Tjockistråden del 2

Jag äter bara vegetariskt sedan över 30 år, det finns en hel del bra vegetariska färdigrätter också numera.
Dessa hör till mina favoriter när det gäller portionsmat. https://www.felix.se/produkter/kategori/fardigmat-enportion/felix-veggie/ Det är dessutom förhållandevis lite kalorier i dem (halloumigrejen är lite mer i) och tack vare innehållet av bönor och linser och sånt blir man mätt trots att det kan upplevas som ganska små portioner. Och man håller sig mätt länge...
Sen finns en veg pytt, tror att det också är Felix, som är välkryddad och jättesmaklig, även den med massor av bönor och kikärtor och sånt = lågt GI = man blir och håller sig mätt.
Sen har du färdiga pajer av många slag. Och Dafgårds har nya vegetariska portioner (där jag förätit mig på halloumivarianterna :o:p:yuck:)

Tack för tipset! :d
 
Jag har missat att tråden varit aktiv senaste månaderna! Jag har varit på VFU i fem veckor, har bott hemifrån (pluggar på distans och måste göra praktiken nära högskolan), vilket gjort att jag typ tröstätit och gått upp en hel del, nu ska jag försöka bryta den trenden... Har gått med i en nystartad viktgrupp på VC dock var första mötet inget att hurra för så hoppas de steppar upp till kommande möten!
 
Jag har missat att tråden varit aktiv senaste månaderna! Jag har varit på VFU i fem veckor, har bott hemifrån (pluggar på distans och måste göra praktiken nära högskolan), vilket gjort att jag typ tröstätit och gått upp en hel del, nu ska jag försöka bryta den trenden... Har gått med i en nystartad viktgrupp på VC dock var första mötet inget att hurra för så hoppas de steppar upp till kommande möten!

Huh, I feel you! Gjorde nyss också VFU och planering och studier som tillkom i det när man är ovan sög ALL must ur mig. Så pass att jag funderar på om det ens är värt att fortsätta!

Precis dom jag tänkte på som Ameo länkade till. Sen finns det goda och mättande soppor också, kanske värt att prova?

Nu påminde du mig om en tomatsoppa med bönor som bas som jag har i frysen! Ska försöka ta fram och äta av det också!


Till ”frukost” blev det fajitas idag... måste prova lite olika vägar nu känner jag.
 
Huh, I feel you! Gjorde nyss också VFU och planering och studier som tillkom i det när man är ovan sög ALL must ur mig. Så pass att jag funderar på om det ens är värt att fortsätta!



Nu påminde du mig om en tomatsoppa med bönor som bas som jag har i frysen! Ska försöka ta fram och äta av det också!


Till ”frukost” blev det fajitas idag... måste prova lite olika vägar nu känner jag.
Jag älskar ju köttfärssoppa, så gör storkok på den med magert nötkött, mycket morötter och chili :d Fryser in i portioner sen :up: (Vill man ha vegetariskt är det bara att ha quorn i istället!)
 
Jag älskar ju köttfärssoppa, så gör storkok på den med magert nötkött, mycket morötter och chili :d Fryser in i portioner sen :up: (Vill man ha vegetariskt är det bara att ha quorn i istället!)

Soppor är inte direkt min grej, så får hålla mig till tomatsoppan som är god än så länge! :D Idag har jag ätit bättre mat, men samtidigt fått i mig en hel del onödiga kalorier till det! Men, en ny dag i morgon!
 
Soppor är inte direkt min grej, så får hålla mig till tomatsoppan som är god än så länge! :D Idag har jag ätit bättre mat, men samtidigt fått i mig en hel del onödiga kalorier till det! Men, en ny dag i morgon!
Jag tänker att du kanske behöver strunta i kalorierna ett tag, tills du återfått fungerande matrutiner.
 
Ja, jag är med på noterna! Tänker att det är dumt att kränga i sig så mycket onödigt, men det kanske är övergående! Tack för pepp 😊
Nu vet jag inte vad det onödiga innebär.
Men jag tänker att det kan bli övermäktigt att både få igång matrutinerna och att avstå från allt som är minsta lilla onyttigt. Det brukar vara lättare att avstå från skräpmat och godis och sånt om man äter ordentliga måltider med lagad mat.

Själv funderar jag på att testa nån form av 5:2-variant, där jag tänker leva på Naturdiet-skake på de två lågkaloridagarna och leva precis som vanligt de övriga dagarna. Får väl se om det lyckas...
 
Nu vet jag inte vad det onödiga innebär.
Men jag tänker att det kan bli övermäktigt att både få igång matrutinerna och att avstå från allt som är minsta lilla onyttigt. Det brukar vara lättare att avstå från skräpmat och godis och sånt om man äter ordentliga måltider med lagad mat.

Själv funderar jag på att testa nån form av 5:2-variant, där jag tänker leva på Naturdiet-skake på de två lågkaloridagarna och leva precis som vanligt de övriga dagarna. Får väl se om det lyckas...

Jag tror absolut på 5:2 och jag kan klara det bara jag får komplettera med äpplen. Ska köra igång det så snart jag känner mig redo.

Onödigt... ja, det är dessa kakor, risifrutti osv osv.

I morgon ska jag på yoga btw! Blir en ny typ av träning. Var på spinning i torsdags och oj vad jag har saknat det! Var dock helt färdig när jag kom hem och somnade sittandes i soffan med kläderna på, inte så konstigt om man levt på kakor och risifrutti dock.

Skulle vilja ha spinningpass i öronen om jag är själv någon gång, alltså någon som peppar fast att man är själv. Kanske finns på youtube eller liknande?
 
Det finns massor med olika yogaformer! själv gillar jag lugn yoga som yinyoga men det finns andra där man blir riktigt svettig. Jag tycker yoga är kul, men har inte tid eller råd att få på pass i dagsläget.

Det var sådan jag var på idag, men vet inte om det är något jag gör igen?

Idag var det en dålig matdag med alldeles för många mackor. Nå påt igen imorgon.

Nya tag!
 
Idag var det en dålig matdag med alldeles för många mackor. Nå påt igen imorgon.
Här har vi barn som fyller år både idag och i morgon. Massa tårta blir det... :yuck: Får väl uppvägas av en lätt sopplunch idag och nyttig lunch i morgon.
Och shakear på tisdag...
 
Något jag reflekterat över (kanske inte är någon nyhet för er andra) är hur svårt det är att få till jämt intag med kcal under veckan. För mig blir det ofta alldeles för mkt under helgenvilket gör att ja nästan får svälta mig själv i början av veckan. Men det känns inte hållbart, skulle vilja få till att äta någelunda jämt hela veckan. Det är ju dock så mysigt att äta gofrulle med familjen på helgen och på kvällen vill man äta nåt gott (oftast fett) och så snacks till det, plus kalas eller att man är bortbjuden!
 
Jag äter... men det är svårt att tugga sig igenom den! Försöker att tänka på att äta regelbundet, för att hålla blodsockernivån på en jämn nivå. Hittills har jag ätit en tortilla med kyckling, gurka, tomat, lök och paprika. Nyss ätit lite nudelwok med tofu. Det tog emot på båda :down:
 
Något jag reflekterat över (kanske inte är någon nyhet för er andra) är hur svårt det är att få till jämt intag med kcal under veckan. För mig blir det ofta alldeles för mkt under helgenvilket gör att ja nästan får svälta mig själv i början av veckan. Men det känns inte hållbart, skulle vilja få till att äta någelunda jämt hela veckan. Det är ju dock så mysigt att äta gofrulle med familjen på helgen och på kvällen vill man äta nåt gott (oftast fett) och så snacks till det, plus kalas eller att man är bortbjuden!

Det blir ju gärna så, men har inget direkt tips mer än att fråga om 5:2 skulle kunna vara något för dig?
 
Idag har jag lyckats motstå vetelängden till fikat på jobbet men sen spårade det ur till lunch då någon bjöd på små Toblerone och jag satte i mig 4 st. Trots god o bra lunch innan. Suck. Rent känslomässigt ätande då jag vantrivs på jobbet.
 
Idag har jag lyckats motstå vetelängden till fikat på jobbet men sen spårade det ur till lunch då någon bjöd på små Toblerone och jag satte i mig 4 st. Trots god o bra lunch innan. Suck. Rent känslomässigt ätande då jag vantrivs på jobbet.

Fast det var 4, inte 20! Det är inget nederlag tycker jag, försök bara att stå emot den där "måste ha nu"-känslan, det värsta är ju att stå emot den, men så fort man gjort det tycker jag att det brukar gå bra. Oftast har jag inte orkat stå emot den senaste tiden, oavsett vad det gäller!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
85 86 87
Svar
1 727
· Visningar
141 912
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
916
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 776
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 951
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp