Tjockistråden del 2

Jag kämpar på men när stress o trötthet sätter in då blir det problem. Igår satte jag i mig en liten skål ostbollar och idag två chokladbitar. Wtf liksom? I övrigt äter jag bra även om det blir lite för stora portioner. Jag tränar väldigt mycket just nu men det är stress och trötthet som triggar. Men jag måste ner i vikt annars kraschar mina knän och då får jag lägga ner löpningen.
 
Blir galen av den ambivalens mellan min kosthållning och träning, samt mitt svaga psyke. Hela min vardag fokuserar på hur tjock och värdelös jag känner mig, men kan inte äta bra varierad kost för att jag tycker att matlagning är det värsta som finns (och stjäl tid) och att jag också hatar att äta om jag inte är riktigt hungrig.

Det här är ett nytt fenomen för mig. Denna kombination gör ju att jag blir väldigt sugen rätt plötsligt och då vill jag äta något som går snabbt och för att vanlig mat växer i munnen på mig. Ofta smörgåsar, gärna chips (dock blivit bättre på det), pizza om jag ändå åker förbi på vägen hem (bättre på det med), men ja sötsaker osv. Äter visserligen mycket äpplen nu, det är lätt att äta!

Jag känner mig uppgiven! 😞
 
Ett skepp kommer lastat med... lite gnäll! :meh:

Är så grymt trött... Varför. Finns. Ingen. Ork. Eller. Motivation. Att. Laga. Mat? Jag lagat mat max en gång i veckan nu och det här är ju ett problem. Jag får ju bara i mig skit och vet inte vad jag ska göra.
 
Ett skepp kommer lastat med... lite gnäll! :meh:

Är så grymt trött... Varför. Finns. Ingen. Ork. Eller. Motivation. Att. Laga. Mat? Jag lagat mat max en gång i veckan nu och det här är ju ett problem. Jag får ju bara i mig skit och vet inte vad jag ska göra.

Börja göra matlådor. Beställ hem ngn matkasse som kommer med färdiga varor+recept.
Orken och motivationen finns kanske inte där pga du inte får i dig rätt ämnen i din kost vilket gör att du hamnar i en ond cirkel med kosten.
Det är superenkelt att bara ta fram och värma upp samtidigt som du skär upp lite sallad till varje måltid. Du kommer att märka en snabb förändring i ditt humör+kropp tror jag om du får i dig annat än skit. :)
 
Ett skepp kommer lastat med... lite gnäll! :meh:

Är så grymt trött... Varför. Finns. Ingen. Ork. Eller. Motivation. Att. Laga. Mat? Jag lagat mat max en gång i veckan nu och det här är ju ett problem. Jag får ju bara i mig skit och vet inte vad jag ska göra.

Ska vi byta? Jag lagar alldeles för mycket mat (enkla rätter, typ paella, men alldeles för gott) men jag äter ju ikapp också, inte bra. Behöver lite "anti-matlust" om man kan säga så.
 
Börja göra matlådor. Beställ hem ngn matkasse som kommer med färdiga varor+recept.
Orken och motivationen finns kanske inte där pga du inte får i dig rätt ämnen i din kost vilket gör att du hamnar i en ond cirkel med kosten.
Det är superenkelt att bara ta fram och värma upp samtidigt som du skär upp lite sallad till varje måltid. Du kommer att märka en snabb förändring i ditt humör+kropp tror jag om du får i dig annat än skit. :)

Vill ju inte vara den här negativa som bemöter allt med ”det går inte!”, men jag tycker att jag försöker, men det går inte! :angel: Fast är väl övertygad om att det är just det, att jag inte får i mig vettig energi och det tär ju på kroppen. Är inte direkt hungrig/sugen, och dessa matlådor jag gjort blir bara liggandes. Har slängt massor, men borde kanske satsa på sådant som jag är gott (typ spagetti och köttfärssås och något annat, lär definitivt vara bättre än kakor eller risifrutti).

Ska vi byta? Jag lagar alldeles för mycket mat (enkla rätter, typ paella, men alldeles för gott) men jag äter ju ikapp också, inte bra. Behöver lite "anti-matlust" om man kan säga så.

Jag skulle behöva en kock... :cautious:
 
Vill ju inte vara den här negativa som bemöter allt med ”det går inte!”, men jag tycker att jag försöker, men det går inte! :angel: Fast är väl övertygad om att det är just det, att jag inte får i mig vettig energi och det tär ju på kroppen. Är inte direkt hungrig/sugen, och dessa matlådor jag gjort blir bara liggandes. Har slängt massor, men borde kanske satsa på sådant som jag är gott (typ spagetti och köttfärssås och något annat, lär definitivt vara bättre än kakor eller risifrutti).



Jag skulle behöva en kock... :cautious:

Men kan du inte frysa in dem så slipper du att slänga dem? Sug efter riktig mat försvinner ju lite när man bara äter "skit".
Sallad håller ju sig mer än 1 dag så det behövs ju inte göras varje dag. Finns även frysta grönsaker som man kan tex micra. 🙂
 
Men kan du inte frysa in dem så slipper du att slänga dem? Sug efter riktig mat försvinner ju lite när man bara äter "skit".
Sallad håller ju sig mer än 1 dag så det behövs ju inte göras varje dag. Finns även frysta grönsaker som man kan tex micra. 🙂

Fryst in, slängt ändå när det legat länge och fortfarande inte känner sug :cautious: Då tar det bara plats! Men ja, jag måste försöka ändra det tänket, jag ska laga spagetti och köttfärssås och frysa in, det fungerar alltid! Och sen måste jag helt enkelt börja att få i mig riktig mat. Jag ska äta för att jag behöver helt enkelt, men det är ju tråkigt när man är trött och lat..

Men varför är det så? Dålig mat, dålig energi, ok, men dålig mat, inget sug för ”riktig” mat?
 
Fryst in, slängt ändå när det legat länge och fortfarande inte känner sug :cautious: Då tar det bara plats! Men ja, jag måste försöka ändra det tänket, jag ska laga spagetti och köttfärssås och frysa in, det fungerar alltid! Och sen måste jag helt enkelt börja att få i mig riktig mat. Jag ska äta för att jag behöver helt enkelt, men det är ju tråkigt när man är trött och lat..

Men varför är det så? Dålig mat, dålig energi, ok, men dålig mat, inget sug för ”riktig” mat?

I perioder då jag åt mycket skit försvann suget helt för "riktig" mat eftersom jag aldrig kände ordentlig hunger.
 
Jag kämpar på. Går ganska bra, äter lite för mycket godis och kakor där kan jag förbättra. Just nu har en 2 månader lång förkylning begränsat mig men gymmet har jag lyckats hålla i.
 
Haft magsjuka, gått ner 5 kg på en vecka, att det ens är möjligt?? :crazy: (INGEN rekommenderad bantingskur dock, varit SÅ sjuk :( )
 
O fy katten med magsjuka! vilken mardröm. jag har iaf gått ned något för mina knän har blivit mycket bättre!! så nu om jag blir frisk före maj kan jag springa loppet jag anmält mig till.
 
I perioder då jag åt mycket skit försvann suget helt för "riktig" mat eftersom jag aldrig kände ordentlig hunger.

Ja, jag har iaf ätit lagad mat en gång idag, men jag var inte hungrig, ätit kakor och vindruvor nyss i stället. Bör nog satsa på att få i mig någon lagad mat runt lunch och sedan försöka lägga till något på eftermiddagen som inte är kakor eller smörgåsar. Om smörgåsarna vore det nyttigare alternativet, men så är inte fallet! :meh:
 
Ja, jag har iaf ätit lagad mat en gång idag, men jag var inte hungrig, ätit kakor och vindruvor nyss i stället. Bör nog satsa på att få i mig någon lagad mat runt lunch och sedan försöka lägga till något på eftermiddagen som inte är kakor eller smörgåsar. Om smörgåsarna vore det nyttigare alternativet, men så är inte fallet! :meh:
Går det med lite plockmat? Lite kallskuret, rökt fisk, grönsaksstavar, oliver? Det måste inte vara potatis och sånt och du måste ju inte stå och koka själv och man kan också köpa färdigmat helt utan att skämmas. Det finns bra urval helt okej och rätt nyttig mat.
 
Ett skepp kommer lastat med... lite gnäll! :meh:

Är så grymt trött... Varför. Finns. Ingen. Ork. Eller. Motivation. Att. Laga. Mat? Jag lagat mat max en gång i veckan nu och det här är ju ett problem. Jag får ju bara i mig skit och vet inte vad jag ska göra.
När jag är i det där läget - alldeles för ofta numera (under utredning för nån form av bestående trötthet) - anser jag att portionsförpackad, fryst färdigmat är mycket bättre än att äta mackor eller kakor och glass... Eller det andra man hittar i skåpen hemma. 🙄
Det är dyrare än hemgjort, men billigare än att äta på restaurang.
 
När jag är i det där läget - alldeles för ofta numera (under utredning för nån form av bestående trötthet) - anser jag att portionsförpackad, fryst färdigmat är mycket bättre än att äta mackor eller kakor och glass... Eller det andra man hittar i skåpen hemma. 🙄
Det är dyrare än hemgjort, men billigare än att äta på restaurang.
Ja och man kan ju köpa rätt nyttiga alternativ nuförtiden som är goda, jag brukar köpa de som är vegetariska de är bra.
 
Fryst in, slängt ändå när det legat länge och fortfarande inte känner sug :cautious: Då tar det bara plats! Men ja, jag måste försöka ändra det tänket, jag ska laga spagetti och köttfärssås och frysa in, det fungerar alltid! Och sen måste jag helt enkelt börja att få i mig riktig mat. Jag ska äta för att jag behöver helt enkelt, men det är ju tråkigt när man är trött och lat..

Men varför är det så? Dålig mat, dålig energi, ok, men dålig mat, inget sug för ”riktig” mat?

Stör det dig inte att slänga mat? 🙂
Gillar du paj så går det också bra att frysa in och du kan ju i princip stoppa i vad som i paj av saker som du gillar.
Att köpa nyttigare färdigrätter kanske också kan funka? Läste du skrev ngt om utmattning?

Gissar väl på att hjärnan jagar nästa sockerkick när den är van vid att få det hela tiden. Sockerberoende är ett svårt beroende! Vet flera som har haft typ samma problem som du men när de drog ner på tex läsk, kakor, och annan skit så blev de också hungriga på "riktig" mat+mådde mkt bättre överlag.
 
Stör det dig inte att slänga mat? 🙂
Gillar du paj så går det också bra att frysa in och du kan ju i princip stoppa i vad som i paj av saker som du gillar.
Att köpa nyttigare färdigrätter kanske också kan funka? Läste du skrev ngt om utmattning?

Gissar väl på att hjärnan jagar nästa sockerkick när den är van vid att få det hela tiden. Sockerberoende är ett svårt beroende! Vet flera som har haft typ samma problem som du men när de drog ner på tex läsk, kakor, och annan skit så blev de också hungriga på "riktig" mat+mådde mkt bättre överlag.

Givetvis stör det mig att slänga riktig mat, försöket verkligen att använda allt annars... jag har inte sett mig som sockerberoende 5 år tillbaka i tiden, men min stress med både studier och jobb på sistone går att koppla till mitt beteende nu. Ska verkligen försöka från och med i morgon att börja ändra mitt beteende. Ska nog plocka upp tipset från @ameo, men jag vill helst inte äta så mycket kött.
 
Givetvis stör det mig att slänga riktig mat, försöket verkligen att använda allt annars... jag har inte sett mig som sockerberoende 5 år tillbaka i tiden, men min stress med både studier och jobb på sistone går att koppla till mitt beteende nu. Ska verkligen försöka från och med i morgon att börja ändra mitt beteende. Ska nog plocka upp tipset från @ameo, men jag vill helst inte äta så mycket kött.
Jag äter bara vegetariskt sedan över 30 år, det finns en hel del bra vegetariska färdigrätter också numera.
Dessa hör till mina favoriter när det gäller portionsmat. https://www.felix.se/produkter/kategori/fardigmat-enportion/felix-veggie/ Det är dessutom förhållandevis lite kalorier i dem (halloumigrejen är lite mer i) och tack vare innehållet av bönor och linser och sånt blir man mätt trots att det kan upplevas som ganska små portioner. Och man håller sig mätt länge...
Sen finns en veg pytt, tror att det också är Felix, som är välkryddad och jättesmaklig, även den med massor av bönor och kikärtor och sånt = lågt GI = man blir och håller sig mätt.
Sen har du färdiga pajer av många slag. Och Dafgårds har nya vegetariska portioner (där jag förätit mig på halloumivarianterna :o:p:yuck:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
86 87 88
Svar
1 756
· Visningar
144 483
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 802
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp