Men det är en bra bit emellan att ta bort okynnesätning och vara helt utan sötsaker.Jag läser dina inlägg, vi ser nog bara olika på saken
Tex det här med ”okynnesätning”. Det är väl jättebra om man hittar en balans? För de allra flesta vore det ju tråkigt att leva resten av livet utan sötsaker, så om man kan få in lite gottigheter i dieten och ändå gå ner i vikt låter det som en bra balansgång. Därav att jag tycker att det låter märkligt att det inte skulle vara okej med sånt om man går på medicin. Och då detta du skrev i första inlägget
Uppföljning vid medicinering är väl alltid viktigt. Men på dig låter det som att om man inte ändrar sin livsstil så ska man inte få medicinen. Men medicinen går ju ut på att hjälpa en ändra sin livsstil. Och jag tycker fortfarande att det låter märkligt att så många inte skulle försöka göra livsstilsförändringar innan man börjar på medicinen (om vi tänker att det är överviktiga som får medicinen utskriven). Medicinen har effekten att reglera aptit och mättnad, många påtalar att matbrus blir tyst. Varför skulle någon betala ~3000 kr i månaden för detta om man kunde få exakt samma effekt utan medicinen? Kanske för att man försökt ändra sin livsstil innan, men det var inte möjligt att lyckas utan medicinsk hjälp.
Anledningen till att jag ens svarar från början är att liknande har varit uppe på tapeten innan i tråden. Folk börjar på medicin och helt plötsligt är det ”lätt” att gå ner i vikt. Och folk verkar inte tycka att det ska få vara lätt för folk, folk verkar tycka att man minsann ska behöva kämpa och det är den undertonen jag läser om från dig med. Att folk lite fuskar - de ”gör inga förändringar men går ändå ner i vikt”. WHO klassar obesitas enligt följande
”Obesity is classified by the World Health Organization (WHO) as a chronic, relapsing disease arising from complex interactions between genetics, neurobiology, eating behaviours, access to healthy diet, market forces, and the broader environment.” Det är en kronisk sjukdom. Folk tar medicin för ADHD, borde de inte bara fokusera bättre? Folk tar medicin för sömnproblem, borde de inte bara sova bättre? Sånna här inlägg klingar i samma stil för mig. Om det finns medicin som faktiskt gör det enklare för folk med obesitas, varför måste de sköta sig helt perfekt för att folk inte ska klaga på hur de använder medicinen? Är det samma sak för folk med diabetes - du ska alltid äta exakt 100% rätt och kan tex aldrig ta en kaka?
Och det är ingen hemlighet att det finns ett antal människor som tar medicinen för att slippa bry slig t.ex. om hur många läsk de dricker om dagen. Vilket också är något helt annat än att använda medicinen som en hjälp för att med tiden kunna hålla en bättre balanserad kost än innan.
Du hårdtolkar verkligen @Scata s inlägg åt ett håll som inte ligger i det hon skrivit.