alldeles för många äter till slut upp sig igen eftersom de inte fått hjälp med grundläggande orsaker och då har ett rätt stort ingrepp gjorts i kroppen.
Med det i bakhuvudet så ser jag viktminskningssprutor som mindre invasiva och om resurserna är knappa så skulle jag önska att man prioriterade de som opererats. :)

Långsiktigt hållbart är ju ett toppen mål. Det kanske inte framkommer rätt i text men så som det är skrivet här men om man inte gör ”tillräckliga” livsstilsförändringar enligt er, ska man inte få medicin utskrivet mer då? Givetvis finns det risk för bristsjukdomar tex om man inte balanserar kosten, men att ha fetma är ju långt ifrån riskfritt. Slänger faktiskt in en bild från dr.danielberglund på Instagram (bra konto, rekommenderar!). Så är det ”mer hälsosamt” att äta en mindre optimal kost men i en lagom kalorimängd och hamna på en hälsosam vikt eller kanske få i sig tillräckligt med tex protein men i en för hög kalorimängd och därmed ett BMI som indikerar fetma? Håller med om att vi inte vet hur saker kommer se ut som en medicin framöver, men innebär det att det är bättre att inte få medicin då? För hade folk gått ner utan att betala flera tusen i månaden för ett livsmedel hade man väl gjort det?

Skillnaden med alkohol är att vi ju inte behöver alkohol för att överleva. Om du tycker att livet är bättre och enklare utan sötsaker så är det väl en toppen väg för dig. Men är det det för alla? Och var går gränsen för lite guldkant på mat i vardagen för gemene man? Är det att äta på resturang ibland? Dessert när man är bortbjuden? En godisbit på lördag kväll? Enbart äta kyckling, ris och sallad? Det är väl upp till var och en. Det jag motsätter mig är att man inte jobbar på en livsstilsförändring för att man aldrig äter sötsaker
Denna tråden är inte till för att ge på folk oavsett hur dom gör det.
Ja förutom @MJLee:p:D

Denna tråden är inte till för att ge på folk oavsett hur dom gör det.
Ja förutom @MJLee:p:D
Det finns ju en anledning till att jag inte skriver så mycket i denna tråden längre 🙃 Gå ner i vikt, men gör det hälsosamt och långsiktigt. Skaffa vanor du kan hålla resten av livet. Men kom ihåg att inte okynnesäta. Är du tjock måste du äta riktig mat och inget annat. Och ta hjälp av vården och medicinen de erbjuder. Men om du då plötsligt tyckte att det var lätt att gå ner i vikt så jobbar du inte tillräckligt hårt med livsstilsförändringar och medicin skrivs ut alltför lättvindigt. Tänk ändå att tjocka personer lyckas göra fel både när de försöker gå ner i vikt och när de inte försöker, det är fantastiskt

Jag att när Xenical var nytt så fanns det personer som tävlade på elitnivå som fick det utskrivet, för att kunna festa loss på rejält med skräpmat utan att gå upp i vikt, så nog tror jag att @Scata vet vad hon pratar om.
Jag antog att det var GLP-1 som diskuterades eftersom ursprungsinlägget nämnde munjaro och det sedan skrivits om just viktminskningssprutor

Det finns ju en anledning till att jag inte skriver så mycket i denna tråden längre 🙃 Gå ner i vikt, men gör det hälsosamt och långsiktigt. Skaffa vanor du kan hålla resten av livet. Men kom ihåg att inte okynnesäta. Är du tjock måste du äta riktig mat och inget annat. Och ta hjälp av vården och medicinen de erbjuder. Men om du då plötsligt tyckte att det var lätt att gå ner i vikt så jobbar du inte tillräckligt hårt med livsstilsförändringar och medicin skrivs ut alltför lättvindigt. Tänk ändå att tjocka personer lyckas göra fel både när de försöker gå ner i vikt och när de inte försöker, det är fantastiskt
Vilken del är det du inte förstår?? HÄR klankar vi inte ner på folk!!!

Vilken del är det du inte förstår?? HÄR klankar vi inte ner på folk!!!
Jag har hängt i tråden mer eller mindre aktivt ett bra tag (tror sen det var Tjockistråden 3?) och jo visst klankas det ner här, tyvärr. Därav att jag emellanåt säger ifrån, som nu. Jag tycker inte att man kommenterar hur sorgligt det är hur andra lurar sig själva när de tar hjälp av medicin tex 🤷🏻‍♀️

Kopierar in trådstarten:​

En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar vi åtminstone 15 kg som ska bort.

Här peppar, pushar och stöttar vi varandra utan att folk ska komma med en pekpinne om vad vi äter, klagar på ev baksteg vi tar osv :)

Vi riktigt tjocka vill ha vår egen tråd för vi trivs inte alla att prata vikt med folk som ska gå ner 2-3 kg. Det är skillnad på en stor övervikt och tappa något kilo.

Min utdragning av tand och pms ställer till det för mina rutiner och magen.
Vikten står inte stilla.

Ipren visade sig återigen ställa till bekymmer, jag får liksom inflammation i kroppen av Ipren.

Men på det igen ny tand som ska bort imorgon och flytande föda är planerad. Denna gång utan tillsatt socker.

Började morgonen med ett korngrynstunnbröd och kvarg med katrinplommon.

Kämpa på alla,

Jag fattar inte riktigt diskussionen, du kan inte äta som vanligt med glp-1 eftersom det fortfarande handlar om att äta mindre kalorier för att gå ner i vikt.
Dvs äter du som vanligt så kommer inte ett skit hända?
Det handlar ju om att få hjälp med att äta mindre.
Sen om man känner att livet blir mycket lättare på glp-1 är väl bara en fördel?

Sen om de väljer att äta mindre för att kunna dricka mycket läsk. 🤷‍♀️

Kopierar in trådstarten:​

En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar vi åtminstone 15 kg som ska bort.

Här peppar, pushar och stöttar vi varandra utan att folk ska komma med en pekpinne om vad vi äter, klagar på ev baksteg vi tar osv :)

Vi riktigt tjocka vill ha vår egen tråd för vi trivs inte alla att prata vikt med folk som ska gå ner 2-3 kg. Det är skillnad på en stor övervikt och tappa något kilo.
Vilket jag inte tycker undantar att man får kommentera inlägg som beskriver tydligt ätstörda beteenden som är farliga för hälsan. Att peppa och pusha är bra, men man måste också få larma om man ser något som är hälsovådligt. Det har varit en hel del skriverier om detta på sistone, med tanke på att trenden tydligen går åt att kvinnor ska vara smala på gränsen till svält igen. Långsam viktnedgång vid övervikt är naturligtvis bra för hälsan, men det finns väldigt många dieter som är ytterst hälsofarliga också. Och det finns många normalviktiga människor som bantar sig till undervikt. Jag tycker att det är bra att ha i bakhuvudet.

Jag gick med i den här tråden för att den just var peppande.
Jag tycker att den borde få fortsätta vara det och vara en frizon.

Men nu har mod bett oss tagga ner så jag tar bort min bevakning på tråden.

Kämpa på alla som behöver det❤️
Med tagga ner menar jag ju just att det ska få vara en frizon och att man i första hand försöker snälltolka varandra?

Jag förstår inte hur någon kunnat tolka tex @Anna-Bella s inlägg som kritik mot någon som behöver gå ner i vikt??

/mod

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat