Tjockistråden del 2

Stadie1-3-mindre-300x169.jpg


@Malin_L Den är bilden hittade jag på svenska ödemföreningens hemsida och själv känner jag att det lika gärna skulle kunna vara jag på andra bilden.
Där kan du också läsa mer om vad lipödem är och hur det diagnostieras i Sverige.
 
Stadie1-3-mindre-300x169.jpg


@Malin_L Den är bilden hittade jag på svenska ödemföreningens hemsida och själv känner jag att det lika gärna skulle kunna vara jag på andra bilden.
Där kan du också läsa mer om vad lipödem är och hur det diagnostieras i Sverige.
Tack! Jag har varit inne och kollat där. Men om man kollar på första personen i bilden ovan, bara av utseendet skulle jag inte misstänka nåt speciellt.
Anledningen till mina frågor är att jag håller på att gå ner i vikt men rumpa, höfter och lår minskar väldigt mycket långsammare än resten av kroppen.
 
Tack! Jag har varit inne och kollat där. Men om man kollar på första personen i bilden ovan, bara av utseendet skulle jag inte misstänka nåt speciellt.
Anledningen till mina frågor är att jag håller på att gå ner i vikt men rumpa, höfter och lår minskar väldigt mycket långsammare än resten av kroppen.

Då förstår jag att det väcker frågor, något som jag alltid märkt av själv även när min underkropp var mindre är just smärtkänsligheten, att speciellt mina ridbyxlår känts så kalla och att jag alltid haft det så lätt att få blåmärken.

Nu blir jag 40 år i augusti och mitt lipödem har utvecklats över väldigt lång tid, kan se en klar skillnad i hur min underkropp såg ut före och efter puberteten gjorde sin debut när jag var 11 år och fick mens.
Bland mina många smeknamn när jag var liten så blev jag kallad både spetan och långben innan jag kom i puperteten.

Här går utvecklingen att se
LIPOEDEMA.jpg


1:a bilden så är jag ca 12 år och mina ridbyxlår börjar synas
2:a så är jag ca 17 och de är allt mer framträdande
3:e så är jag ca 24 år och det går att se att mina lår blivit mer gropiga och svullna, att mina ridbyxlår blir allt större.
 
Nu är jag långt ifrån en expert men det som visar på att det är lipödem är ben och ibland armar är svullna men händer och fötter inte är det, utan känns fasta. I senare stadier kan det se ut som du haft åtsittande resår runt ankeln, där benet är så svält ovanför ankeln.
Att det blir som kuddar på insidan knät och nedan för det, som du kan se nedan.
Att huden ofta har en annan ljusare färg, som du kan se på bilden nedan, att fötterna på 3:e bilden är mycket mörkare än benen.
Att fettet samlas i vad som känns som riskorn under huden, det har att göra med att vårt lymfsystem inte fungerar som det ska och det gör att fettcellerna växer.
Att vi ofta lätt får blåmärken och att det är smärtsamt att ha något i knät, katt/barn.
Att huden känns kallare än omgivande områden på kroppen som inte är drabbad.

Själv är mitt lipödem på stadie två, så jag gör allt jag kan för att det inte ska utvecklas och bli värre.

Här är en bild på olika stadier 1-4:
4stages-liplegs.jpg



Här är länken till sidan därifrån jag tagit bilden.
lipedemaproject
Hm undrar om jag har det där. Jag ser ut som ettan på dina bilder och har även någon skum grop som ser ut som en muskelbristning på ena insida lår. Så värst ont har jag väl inte, huden ömmar om man drar händerna längs den men inte så illa att jag har problem med att ha något i knäet. Och om jag trycker ihop huden får jag de där riskornen som du beskriver samt super kalla lår om vintern. Jag har alltid tänkt att jag har celluliter bara.
 
Veckans invägning gick på plus 0,5 kg :o Men det var lite väntat då jag som sagt fuskat en del på helgerna och inte riktigt fått tid till löpningen. Jaja..på ett igen!
 
Hm undrar om jag har det där. Jag ser ut som ettan på dina bilder och har även någon skum grop som ser ut som en muskelbristning på ena insida lår. Så värst ont har jag väl inte, huden ömmar om man drar händerna längs den men inte så illa att jag har problem med att ha något i knäet. Och om jag trycker ihop huden får jag de där riskornen som du beskriver samt super kalla lår om vintern. Jag har alltid tänkt att jag har celluliter bara.

Det låter som det kan vara lipödem, det är väldigt vanligt ca 10% av alla kvinnor världen över har det. Själv funderar jag om hur stort mörker talet är eftersom det inte finns så mycket kunskap om det i vården. När jag sökte remiss till lymfterapeut för diagnos så hade läkaren jag träffade aldrig hört talas om det och det är väldigt vanligt.
 
Det låter som det kan vara lipödem, det är väldigt vanligt ca 10% av alla kvinnor världen över har det. Själv funderar jag om hur stort mörker talet är eftersom det inte finns så mycket kunskap om det i vården. När jag sökte remiss till lymfterapeut för diagnos så hade läkaren jag träffade aldrig hört talas om det och det är väldigt vanligt.
Vad är det för kompressionskläder du har är det vanliga sådana som man tränar med?
 
Är det nån som har tips på en bra och pålitlig sida där man kan söka på hur mycket kcal det är i matvaror? Alltså typ söka på ”rökt skinka” eller vadsomhelst och få reda på hur mycket kcal ex 100 g innehåller?

Försöker träna upp mitt öga för normala portioner och tänker att det kan vara en hjälp :).
 
Är det nån som har tips på en bra och pålitlig sida där man kan söka på hur mycket kcal det är i matvaror? Alltså typ söka på ”rökt skinka” eller vadsomhelst och få reda på hur mycket kcal ex 100 g innehåller?

Försöker träna upp mitt öga för normala portioner och tänker att det kan vara en hjälp :).


Brukar ju stå på förpackningen ?
 
Brukar ju stå på förpackningen ?

Jo, givetvis gör det det. Men jag tänker att jag ska slippa gå till en fysisk affär och plocka upp varenda vara jag funderar på för att läsa på förpackningen ;) . Utan kunna få fram infon ex när jag ska räkna kalorier på en maträtt jag tänkt laga och där jag sitter med receptet hemma :).
 
Jo, givetvis gör det det. Men jag tänker att jag ska slippa gå till en fysisk affär och plocka upp varenda vara jag funderar på för att läsa på förpackningen ;) . Utan kunna få fram infon ex när jag ska räkna kalorier på en maträtt jag tänkt laga och där jag sitter med receptet hemma :).
Jag använder fatsecret, finns både som app och sida. vet att lifesum också är populärt. :)
 
Jag är åter på väg åt rätt håll.
Fortfarande ingen våg, utan går på hur kläderna sitter...
Har en klänning med ungefär samma skärning som denna
1526982003124.png

Och avskärningen i midjan har brukat lägga sig uppepå magen, precis nedanför bysten. (har mage som ser ut typ som en gravidmage)
Och igår insåg jag att den inte gör det längre, utan jag kan placera skärningen där den "ska vara", lite närmare naveln, utan att den glider upp igen!! YEEEYYY! :banana:
 
Förra onsdagen visade - 1.5 kg, vilket var skönt efter 3 veckor där vikten inte minskat med mer än ett par hekto. Vägning igen imorgon, jag hoppas jag tappat lite mer. Den 26e ska jag nästa mig igen, då har jag ätit efter viktväktarna (mer eller mindre) i 3 månader. Efter 1 månad hade jag tappat ca 11 cm på magen, månad två glömde jag att mäta :p
 
Jag har ju slarvat med maten, så har tyvärr gått upp något kilo. Tänker inte bli allt för bitter för det, bara jag inte släpper tyglarna helt! Håller i med motion, försöker gå varje dag. Ger det inte nån form av resultat på fredagens vägning efter dagens motion blir jag nog dock lite sur. Har gått 6,6 km, cyklat 12 km (tredje gången jag cyklar på kanske 6 år, köpte cykel för några veckor sen men de två turerna innan idag har jag bara provcyklat till affärn typ) och ridit 1,5 h. Heeeelt slut i låren och svetten har forsat i den här värmen!
 
-7 hekto sen 4/5. Inget revelitionerande men åtminstone ner, känns bra med tanke på att jag slarvat och gått upp sen dess. 1,7 kg kvar innan jag är under bmi 35. Skulle så gärna velat klara det tills på torsdag när vi åker till Kreta! Får kämpa gärnet och hoppas att ja klarar det :)
 
I måndags var det terminens sista vattengympa-pass. :( Så nu måste jag försöka hitta nåt annat sätt att röra på mig tills det startar igen till hösten. Det är tyvärr för kallt i bassängen i vanliga simhallen, så det funkar inte för mig. (går ju i behandlingsbadets bassäng med 34° i vanliga fall)
Bläääh...

Men jag jobbar just nu hårt på avvänjning från energidrycker. Hoppas att avsaknad av sockerlösningsdrycker ska göra sitt till också, återstår bara att se hur länge jag klarar mig utan dem... (behöver dem dels för att motverka min förlamande trötthet, dels vid migränanfall och dels hjälper de till att sätta igång magen när den stannat upp...)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
88 89 90
Svar
1 785
· Visningar
147 105
Senast: Mirre
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 824
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp