Tjockistråden 5

Bukefalos 30 år!

Jag har en kollega som använder Ozempic, och först funderade jag sådär som man kan över ätandet. Det intressanta är att det har ändrats över tid. Jag som utomstående men nyfiken har ju gjort samma sak som kollegan men utan ozempic, och grejen är ju att det tar tid att etablera nya vanor. Min kollega har lagt om hur hen äter, men inte över en natt. Det har skett gradvis och jag tror medicin har varit en enorm hjälp i det. Jag vet ju hur jag gör, ska jag äta pizza på kvällen kommer jag inte äta västerbottenpaj till lunch. Vi ser ju bara den glada pizzaätaren, inte det andra. Jag kan ju själv inse att ska vi äta på lokal så kommer jag hålla igen lite innan. Unnar jag mig hela tiden går jag upp igen.

Man måste ju hitta det sätt man själv trivs med och klarar, och alla har olika sätt.

Jag har en kollega som använder Ozempic, och först funderade jag sådär som man kan över ätandet. Det intressanta är att det har ändrats över tid. Jag som utomstående men nyfiken har ju gjort samma sak som kollegan men utan ozempic, och grejen är ju att det tar tid att etablera nya vanor. Min kollega har lagt om hur hen äter, men inte över en natt. Det har skett gradvis och jag tror medicin har varit en enorm hjälp i det. Jag vet ju hur jag gör, ska jag äta pizza på kvällen kommer jag inte äta västerbottenpaj till lunch. Vi ser ju bara den glada pizzaätaren, inte det andra. Jag kan ju själv inse att ska vi äta på lokal så kommer jag hålla igen lite innan. Unnar jag mig hela tiden går jag upp igen.

Man måste ju hitta det sätt man själv trivs med och klarar, och alla har olika sätt.
Där tror jag att du har en stor poäng! (Som inte enbart gäller ätande, egentligen.) Vi ser det folk äter, det de gör, de prylar de har, osv. Vi ser inte när de inte äter pizza, sas. Du och jag ses för att äta pizza. Jag ser inte att du har hållit igen i två dagar för att kunna vara en glad pizzaätare när vi ses.

Med tanke på diskussionen om viktminskningspreparat som kommer då och då, om någon skulle vara intresserad;

Jag hittade en bra YT-film som berättar både hur GLP-1-preparat fungerar, vilka hunger/mättnadshormoner kroppen har, och både för- och nackdelar med att ta viktminskningspreparat. Tycker det är en väldigt informativ film utan att lägga in för mycket värderingar, bara grundläggande fakta och utan att vara överkomplicerad 👍

Där tror jag att du har en stor poäng! (Som inte enbart gäller ätande, egentligen.) Vi ser det folk äter, det de gör, de prylar de har, osv. Vi ser inte när de inte äter pizza, sas. Du och jag ses för att äta pizza. Jag ser inte att du har hållit igen i två dagar för att kunna vara en glad pizzaätare när vi ses.

Ja, det är lätt att tro att alla andra kan äta vad som helst utan att gå upp eller ner i vikt, att alla som tränar tycker det är jättekul osv. Skillnaden för mig nu är att jag faktiskt insett hur förhållandevis lätt det är för mig om jag tar hänsyn till sånt. Att utsvävningar är okej men vill jag hålla vikten där den är får jag ju kompensera på nåt ställe. Jag är alldeles för förtjust i utsvävningar för att inte behöva tänka så, och vill inte bli tjock igen.

Min utdragning av tand och pms ställer till det för mina rutiner och magen.
Vikten står inte stilla.

Ipren visade sig återigen ställa till bekymmer, jag får liksom inflammation i kroppen av Ipren.

Men på det igen ny tand som ska bort imorgon och flytande föda är planerad. Denna gång utan tillsatt socker.

Började morgonen med ett korngrynstunnbröd och kvarg med katrinplommon.

Kämpa på alla,
Blev informerad härom veckan att det inte är helt ovanligt (eller allstå, ovanligt mem inte 'omg wrf' ovanligt) att personer inte alls tål ipren. Typ allergisk.
Hörde det andra hand, så oklart om det bara gällde ibuprofen eller nsaid'er överlag.

Men kan ju va en idé att kolla upp å kanske ta med läkarn ifall det finns andra preparat som kan funka bättre?

Får man fråga hur du gör det?
Så klart man får.

Jag kokar en dl korngryn i 3,5 dl vatten.
Låter det svalna.
Häller på 3 dl vatten
1 tsk salt
2 dl kornmjöl
Sen vetemjöl tills jag har en bra konsistens
Dela till 50 g s bitar.
Kavla ut på mjölat bakbord
Stek/grädda på medelvärme i gjutjärnspanna.

Jag styckfryser dom direkt och tar upp en i taget att tina medans jag gör mina morgonbestyr. Är mycket bra för mitt blodsocker och håller mig mätt till lunch.

Ja, det är lätt att tro att alla andra kan äta vad som helst utan att gå upp eller ner i vikt, att alla som tränar tycker det är jättekul osv. Skillnaden för mig nu är att jag faktiskt insett hur förhållandevis lätt det är för mig om jag tar hänsyn till sånt. Att utsvävningar är okej men vill jag hålla vikten där den är får jag ju kompensera på nåt ställe. Jag är alldeles för förtjust i utsvävningar för att inte behöva tänka så, och vill inte bli tjock igen.
Ja, jag har en stark tendens att tro att "alla andra" hinner allting, och på något mystiskt vis har råd med allting. Det gäller särskilt allt det jag inte hinner (pga gör andra saker) och allt jag inte har råd med (pga använt pengarna till annat). Det är ett elände att det inte syns vad andra inte äter, gör, eller har.

Så klart man får.

Jag kokar en dl korngryn i 3,5 dl vatten.
Låter det svalna.
Häller på 3 dl vatten
1 tsk salt
2 dl kornmjöl
Sen vetemjöl tills jag har en bra konsistens
Dela till 50 g s bitar.
Kavla ut på mjölat bakbord
Stek/grädda på medelvärme i gjutjärnspanna.

Jag styckfryser dom direkt och tar upp en i taget att tina medans jag gör mina morgonbestyr. Är mycket bra för mitt blodsocker och håller mig mätt till lunch.
Tack, det ska jag testa någon gång när jag har tillräcklig mental kapacitet för det.
Det är inte lätt att hitta recept på korngrynsbröd som är lätta att använda.

Ungefär hur mycket vetemjöl blir det? typ 1/5 eller 1/2 eller...
Hur mycket blir det av den satsen? (Och ca hur stor är en 50g-bit? Jag har ingen småvåg. Halv dl? Hel?)

Det är svårt att ange mängden men den kan ju bytas ut mot kornmjöl om man vill undvika vetet. Normalt säger man 6 dl mjöl på degvätskan men korngrynen är ju blöta så kanske 8 dl ha inte i för mycket utan arbeta in mjölet för bästa resultat.

Ja du 50 g blir ungefär en halv dl stora. Tänk större köttbulle

Vågen vart ok. Fortfarande samma vikt som i förra veckan vare sig upp eller ned vilket känns bra. Speciellt eftersom magen la av så i natten mellan torsdag-fredag och jag har varit iväg med vänner i helgen på Country-festival så maten har inte varit den bästa. Absolut inte dålig. Men men ur gå-ned-i-vikt synpunkt inte den bästa :D

Pajade ryggen lite (sträckning inget jätte allvarligt) men det gjorde iallafall att jag vart helst still söndagen med lite ömt och svårt att röra sig idag. Inget gym tänker att jag tar det imorgon med mamma och gör det jag kan i lugnt och ro

Jag har frossat i god mat, pastasallad, i några dagar men nu är det tillbaka till vanlig diet igen. Jag märker ju att mitt blodsocker blir mindre stadigt av snabba kolhydrater. Det skjuter upp och sedan när jag parerar det dyker lika snabbt och brant.

Jag har ju varit mer eller mindre beroende av pasta och vitt ris och det har tagit ett tag att frigöra mig från det. Men nu vill jag ha pasta igen.

Jag har frossat i god mat, pastasallad, i några dagar men nu är det tillbaka till vanlig diet igen. Jag märker ju att mitt blodsocker blir mindre stadigt av snabba kolhydrater. Det skjuter upp och sedan när jag parerar det dyker lika snabbt och brant.

Jag har ju varit mer eller mindre beroende av pasta och vitt ris och det har tagit ett tag att frigöra mig från det. Men nu vill jag ha pasta igen.
Det finns ju t.ex. bön- och linspasta. Har de samma negativa effekt, eller skulle det kunna vara ett alternativ?

Jag måste bara säga att för mig är bönpasta en räddning. Vanlig kan jag äta hur mycket som helst av men tycker bön och linspasta är gott OCH mättande.
Visst är det en skillnad men tycker den är god.
Jag har köpt hem den som är 70% durumvete och 30% vita bönor idag. Ska bli spännande att testa vad vi tycker :) . Står att den innehåller dubbelt så mycket fiber som vanlig pasta och det låter ju lovande.

Jag bara tycker inte om den.
Men pratar vi verkligen om samma pasta :confused: ? Denna?
20260817_190148.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka