Tjockistråden del 2

Nu är jag still på en platå. Problemet är bara mitt dumma blodtryck, blir yr så fort jag ställer mig upp. Så just nu äter jag 1500kcal så tycker inte att det ska ge mig den effekten!
Börjar morgonen med en chiapudding med proteinpulver eller havregrynsgröt men jag vill ju inte behöva vara rädd för att svimma så fort jag reser mig från stolen på jobbet. Nu ställer jag mig upp och håller i bordskanten tills det slutar snurra :mad:
Har vi patienter med lågt blodtryck på jobb så regleras det oftast med att öka vätskeintaget först, så kanske ska se över om du dricker tillräckligt? Annars är salt mat och lakrits sånt som kan höja. Hade checkat övriga värden också, kan vara annat.
 
Har vi patienter med lågt blodtryck på jobb så regleras det oftast med att öka vätskeintaget först, så kanske ska se över om du dricker tillräckligt? Annars är salt mat och lakrits sånt som kan höja. Hade checkat övriga värden också, kan vara annat.
Tidigare har de inte hittat något, gjort EKG mm...
Dricker ganska mycket och just nu gör jag ofta soppor så då blir det ofta en liter vätska totalt på ett mål med vatten till... Brukar använda iallafall en hel buljongtärning då och de har ju ganska mycket salt i sig... Salt på gröten, äter några salta nötter till kvällen osv 😊
 
Har vi patienter med lågt blodtryck på jobb så regleras det oftast med att öka vätskeintaget först, så kanske ska se över om du dricker tillräckligt? Annars är salt mat och lakrits sånt som kan höja. Hade checkat övriga värden också, kan vara annat.
huruvida salt höjer blodtrycket tvistar de lärde om
//hon som äter massor med salt och ändå har lågt blodtryck...
 
Har inte vägt mig än den här veckan, men den har varit på rimliga nivåer änsålänge.
Tränade i måndags och har haft ett rätt bra matintag dessutom, massor av grönsaker!

Bra dag idag med, coco pops till frukost (oops), sallad med lite kyckling till lunch och nu blir det proteinpasta med lamm-bolognese till middag. 7km promenad dessutom. Lite utsvävningar blir det ikväll, en yoghurtglass á 74kcal och har en peanut butter crunch Häagen-Dazs i frysen :angel: :d
Unnar mig lite firande efter att ha skrivit uppsats på 5000 ord på nio timmar igår!

Resten av veckan består av konsert imorgon, kommer hålla maten bra men lär slinka ner några cider. Bra mat, träning och vägning fredag, sedan blir det en heldag i Camden med pojkvännen på lördag, god mat och alkohol väntas. Söndag blir nog... slappardag deluxe.
 
Jag har alltid varit besvärad av min kroppsform, mina lår är större än höften, vilket gjort att jeans som suttit tajt på låren gjort att de varit för stora i midjan och behövt skärp. Kjolar har hasat uppåt osv.
Jag har den gamla typen av "ridbyxor" s a s och hade redan synliga celluliter när jag stod upp som typ 17åring (måååånga kilo lättare då än nu). Även fast jag gått upp i vikt så har det mesta suttit nedtill.
Funderar lite på om det kan vara lipoödem? Att det kan vara därför jag har svårt att gå ner i vikt och lätt får blodtrycksfall?
Har någon av er lipoödem?
 
Har varit ute på en promenad nyss! Nu ska jag sätta mig ned och planera lite för kost, motion och arbete. Tips på snabba och kalorisnåla, men näringsmässigt bra rätter? Jag brukar äta mkt ägg, keso, makrill osv, men vill ha lite annat med.
 
Har varit ute på en promenad nyss! Nu ska jag sätta mig ned och planera lite för kost, motion och arbete. Tips på snabba och kalorisnåla, men näringsmässigt bra rätter? Jag brukar äta mkt ägg, keso, makrill osv, men vill ha lite annat med.
linssoppa :heart
 
Jag har alltid varit besvärad av min kroppsform, mina lår är större än höften, vilket gjort att jeans som suttit tajt på låren gjort att de varit för stora i midjan och behövt skärp. Kjolar har hasat uppåt osv.
Jag har den gamla typen av "ridbyxor" s a s och hade redan synliga celluliter när jag stod upp som typ 17åring (måååånga kilo lättare då än nu). Även fast jag gått upp i vikt så har det mesta suttit nedtill.
Funderar lite på om det kan vara lipoödem? Att det kan vara därför jag har svårt att gå ner i vikt och lätt får blodtrycksfall?
Har någon av er lipoödem?

Hmm vet inte om jag har lipoödem men jag ser ut exakt som du beskriver dig, visste dock inte att det fanns en ”diagnos”, vad innebär det?
 
Jag har alltid varit besvärad av min kroppsform, mina lår är större än höften, vilket gjort att jeans som suttit tajt på låren gjort att de varit för stora i midjan och behövt skärp. Kjolar har hasat uppåt osv.
Jag har den gamla typen av "ridbyxor" s a s och hade redan synliga celluliter när jag stod upp som typ 17åring (måååånga kilo lättare då än nu). Även fast jag gått upp i vikt så har det mesta suttit nedtill.
Funderar lite på om det kan vara lipoödem? Att det kan vara därför jag har svårt att gå ner i vikt och lätt får blodtrycksfall?
Har någon av er lipoödem?
Jag har inte lipödem men väl ödem orsakat av kirurgi.

Men, det har gjort att jag medveten om ödem och behandling.

Information finns på t.ex. http://www.svenskaodemforbundet.se/
Det finns gott om grupper på facebook och det finns behandlingar som är enkla att ta till på egen hand.
T.ex. tights och toppar med behandlande effekt (supersköna!) Sök på "Bubblisar". (det är en gammal bukefalist som säljer dem)
 
Åh, tycker kosten är så svår.. har inte lyckats lägga om den än, och tillbaka i Sverige är Bregott och smörgåsar det värsta för mig, men... försöker.
 
Jag har alltid varit besvärad av min kroppsform, mina lår är större än höften, vilket gjort att jeans som suttit tajt på låren gjort att de varit för stora i midjan och behövt skärp. Kjolar har hasat uppåt osv.
Jag har den gamla typen av "ridbyxor" s a s och hade redan synliga celluliter när jag stod upp som typ 17åring (måååånga kilo lättare då än nu). Även fast jag gått upp i vikt så har det mesta suttit nedtill.
Funderar lite på om det kan vara lipoödem? Att det kan vara därför jag har svårt att gå ner i vikt och lätt får blodtrycksfall?
Har någon av er lipoödem?

Jag har lipödem, har vetat om det i ca 3 år och tog mig tid att få en formel diganos förra året i hopp att kunna få hjälp. Nu har de dragit in all vård de brukade bistå med i gälveborgskommun, så kompressions tights får jag stå för själv, men som tur är så finns det en hel del egenvård som kan hjälpa att lindra smärtan, som djupandning, torrborstning och antiflamatorisk kost.

Anledningen att förstod att det var lipödem var att jag postade om min oproportionenliga kropp i en facebook grupp för tjocka feminster och Tim Kvick som säljer bubblisar, kompression tights kommenterade och frågade om jag hört talas om lipödem och gav mig den här länken:
Lipödem

Hmm vet inte om jag har lipoödem men jag ser ut exakt som du beskriver dig, visste dock inte att det fanns en ”diagnos”, vad innebär det?

Som det står i länken så beror Lipödem inte på fettma utan är en sjuklig förändring i fettcellerna.
En översikt över de kliniska tecken på lipödem:
  • Händer och fötter är ej påverkade av fettmassa
  • symmetrisk svullnad
  • smärta vid beröring och tryck
  • sprängande smärtaofta spindelnätsådring
  • benägenhet att få blåmärken
  • ärftlighet
  • huden är mjuk, knölig och uppvisar typisk gropighet
  • i få fall kan även armarna vara drabbade

När jag läste på så kände jag igen mig i beskrivning av symtomen, att min underkropp varit allt större sen jag kom in i puberteten, har alltid haft olika storlekar i kläder på över- och underkropp.
Lipödem kan utlösas av homonella förändringar som graviditet och klimakteriet, ofta blir det värre av homonella förändringar om du redan utvecklat det.
Det tros vara ärftligt, som det ser ut så hade min mamma också lipödem och min ena syster har det, men hon är som tur är inte lika drabbad som jag.
Jag får också så lätt blåmärken och känner smärta både vid tryck såväl som jag känner av en konstant smärta i underkroppen och i ryggslutet, som också är vanligt vid lipödem.
Nu när jag vet att det är lipödem jag har kan jag känna de typiska riskornen under huden.
Det går inte att "banta" bort lipödem - När jag gick ner mycket i vikt för ett par år sedan så var min kropp fortfarande oproportionerlig och allt efter magen och brösten krympte så var mina ridbyxlår kvar, såväl som mina breda lår och vader.

Jag då och nu 25 kg plus, att gå ner i vikt ändrar inte grundutseendet på underkroppen även om storleken på den kan ändras:

Lipdema.jpg


Själv så jag har funderat på att posta i den här tråden, eftersom som min vikt sköt igen höjden pga vad som visades vara hypotyreos som jag också diagnostiserades med förra året.
Men eftersom jag numera inte är så intresserad av kg hit och dit utan mer om de centimetrar som visar på att vad jag gör för minska mitt lipödem och den smärta den tillför fungerar, så vet jag inte om mina funderingar och frågor är relevanta här.
 
Jag har lipödem, har vetat om det i ca 3 år och tog mig tid att få en formel diganos förra året i hopp att kunna få hjälp. Nu har de dragit in all vård de brukade bistå med i gälveborgskommun, så kompressions tights får jag stå för själv, men som tur är så finns det en hel del egenvård som kan hjälpa att lindra smärtan, som djupandning, torrborstning och antiflamatorisk kost.

Anledningen att förstod att det var lipödem var att jag postade om min oproportionenliga kropp i en facebook grupp för tjocka feminster och Tim Kvick som säljer bubblisar, kompression tights kommenterade och frågade om jag hört talas om lipödem och gav mig den här länken:
Lipödem



Som det står i länken så beror Lipödem inte på fettma utan är en sjuklig förändring i fettcellerna.
En översikt över de kliniska tecken på lipödem:
  • Händer och fötter är ej påverkade av fettmassa
  • symmetrisk svullnad
  • smärta vid beröring och tryck
  • sprängande smärtaofta spindelnätsådring
  • benägenhet att få blåmärken
  • ärftlighet
  • huden är mjuk, knölig och uppvisar typisk gropighet
  • i få fall kan även armarna vara drabbade

När jag läste på så kände jag igen mig i beskrivning av symtomen, att min underkropp varit allt större sen jag kom in i puberteten, har alltid haft olika storlekar i kläder på över- och underkropp.
Lipödem kan utlösas av homonella förändringar som graviditet och klimakteriet, ofta blir det värre av homonella förändringar om du redan utvecklat det.
Det tros vara ärftligt, som det ser ut så hade min mamma också lipödem och min ena syster har det, men hon är som tur är inte lika drabbad som jag.
Jag får också så lätt blåmärken och känner smärta både vid tryck såväl som jag känner av en konstant smärta i underkroppen och i ryggslutet, som också är vanligt vid lipödem.
Nu när jag vet att det är lipödem jag har kan jag känna de typiska riskornen under huden.
Det går inte att "banta" bort lipödem - När jag gick ner mycket i vikt för ett par år sedan så var min kropp fortfarande oproportionerlig och allt efter magen och brösten krympte så var mina ridbyxlår kvar, såväl som mina breda lår och vader.

Jag då och nu 25 kg plus, att gå ner i vikt ändrar inte grundutseendet på underkroppen även om storleken på den kan ändras:

Visa bifogad fil 14981

Själv så jag har funderat på att posta i den här tråden, eftersom som min vikt sköt igen höjden pga vad som visades vara hypotyreos som jag också diagnostiserades med förra året.
Men eftersom jag numera inte är så intresserad av kg hit och dit utan mer om de centimetrar som visar på att vad jag gör för minska mitt lipödem och den smärta den tillför fungerar, så vet jag inte om mina funderingar och frågor är relevanta här.
Det här kanske är en jättedum fråga, men hur vet man att det är lipödem och inte "bara" oproportionerlig kropp?
Jag försöker titta på dina bilder men jag tycker inte att de ser "konstig" ut på nåt sätt.
 
Det här kanske är en jättedum fråga, men hur vet man att det är lipödem och inte "bara" oproportionerlig kropp?
Jag försöker titta på dina bilder men jag tycker inte att de ser "konstig" ut på nåt sätt.


Nu är jag långt ifrån en expert men det som visar på att det är lipödem är ben och ibland armar är svullna men händer och fötter inte är det, utan känns fasta. I senare stadier kan det se ut som du haft åtsittande resår runt ankeln, där benet är så svält ovanför ankeln.
Att det blir som kuddar på insidan knät och nedan för det, som du kan se nedan.
Att huden ofta har en annan ljusare färg, som du kan se på bilden nedan, att fötterna på 3:e bilden är mycket mörkare än benen.
Att fettet samlas i vad som känns som riskorn under huden, det har att göra med att vårt lymfsystem inte fungerar som det ska och det gör att fettcellerna växer.
Att vi ofta lätt får blåmärken och att det är smärtsamt att ha något i knät, katt/barn.
Att huden känns kallare än omgivande områden på kroppen som inte är drabbad.

Själv är mitt lipödem på stadie två, så jag gör allt jag kan för att det inte ska utvecklas och bli värre.

Här är en bild på olika stadier 1-4:
4stages-liplegs.jpg



Här är länken till sidan därifrån jag tagit bilden.
lipedemaproject
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
88 89 90
Svar
1 785
· Visningar
146 993
Senast: Mirre
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 820
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp